Región strednej Európy je z pohľadu priemyslu a logistiky špecifický. Okrem dekády trvajúcej transformácie Česka a Slovenska na krajiny so silným zázemím montážnych fabrík a automobilovej výroby majú obe krajiny aj ďalší spoločný prvok – potenciál napredovať v oblasti výskumu či vývoja.

Hoci pandémia a vojnový konflikt na Ukrajine spomalili tempo nových investícií s vyššou pridanou hodnotou, návrat priemyslu z východu do strednej Európy je markantný. Vnímajú to aj realitné industry fondy a industry developeri, pre ktorých je súčasnosť novou renesanciou. V niektorých prípadoch dokonca dokážu svojím výnosom porážať aj infláciu, ktorá v oboch krajinách dosahovala dvojciferné hodnoty.

Čo prináša priemysel

Pozitív z presunu priemyslu je pre ekonomiku hneď niekoľko. Podľa industry developerov ide najmä o nové šance, ktoré okrem iného vidia v príležitosti zvrátiť napríklad trend odchodu mladých talentovaných ľudí za hranice. Ten je problémom najmä Slovenska, v Česku čím ďalej, tým viac riešia problém so zaostávajúcimi regiónmi v pohraničí.

Mladí ľudia už dlhší čas odchádzali z regiónov postihnutých deindustrializáciou, pretože si nevedeli nájsť prácu. Priemysel je však schopný ju opäť poskytnúť a nadviazať na historickú tradíciu, ale v zelenšej a udržateľnej podobe.

„A to sa nebavíme iba o manuálnej práci či zle platených pozíciách. Tieto pracovné miesta vymiznú vďaka robotizácii a automatizácii. Mám na mysli pracovné pozície s vyššou pridanou hodnotou pre ľudí s technickým vzdelaním. Ak v malom meste máte napríklad jednu firmu, ktorá takýchto miest ponúka niekoľko desiatok, ste schopní tým zvrátiť vyľudňovanie a osud celého regiónu,“ naznačuje Lubor Svoboda, spoluzakladateľ spoločnosti Arete Group.

Tá sa venuje developmentu priemyselných a logistických budov a je správcom viacerých industry fondov. Napríklad fondu Arete Industrial pre kvalifikovaných investorov. Dodáva, že ak budú prosperovať chradnúce regióny, ktorým odchod priemyslu uškodil, bude prosperovať aj celá ekonomika.

Skúsení vidia príležitosť

Špecifiká stredoeurópskeho regiónu sú pritom dvojaké. Tým prvým je, že Česko je vôbec najindustriálnejšou krajinou Európy a Slovensko je vďaka dedičstvu spoločného štátu hneď za ním. Bohužiaľ, z dôvodu politicko-ekonomických rozhodnutí nie je tunajší priemysel dostatočne pripravený na zmeny a nedostatočne zachytil kľúčové trendy definované Priemyslom 4.0. či princípmi ESG, myslí si L. Svoboda.

Trendy, ktoré návrat priemyslu do strednej Európy ženie, vedú k tomu, že sa v ostatnom období táto stránka veci zlepšuje. „O to sa snažíme aj my vo fonde, kde veľmi dbáme na zásady ESG. Niekoľko priemyselných parkov, predovšetkým na Slovensku, už spĺňa tieto prísne nové normy,“ avizuje spoluzakladateľ Arete.

Lenže tam, kde niektorí vidia zaostávanie, skúsení investori cítia príležitosť. Či už to je v modernizácii a stavbe nových hál, alebo napríklad v prestavbe tých existujúcich podľa zásad udržateľnosti, sebestačnosti a šetrného prístupu k životnému prostrediu.

„Navyše nemusíme stavať na zelenej lúke, pretože na rozdiel od štátov západnejšie od nás sme nepodľahli ilúzii, že dokážeme žiť iba zo segmentu služieb a zbavíme sa akéhokoľvek priemyslu. Priemysel miestne firmy takpovediac nerozmontovali a neodviezli napríklad do Číny, preto je stále na čom stavať a čo modernizovať,“ dodáva L. Svoboda.

Pokiaľ ide o druhé špecifikum, tak krajiny ako Slovensko, Česko, ale aj Poľsko sú pre svoju geografickú polohu dopravnými uzlami medzi Európou a Áziou. Hoci napríklad Slovensko ešte stále bojuje s nutnosťou diaľničnej siete, industry investori a priemyselné firmy sa naučili zdolávať aj tieto komplikácie.

Potvrdzuje to najnovšie aj rozhodnutie švédskej automobilky Volvo, ktorá si pre svoj budúci závod vybrala lokalitu v tesnej blízkosti Košíc. Investícia vytvorí tisícky nových pracovných miest, pritiahne desiatky nových dodávateľov a zvýši potrebu industry developmentu v tejto oblasti. Aj bez dokončenej diaľničnej siete v nás vracajúci sa priemysel vidí istú výhodu a potenciál. Podobné investície tak skôr alebo neskôr budú viesť k politickému tlaku na dokončenie chýbajúcej dopravnej infraštruktúry.

„Ak by sme dokončili plne diaľničnú sieť v regióne, posunie to našu ekonomiku na novú úroveň a urobí to z neho skutočnú križovatku Európy,“ pripomína spoluzakladateľ skupiny Arete.

Parkov je nedostatok

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa