Mercedes triedy S sa už viac ako 50 rokov majestátne kĺže po našich uliciach. Luxusný model zo Stuttgartu eviduje už sedem generácií a tá najnovšia s modelovým kódom W 223 je na trhu viac ako štyri roky. Aj keď čoskoro príde celková obmena, model nedávno dostal komplexnú technickú aktualizáciu.
Predné svetlomety v mandľovom tvare sú menšie ako pri predchodcoch, majú novú vnútornú grafiku a svetelný podpis sa musel rozlúčiť s trojitou očnou linkou – nová edícia má len jednu. Prednej časti luxusnej vložky dominuje mohutná maska chladiča, ktorej chrómové ozdobné lišty a rám sú teraz o niečo štíhlejšie. Napriek tomu neprichádzajú o funkčnosť.
Možnosť aktívneho tieňovania viacerých objektov už dnes nikoho neohúri, ale Digital Light od Mercedesu ponúka podstatne viac. Premieta vodiace čiary, výstražné symboly aj animácie priamo na vozovku. Keď hrozí prejazd na červenú, nezastavenie na stopke alebo jazda v protismere, upozorní na to symbol priamo pred autom. V úzkych miestach zasa ukáže, kam presne sa vozidlo zmestí.
Výbava Manufaktur
Pre ešte väčšiu exkluzivitu Mercedes ponúka nad rámec bežnej palety farby Manufaktur. Ponúka dovedna 50 nových lakov a 25 možností luxusných prvkov do interiéru. Testovaný kus mal nočnú čiernu farbu Manufaktur magno za 7 257 eur. V interiéri je použitá druhá generácia informačno-zábavného systému MBUX. Ubudlo 27 spínačov a tlačidiel. Vo vrcholnej verzii sa všetko ovláda cez vertikálny 12,8-palcový centrálny displej s technológiou OLED.
V interiéri môže byť až päť obrazoviek: digitálny prístrojový štít, centrálny displej, dva 11,6-palcové displeje na operadlách predných sedadiel a tablet pre cestujúcich vzadu. Predné sedadlá sú vybavené až devätnástimi servomotormi a ponúkajú aj desať rôznych masážnych programov vrátane prenosu basov z audiosystému. Špičkový 4D systém ozvučenia Burmester je za príplatok 6 519 eur. Zadní pasažieri ho môžu ovládať spomínaným tabletom. Pre zadné sedadlá ponúka Mercedes päť rôznych variantov. V testovanom vozidle boli luxusné samostatné sedadlá, dostupné aj s vyhrievaným prídavným vankúšom pre opierku hlavy.
Skvelý pohon
Mercedes-Benz S 580 je vybavený 4,0-litrovým vidlicovým osemvalcom s dvojitým preplňovaním, ktorý je doplnený mildhybridnou technológiou. Tento motor poskytuje impozantný výkon až 503 koní a maximálny krútiaci moment 700 Nm, čo zabezpečuje vynikajúcu dynamiku a plynulý výkon. Odhliadnuc od malej medzery v nízkom pásme otáčok je nábeh výkonu výborný. Vďaka dokonalému tlmeniu hluk motora takmer vôbec nepreniká do kabíny. Dojem zo skutočnej rýchlosti znižuje aj aktívne ovládanie pohybov karosérie za dodatočných 7 995 eur. Dynamika je fantastická, na stovku zrýchli za 4,4 sekundy. Riadená zadná náprava (1 599 eur) znižuje priemer otáčania dlhej verzie až o dva metre, takže auto sa aj na okresnej ceste otočí len s jedným cúvaním.
- Mercedes-Benz S 580 4Matic Hybrid 155
- Motor benzínový prepĺňaný osemvalec + elektromotor
- Pohon všetky kolesá (4Matic)
- Prevodovka 9-stupňová samočinná
- Max. výkon 370 kW (503 k) + 17 kW (23 k)
- Krútiaci moment 700 Nm
- Max. rýchlosť 250 km/h
- Zrýchlenie 0 – 100 km/h 4,4 s
- Objem kufra 535 l
- Spotreba WLTP 10,0 – 11,0 l/ 100 km
- Cena vozidla 224 788 eur
Priemerná spotreba počas testu bola 12,0 l/100 km. Zákazník, pre ktorého je model S 580 určený, však zrejme menej hľadí na spotrebu. Vypovedá o tom cenovka, ktorá už pri žiadnej verzii triedy S nejde pod stotisíc eur. So sériovou výbavou stojí 149 408 eur a s príplatkami 224 788 eur.
Trieda S dokázala opäť urobiť výrazný krok vpred, ani po polstoročí nestráca dych a prináša nekompromisný luxus spojený s množstvom inovácií. Vlajková loď jasne naznačuje, kam sa bude značka v budúcnosti uberať. Luxus je stále kľúčový. Trieda S je ideálnou voľbou pre tých, ktorí radi vychutnávajú jazdu z pravého zadného sedadla. Aj jazda za volantom je však zážitkom. Jazdí delikátne a je hodná hviezdy, ktorú s hrdosťou nosí na kapote.
- Krátke správy
A6 aj so spaľovacím motorom
Audi predstavilo novú generáciu A6 so spaľovacím motorom, dopĺňajúcu čisto elektrický model A6 e-tron. Dizajn je v duchu modernizovaného jazyka značky so širšou maskou, s novými svetlometmi a elegantnejším profilom. Využíva platformu MLB. Základ tvorí mildhybridný štvorvalec, no v ponuke zostáva aj naftový motor.
Mini v elektromobilite cúva
Značka ustupuje od cieľa stať sa plne elektrickou do roku 2030, ohláseného v roku 2021. Teraz potvrdila, že ponuku benzínových modelov si ponechá aj potom. Dôvodom je pomalšia elektrifikácia v niektorých regiónoch.
Ekologickejšie brzdenie
Brembo a Michelin spojili sily pri vývoji novej generácie brzdových systémov s komponentmi, ktoré budú šetrnejšie k životnému prostrediu, ale aj efektívnejšie. Nové riešenie má znižovať tvorbu prachových emisií z brzdového obloženia, ktoré sú čoraz viac pod drobnohľadom regulačných úradov.