Takmer dvadsať rokov bol výkonným riaditeľom rodinnej firmy Ryba Košice, známej najmä svojou treskou. Počas jeho pôsobenia dosiahla spoločnosť len raz stratu. Aj to spôsobili nečakané externé faktory. V roku 2016 predal firmu mäsokombinátu Tauris Group podnikateľa Milana Fiľa. Dnes je partnerom poradenskej firmy Biznishub a spoločnosti Crowdberry. TREND sa s Jozefom Gimom ml. rozprával o jeho manažérskych skúsenostiach, ako aj o malých a stredných podnikoch a ich fungovaní v čase krízy aj rastu.

Koronakríza zastihla mnohé malé a stredné podniky v situácii, keď sa im zo dňa na deň zastavili tržby a ony nemali dostatok zdrojov na pokrytie záväzkov. Ako sa môžu na podobné situácie do budúcnosti pripraviť?

Základné pravidlo dobrého hospodára znie: Odkladaj v dobrých časoch, keď máš z čoho. No práve toto pravidlo sa málokedy používa, pričom v čase konjunktúry sa veľa firiem správa, akoby mala trvať večne. Každá firma by sa na možnú krízu mala pripraviť z dvoch aspektov – finančného aj procesného. Finančný aspekt zahŕňa oblasť riadenia cash flow a nákladov. Existuje veľa softvérových riešení, ktoré pomôžu okamžite meniť ich štruktúru. Teraz príde na pretras ešte viac téma nákladového outsorcingu, ktorý nie je z hľadiska procesného prehľadu ideálny a často sa deje len pre pohodlnosť firiem. No v čase, keď treba osekať náklady, je veľmi výhodný. To sa týka aj ľudských zdrojov – nastavenia optimálneho pomeru stálych a externých zamestnancov. A dôležitý je, samozrejme, aj finančný vankúš, ktorý musí firma v dobrých časoch nafukovať a v zlých vypúšťať.

A čo spomínaný procesný aspekt?

Čítajte ďalej s predplatným TRENDU

Odomknite článok cez SMS za 1,90 € týždenne s automatickou obnovou.

Poslať SMS

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa