V rozhovore sa dočítate:

  • Čo sa na car sharingových autách najviac kazí a čo z nich mizne
  • Ako funguje znovunabíjanie batérie v aute
  • Kto je typický používateľ car sharingu
  • V akom vzťahu je car sharing s električkou a sharovanými kolobežkami
  • Ako mesto Praha podporuje e-mobilitu a či by sa tým mohla inšpirovať Bratislava

Máte za sebou prvé mesiace prevádzky car sharingu. Ako sa používatelia správajú k autám?

Zatiaľ veľmi dobre. Samozrejme, stúpa počet používateľov, a keďže podmienky sú nastavené tak, že do systému sa môže prihlásiť takmer každý, pribúdajú aj prípady, keď sa niečo stane. Napríklad že používatelia nechajú auto zaparkované mimo našu domovskú zónu, alebo jazdia s autom až do vybitia batérie.

Takisto sa nám už stalo, že z auta zmizli kľúče a držiaky na mobil. Ale vo všeobecnosti sa ľudia k našim autám správajú stále slušne. Možno je to aj tým, že nás poznajú, vedia, ako sme sa na tom narobili a fandia nám.

Čo je Re.volt a ako funguje

  • Carsharingové vozidlá majú veľmi kompaktné rozmery (2,2 x 1,3 x 1,6 m). Do jedného parkovacieho miesta sa tak vojdú dve.
  • Auto je dvojmiestne, má malý kufor a klimatizáciu.
  • Pohon je elektrický, s maximálnou rýchlosťou 78 km/h a dojazdom 114 kilometrov.
  • Na využívanie systému si treba stiahnuť aplikáciu a prejsť online registráciou. V mobilnej appke si potom viete na mape nájsť najbližšie voľné auto.
  • Vozidlo sa odomyká a zamyká mobilom. Zaparkovať treba v domovskej zóne. Za využitie autá sa platí online.

Pozrite si celú fotogalériu.

Autá sú stále všetky v prevádzke, alebo už boli nejaké v oprave? Čo sa pokazilo?

Naše elektroauto má oveľa menej komponentov než akékoľvek auto so spaľovacím motorom, takže každá chybná súčiastka sa dá veľmi jednoducho vymeniť.

Konkrétne máme skúsenosť napríklad s tým, že v autách sa pri prudkom zatiahnutí kľučky vyšmykujú lanká vo vnútornom mechanizme otvárania dverí. Dvere potom nejdú otvoriť zvnútra, treba buď vystúpiť druhou stranou alebo si stiahnuť okienko a otvoriť dvere zvonka...

V každom prípade, bežné opravy vieme riešiť v priebehu maximálne pár dní. Väčšiu opravu sme mali zatiaľ iba jednu. Bol to dôsledok nehody, keď si používateľ zmýlil brzdu s plynom a nabúral do zaparkovaného auta pred ním. Bol to veľký náraz, ktorý posunul celú konštrukciu auta.

Ako máte zabezpečené, keď používateľ auto poškodí?

Máme poistku. Štandardnú zákonnú, aj havarijnú so spoluúčasťou päťtisíc korún [190 €], respektíve päť percent, podľa toho, čo je vyššia suma.

Šéf pražského car sharingu: Rozhodujúce bolo, že e-autá parkujú prakticky zadarmo

Auto car sharingu Re.volt Zdroj: Re.volt

Musí ostať 30 percent

Čo znamená, že auto ostalo zaparkované mimo domovskú zónu? Používateľ s ním nesmie opustiť vymedzené územie?

Domovská zóna je zóna, v ktorej musíte auto po skončení jazdy zaparkovať. Môžete jazdiť aj mimo nej, ale musíte sa 

Čítajte ďalej s predplatným TRENDU

Odomknite článok cez SMS za 1,90 € týždenne s automatickou obnovou.

Poslať SMS

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa