Michael Mauer, šéfdizajnér značky Porsche, sa rozhodol ukázať verejnosti, čo celé dni robí tím vyše 120 dizajnérov, keď verejnosť uzrie iba pár nových modelov ročne. Dizajnové štúdio však nepracuje iba na modeloch súčasnosti, ale každý deň fantazíruje a tvorí budúcnosť značky, často vzdialenú aj 30 rokov. Dizajnéri majú dovolené doslova popustiť uzdu svojej fantázii a tvoriť mimo akýchkoľvek medzí. Michael Mauer je totiž zástancom názoru, že aj nápady, ktoré sa dnes zdajú byť bezcenné, môžu nájsť v budúcnosti svoje využitie. Nemusí to byť kompletný model, ale možno iba dizajnová črta, plocha, spracovanie svetlometov... čokoľvek.

Z 15 predstavených kúskov pre vás teda vyberáme päť z kategórie Hypercars. To znamená najlepšie autá z najlepších. Najrýchlejšie. Najpokrokovejšie. Najfascinujúcejšie. Autá, ktoré obmedzuje iba stav ľudského poznania, pretože siahajú na to najlepšie, čo je momentálne dostupné. Podobne ako vo svojom čase plug-in hybridný hyperšport Porsche 918 Spyder. Už len jeho spaľovací motor bol malý zázrak: 4,6-litrový atmosférický osemvalec dosahoval výkon 447 kW (608 k), točil vyše 9 000 ot./min. a jeho výfuky ústili smerom nahor. To však nie je všetko. Pomáhali mu ešte dva elektromotory so spoločným výkonom 210 kW (286 k), ktoré Spyderu poskytovali pohon všetkých kolies a kombinovaný výkon 652 kW (887 k). Krútiaci moment bol neskutočných 1 280 Nm! Bolo to prvé sériové auto, ktoré pokorilo hranicu 7 minút na Nürburgringu. Malo karbónový monokok a aktívnu aerodynamiku. To všetko s oficiálnou kombinovanou spotrebou 3 l/100 km (pri normálnej jazde, samozrejme) a možnosťou prejsť až 29 km čisto na elektrický pohon.

Ilustračné foto.
Zdroj: Porsche
Ilustračné foto.

Znie to dobre, však? A teraz si predstavte, že Porsche chcelo 918 Spyder posunúť ešte ďalej. Zoznámte sa s naším prvým tajným konceptom: Porsche Vision 918 RS. Malo byť ešte ostrejšie, ľahšie, výkonnejšie a ultimatívnejšie, s ešte lepšou aerodynamikou. Zatiaľ sa jeho vývoj zastavil v štádiu hlineného modelu v mierke 1:1, ktorý čaká na svoju príležitosť.

Porsche 919 Street zas predstavuje logický sen: ako trojnásobné víťazné auto pretekov Le Mans v rokoch 2015 – 2017 dostať na verejné cesty? Dizajnéri Porsche sa pohrávali s myšlienkou uviesť cestné auto s kompletnou technológiou pretekára kategórie LMP1. Deväťstokoňový hybrid s dvojlitrovým vidlicovým štvorvalcom by bol však priveľká komplikácia. Len naštartovanie pretekárskeho motora trvá 45 minút a sériová produkcia by znamenala priveľa kompromisov a výrazný odklon od pôvodného Porsche 919 Hybrid. Taktiež z neho existuje zatiaľ iba hlinený model.

Ilustračné foto.
Zdroj: Porsche
Ilustračné foto.

Napriek tomu, že Porsche po legendárnom hattricku v Le Mans opustilo LMP1 kategóriu vo vytrvalostných pretekoch, dizajnérov to nezastavilo v premýšľaní, čo by bolo, ak by sa tam Porsche rozhodlo vrátiť. Výsledok? Porsche Vision 920. Auto koncipované ako superšport na cesty alebo možno pretekárske auto pre zákaznícke preteky založené na autách kategórie LMP1. Je to jeden z najextrémnejších konceptov, aké kedy v dizajnérskom centre vo Weissachu vyrobili. Všimnite si umiestnenie zadných bŕzd na polosiach kolies.

Ilustračné foto.
Zdroj: Porsche
Ilustračné foto.

Na Le Mans spomína aj model Porsche 917 Living Legend, hoci na trochu iné obdobie. Konkrétne na rok 1970, kedy Porsche prvý raz dosiahlo celkové víťazstvo na pretekoch Le Mans s modelom Porsche 917 K poháňaným 4,5-litrovým plochým dvanásťvalcom. Vtedy ešte nikto netušil, že Porsche sa stane výrobcom s najväčším počtom víťazstiev na Le Mans. Dodnes ich má na konte 19. Porsche 917 Living Legend je oživením legendy, používa dokonca rovnaké sfarbenie ako víťazné auto z roku 1970. Aj výrazné klinovité línie pripomínajú históriu. Technika je však moderná. Základ tvorí model Porsche 918 Spyder, pričom dizajnéri kládli dôraz na to, aby vodič sedel akoby na zemi, zakliesnený medzi prednými blatníkmi. A taktiež aby zadná časť akoby nemala konca. Presne tak ako kedysi.

Niečo sa končí, niečo začína. Porsche sa od roku 2019 zúčastňuje na novom seriáli pretekov Formula E. Porsche Vision E je stelesnenie pretekárskeho modelu, ktorý by značka vedela ponúknuť zákazníkom a bol by jazdnými vlastnosťami čo najbližšie Formule E. Vision E je veľmi ľahké pretekárske vozidlo s futuristickým dizajnom so v strede umiestneným sedadlom, ktoré využíva 800-voltovú technológiu.

Chcete toho vidieť viac? Navštívte sociálne siete Porsche Slovensko a postupne tam nájdete všetky modely zo série Porsche Unseen.

Ilustračné foto.
Zdroj: Porsche
Ilustračné foto.