Reklamám v mobilných telefónoch by mohlo odzvoniť skôr, ako sa hromadne rozšírili. Výrobca najsťahovanejšieho blokátora pre internetové prehliadače osobných počítačov totiž oznámil spustenie svojej mobilnej verzie, informuje denník Financial Times.

Spoločnosť Eyeo ponúkajúca bezplatný program AdBlock spustí jeho variant pre smartfóny bežiace na platforme Android v utorok. Môže to spraviť škrt cez rozpočet zatiaľ drobnému, no rýchlo rastúcemu priemyslu s mobilnou reklamou. „Bude to prvá aplikácia, ktorá z vášho telefónu odstráni všetku reklamu. Je veľmi potrebná,“ povedal denníku spoluzakladateľ Eyeo Till Faida.

Mobilná verzia programu nebude blokovať reklamy len v prehliadači, ale aj v aplikáciach. Mali by tak zmiznúť z predpovedí počasia, aplikácie pre Facebook či z populárnej hry Angry Birds.

Vstup AdBlock na trh s mobilmi môže znamenať nemalé problémy pre sociálne siete. Twitter aj Facebook totiž pred časom deklarovali, že im príjmy z mobilnej reklamy stúpajú a plánujú sa zamerať na ich rast. Facebook prekvapil objemom zisku z mobilnej reklamy koncom októbra, na celkových tržbách z reklamy sa podieľali až štrnástimi percentami a dosiahli približne 150 miliónov dolárov. V roku 2011 tvorili podľa Interactive Advertising Bureau (IAB) celosvetové tržby z reklamy uverejnenej v mobilných zariadeniach 5,3 miliardy dolárov.

Mobilná reklama je v plienkach a už jej idú po krku

Zdroj: Foto - SITA / AP

Doplnok k prehliadaču AdBlock Plus si do svojho počítača stiahlo zatiaľ približne 50 miliónov ľudí. Kým v Spojených štátoch a v Británii ho majú nainštalované len asi dve až tri percentá používateľov, veľkej popularite sa teší v Nemecku, odkiaľ Eyeo pochádza. V počítači ho tam má viac ako desať ľudí zo sto. Program, blokujúci vyskakovacie okná, ale aj inzeráty na stránkach, je po celom svete stiahnutý približne 100-tisíc krát denne.

Analytik Ian Maude zo spoločnosti Enders Analysis tvrdí, že súčasné rozšírenie programu nepredstavuje vážnejšiu hrozbu pre reklamný priemysel. „Problémy však môžu nastať, ak si takúto aplikáciu osvojí päť až desať percent používateľov,“ cituje ho Financial Times.

Aplikácia už teraz čelí kritike, že oberá o tržby web stránky, ktoré poskytujú svoj obsah bezplatne. „Musíme si uvedomiť ekonomickú úlohu reklamy pri financovaní online služieb a obsahu. Je absolútne zásadná. Produkty ako AdBlock ohrozujú tento obchodný model,“ vraví šéf oddelenia regulačných záležitostí IAB pre Britániu Nick Stringer.

Výkonný riaditeľ spoločnosti Mediasyndicator Spyro Korsanos si zas myslí, že reklamný priemysel by sa mal zamerať na boj s blokovacími aplikáciami ponúkaním cielenej a pre zákazníka relevantnej reklamy. „Nechceme, aby sa reklamy zobrazovali ľuďom, ktorí o ne nestoja, no zároveň nechceme, aby ich naši zákazníci nevideli,“ vysvetlil S. Korsanos.

Ilustračné foto - SITA / AP