Možno nie každý vie, že Google má svoju pobočku aj u nás na Slovensku. Pomáha firmám s propagáciou na internete napríklad pri nastavení reklamy, ale aj s ich digitálnou transformáciou. O tom aj o ďalších témach z hľadiska slovenského i globálneho trhu nám porozprával riaditeľ spoločnosti Google na Slovensku Rastislav Kulich.

V rozhovore sa tiež dozviete:
Ako sa Google stavia ku kauze USA verzus Huawei Aký má názor na protimonopolnú žalobu v USA Prečo je dôležitá digitalizácia firiem Aké sú rezervy v oblasti vzdelávania Prečo rastie potreba rekvalifikačných kurzov Ako pandémia koronavírusu ohrozuje pracovné miesta na Slovensku Ako uspieť na pohovore pre spoločnosť Google Prečo R. Kulich odporúča sabatikal

Hovorí sa, že práve počas kríz je vhodné investovať do reklamy. Na druhej strane sú však firmy, ktoré na tom nie sú finančne veľmi dobre. Ako vnímate záujem o reklamu zo strany firiem počas pandémie nového koronavírusu?

V prvom rade musí byť reklama dobre spravená. Ale ako vidíme, firmy by neinvestovali finančné prostriedky, keby im to nejakým spôsobom nefungovalo. Ja sám som napríklad rozbiehal manželkino detské centrum práve na Google reklame cez náš firemný kredit, takže zo svojich skúsenosti viem, že to funguje.

Je to ale veľmi rôzne podľa sektora. Niektoré firmy dokonca zastavili reklamu, pretože mali obrovský nápor na biznis. Reč je najmä o online obchodoch, kam sa zákazník počas pandémie výrazne presúva. Takisto sú to rôzne donáškové služby jedla alebo potravín, ktoré v tejto dobe rástli vo vyhľadávaní aj cez 200 percent. Máme aj klientov z oblasti cestovania a tam, samozrejme, dopyt výrazne klesol.

Technológie všetko výrazne a dosť rýchlo menia. Máte v Googli víziu, ako bude vyzerať reklama v budúcnosti?

Online segment v rámci reklamy rastie rýchlejšie ako ostatné segmenty a rastie neustále. Nevidel som ešte úplné čísla za rok 2020, no bude to zaujímavé, nakoľko vidíme výrazný nárast. Zákazníci sa výrazne viac presúvajú do online prostredia, a predpokladám že to chápu aj firmy. Záujem o online reklamu bude stúpať aj naďalej a koronavírus to ešte celé urýchli.

Ministri financií krajín G20 prisľúbili že do konca tohto roka by mal nastať posun v súvislosti so zdaňovaním technologických gigantov. Ako sa k tejto problematike stavia Google?

Zdaňovanie technologických gigantov je v poslednej dobe pomerne častá téma. Začal by som tým, že je to relatívne komplexná téma a my, samozrejme, platíme dane podľa platných zákonov, vrátane Slovenska. Zároveň tým, že sme americká firma, tak na globálnej úrovni platíme 21-percentnú daň, ale drvivá väčšina dane je platená v domovskej krajine, čiže v USA. Podporujeme daňovú reformu, na ktorej budú pracovať štáty OECD, pretože si myslíme, že zmeny zákonov na úrovni jednotlivých krajín môžu byť relatívne problematické.

Niektorí hovoria, že ziskovosť technologických gigantov raketovo rastie, zvlášť počas pandémie, a preto by mali aj viac prispievať. Akokoľvek sa na to pozrieme, tak je jasné, že práve technologickí giganti ťažia z pandémie najviac.

Ako som povedal, je to relatívne komplexná téma. Firmy platia dane podľa toho, aké sú zákony. My platíme dane v súlade so zákonmi. Samozrejme, snažíme sa pomôcť aj inými spôsobmi a jedným z nich je napríklad aj dotácia 800 miliónov dolárov na programy pre malé a stredné firmy ako okamžitá pomoc v súvislosti s pandémiou koronavírusu. Na to, aby sme platili vyššie dane, sú potrebné zákony aj daňová reforma, ktorá sa pripravuje.

Môže zavedenie digitálnej dane v budúcnosti nejako ovplyvniť používateľov?

Ja hovorím, že zavedenie digitálnej dane na úrovni jednotlivých krajín môže byť problematické a často sa premietne v konečnom dôsledku na koncovom užívateľovi. Google v podstate podporuje daňovú reformu na úrovni OECD a myslím, že keď to bude na úrovni OECD, tak to bude konštruktívnejšie, kvalitnejšie a premyslenejšie.

Google, ale aj ďalšie technologické firmy čelia v súčasnosti protimonopolnej žalobe zo zneužívania dominantného postavenia konkurencie. Ako sa k tejto žalobe stavia Google?

My sme sa historicky snažili vytvoriť čo najlepší produkt. Keď sa pozriete na Google a kultúru Googlu, tak je to celé o zákazníkovi a snažíme sa uspieť s čo najlepším produktom. My neriešime konkurenciu, ako možno niektoré iné firmy. To, že máme kvalitné služby, sa potom prejavuje v tom že je tam aj tá preferencia zákazníka pre naše produkty. Možno tým by som začal, pričom zároveň chcem povedať, že s regulačnými úradmi, samozrejme, spolupracujeme čo najviac.

Nehovorím, že sme bezchybní. Každý, kto niečo robí, môže spraviť aj nejaké chyby. My sa snažíme pracovať s regulačnými úradmi tak, aby sme akékoľvek ich výhrady upravili.

Čítajte ďalej s predplatným TRENDU

Odomknite článok cez SMS za 1,90 € týždenne s automatickou obnovou.

Poslať SMS

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa