Technológia na rozpoznávanie tvárí sa šíri v Číne extrémne rýchlo. Kamery sledujú chodcov na staniciach, identifikujú bezdomovcov na uliciach a dokonca monitorujú veriacich v štátom schválených kostoloch. Rozpoznávanie tváre sa používa namiesto overovania preukazu totožnosti a v pilotnej verzii občania dostávajú takzvaný sociálny rating.

Od súkromných firiem vláda získava dáta o tom, čo o nej ľudia hovoria, ako si plnia finančné záväzky a s kým sa priatelia. Výsledné číslo ich priradí do sociálnej skupiny. Ak je rating nízky, občan nemusí dostať hypotéku, spomalí sa mu internetové pripojenie alebo nebude môcť navštíviť luxusnejšiu reštauráciu.

Čínsky sledovací projekt s názvom Skynet začal už v roku 2005, ale nedávne pokroky v umelej inteligencii dodali snahám štátu vo sfére sledovania ďalšiu oporu. Len v Číne bolo vlani zverejnených približne 530 patentov, ktoré súvisia so sledovaním ľudí a rozpoznávaním tvári prostredníctvom videí a bezpečnostných kamier.

Ambiciózny vládny plán stojí na troch nohách: na podpore technologických a finančných gigantov ako Alibaba a Tencent (prevádzkovateľ populárneho WeChatu), na silnom partnerstve s mladými start-upmi a na starostlivo vytvorených opatreniach, ktoré dávajú prednosť národnej bezpečnosti pred akýmkoľvek súkromím smrteľníkov.

Investície v Afrike

Čína navyše v investovaní do umelej inteligencie predstihla aj Spojené štáty. Už vlani si čínska komunistická vláda vytýčila smelý cieľ, že do roku 2020 sa chce dostať v odvetví umelej inteligencie (AI) na úroveň USA a do roku 2030 sa stať na tomto poli celosvetovým lídrom. Odhaduje pritom, že tento segment bude mať hodnotu 150 miliárd dolárov.

Čína má na to skvelé predpoklady. 

Čítajte ďalej s predplatným TRENDU

Odomknite článok cez SMS za 1,90 € týždenne s automatickou obnovou.

Poslať SMS

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa