Kedysi úzko prepojené regióny Záhorie na Slovensku a Moravské pole (Marchfeld) v Rakúsku by sa po vyše sto rokoch mali opäť dočkať vybudovania cestného mosta. Rieka Morava, ktorá tvorí hranicu medzi oboma krajinami na takmer sto kilometroch, sa dá zatiaľ okrem železničného mosta v Devínskej Novej Vsi prekročiť len vďaka improvizovaným hraničným priechodom. Začiatkom 90. rokov otvorený pontónový most Moravský Ján – Hohenau vlani doplnila kompa medzi Záhorskou Vsou a Angernom.

Hospodárske vzťahy medzi oboma regiónmi však stále trpia tým, že nákladná a autobusová doprava musí hranicu na Morave obchádzať cez Bratislavu alebo Břeclav. Dvanásť rokov po zrušení železnej opony však prudký rozvoj priemyslu na Záhorí prinútil obe krajiny zjednotiť sa pri hľadaní riešenia.

Christian Popp z oddelenia dopravy úradu vlády spolkovej krajiny Dolné Rakúsko hovorí, že už v tomto roku by sa malo z Devínskej Novej Vsi dať prejsť do Rakúska suchou nohou po obnovenom moste pre chodcov a cyklistov.

Bývalý most pre ťažkú dopravu stál kedysi hneď vedľa terajšieho železničného smerom proti prúdu rieky. Ešte v tridsiatych rokoch sa podľa Ch. Poppa využívala lavička pre peších. Jej znovuotvorenie si preto nevyžiada veľké investície a zásahy do prírody. Piliere mosta sú podľa statikov tiež dosť silné a vyžiadajú si iba malú rekonštrukciu. Zámerom oboch strán je totiž obnoviť most do dvoch rokov aj pre nákladnú dopravu.

„Projekt je hotový a odsúhlasený zo slovenskej i rakúskej strany. Bude to určite prvý hraničný most, ktorý sa zrealizuje. Viem si predstaviť, že by sa to do roku 2004 mohlo podariť,“ tvrdí zástupca krajinskej vlády.

Stavba si podľa neho vyžiada 60 až 80 mil. Sk v prípade, že by ju realizovala slovenská firma. Rakúske ponuky by totiž boli drahšie. „Financovanie zatiaľ ešte nie je doriešené, Rakúsko však na to môže využiť fondy EÚ, Slovensko fondy Phare,“ myslí si Ch. Popp.

„Je aj taká možnosť, že každá krajina vybuduje svoje predmostie a potom sa spojenie dobuduje spoločne.“ Ako vysvetľuje, hraničný most je dôležitý pre rýchle prepojenie priemyselného parku v rakúskom Marcheggu s automobilkou Volkswagen Slovakia, a.s., Bratislava.

Vedúca projektu marcheggského parku v dolnorakúskej rozvojovej agentúre Eco Plus Karla Schmierl je presvedčená, že investičné lokality sa už nevyvíjajú izolovane, ale v rámci väčších celkov a logistických osí. Moravské pole je podľa nej časťou hospodársky prudko rastúcej oblasti Viedeň – Brno – Bratislava – Györ a pre región je preto dôležité dopravné prepojenie na všetky strany.

„Priemyselný park v Marcheggu s rozlohou 40 hektárov je prvým ekonomickým impulzom na rozvoj cezhraničnej spolupráce. Železničné spojenie cez Moravu už máme, všetko bude závisieť od rozšírenia cestnej siete a vybudovania hraničného priechodu,“ vraví K. Schmierl.

Christian Popp uvádza, že podľa rakúskych očakávaní by najmä po rozšírení EÚ mali prechody hraníc so Slovenskom zažiť najväčší rozvoj spomedzi všetkých susedných štátov. Podľa predpokladov sa prejazdy osôb cez hraničné priechody v roku 2015 oproti roku 2000 strojnásobia. V prípade Česka to bude dvaapolnásobok a Maďarska dvojnásobok.

Transport tovarov medzi Slovenskom a Rakúskom by mal po odpadnutí dlhého čakania na hraniciach vzrásť až o 450 percent. Súvisí to i s očakávaným rastom motorizácie na Slovensku. Tá v roku 1995 dosahovala iba 189 áut na tisíc obyvateľov. V Rakúsku to bolo 445 a do roku 2015 by tam malo na tisíc obyvateľov pripadať zhruba sedemsto áut.

Rakúska strana preto predpokladá v najbližších rokoch postavenie rýchlocesty z Viedne do Gänserndorfu, kde sa odpojí odbočka do Marcheggu. Z Gänserndorfu by mala pokračovať do Angernu na slovenskej hranici. Tam sa približne do roku 2010 plánuje vybudovanie mosta a medzinárodného hraničného priechodu. Rýchlocesta by na slovenskej strane mala pokračovať smerom k diaľnici Bratislava – Malacky a napojiť sa na ňu pri Lozorne alebo plánovanej diaľničnej križovatke oproti technologickej zóne pri Plaveckom Štvrtku.