Viac ako rok od svojho vypuknutia si choroba Covid-19 stále hľadá spôsoby, ako zasiahnuť výrobcov áut. Po tom, čo nový typ koronavírusu takmer zmazal dopyt po autách, teraz brzdí dodávky čipov, teda jednej z dôležitých súčiastok. Automobilky majú ťažkosti ich získať, pretože výrobcovia svoju kapacitu viac sústredia na rastúci dopyt od producentov spotrebnej elektroniky, ako je Apple. Upozornila na to agentúra Bloomberg.

Hrozba nedostatku zatiaľ stále pretrváva. Obmedzenie vychádzania a cestovania prinútilo zákazníkov uzatvorených doma kúpiť si nový telefón, hernú konzolu, smart televíziu či laptop, aby mohli byť na internete. Výrobcovia áut od Toyoty po Volkswagen tak majú pre výrobcov čipov menší význam a hrozí, že automobilky nebudú mať dosť vozidiel na uspokojenie začínajúceho oživenia dopytu.

Fiat Tipo.
Neprehliadnite

Vznikne štvrtá najväčšia automobilka na svete, Fiat Chrysler a PSA sa zmení na Stellantis

Výrobcovia čipov uprednostňujú výrobcov spotrebnej elektroniky, pretože ich objednávky sú väčšie ako objednávky od automobiliek - len v prípade inteligentných telefónov sa ročne predá viac ako jedna miliarda prístrojov, zatiaľ čo áut menej ako 100 miliónov. Výroba áut je tiež podnikaním s nižšou maržou, takže automobilky nie sú ochotné zvyšovať ceny čipov, pretože by to mohlo negatívne ovplyvniť ich ziskovosť.

Spoločnosti vyrábajúce spotrebnú elektroniku sú pripravené zaplatiť za čipy viac, aby si zabezpečili, že sa ich prístroje dostanú na trh včas," uviedol analytik spoločnosti GF Securities Jeff Pu. „Automobilky k tomu majú menší sklon."

Najnovšie autá potrebujú stále viac čipov, rovnaké to však je aj u najnovšej spotrebnej elektroniky. Smart telefóny pre siete piatej generácie (5G) potrebujú o 40 percent viac polovodičov ako staršie verzie pre 4G. Výrobca polovodičov Taiwan Semiconductor Manufacturing (TSMC) minulý týždeň uviedol, že jeho tržby za štvrtý štvrťrok boli rekordné a nové prístroje iPhone 5G zaberajú veľkú časť jeho kapacity.

Ilustračné foto.
Neprehliadnite

Koronakríza brzdí predaj siete AAA Auto. Autá ale firma predáva naďalej úspešne

Nedostatok čipov pre autá spôsobili aj príliš konzervatívne odhady dopytu zo začiatku minulého roka, kedy automobilky s nástupom pandémie zavreli továrne. Po ich opätovnom otvorení sa zotavil predaj áut oveľa viac, než sa čakalo, vďaka vládnej podpore a snahe ľudí dochádzajúcich za prácou vyhnúť sa cestovaniu verejnou dopravou.

Súčasne výrobcovia ako TSMC, United Microelectronics či GlobalFoundries neexpandovali dosť rýchlo, aby boli schopní uspokojiť rast dopytu po prístrojoch spôsobený pandémiou. To skomplikovalo dodávky čipov nielen pre automobily, ale aj pre konzoly Xbox a PlayStation či pre niektoré iPhony.

Situáciu zhoršilo tiež decembrové rozhodnutie vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa umiestniť čínsku firmu Semiconductor Manufacturing International na čiernu listinu. To prinútilo zákazníkov firmy hľadať alternatívnych dodávateľov a ďalej obmedzilo globálne dodávky čipov. Niektorí odberatelia čipov si tiež vytvárajú zásoby, aby sa chránili pred prípadným nedostatkom alebo výpadkom v budúcnosti.

Apple
Neprehliadnite

Technologický gigant Apple chystá na rok 2024 výrobu automobilov

Súčasne nie je ľahké zvýšiť dodávky. Výstavba tovární trvá výrobcom roky a stojí miliardy dolárov. Firmy tak majú tendenciu byť pri plánovaní konzervatívne pre riziká a možné obrovské straty.

Problémy s čipmi nedali niektorých výrobcom áut inú možnosť ako znížiť výrobu. Týka sa to automobiliek Honda, Nissan či Toyota a Volkswagen minulý mesiac uviedol, že bude musieť zmeniť výrobné plány.

Situácia pre automobilky je o to ťažšia, že čipy sú dôležité pre najnovšie funkcie, ako sú jazdní asistenti, veľký displej či konektivita. Podľa správy firiem China EV 100 a Roland Berger by sa komponenty, ktoré potrebujú polovodiče, mali do roku 2030 podieľať na celkových nákladoch na výrobu auta viac ako 50 percentami. V súčasnosti je to 35 percent.

„Čipy sú pre pripravované softvérovo definované vozidlá stále dôležitejšie," upozornil analytik spoločnosti Haiton International Securities Shi Ji. „Sú nevyhnutné pre všetky autá, nielen elektrické."