Nemecko nemá záujem importovať mutácie koronavírusu

Slovenskí diplomati, autodopravcovia ale aj priemyselníci už týždeň bezúspešne búšia na dvere Nemecka a žiadajú, aby ich vpustilo dnu. Najväčšia európska ekonomika však naďalej trvá na svojej ráznej podmienke, aby sa vodiči zo Slovenska, Česka a Tirolska pred prekročením hraníc preukázali negatívnym testom starým najviac dva dni. Dôvodom je nekontrolované šírenie nebezpečných mutácií koronavírusu. Nekompromisný postoj Berlína zatiaľ nedokázalo zmierniť ani naliehanie Európskej komisie.

Na česko-nemeckých hraniciach sa po zavedení kontrol tvoria dlhé kolóny.
Zdroj: Petr David Josek
Na česko-nemeckých hraniciach sa po zavedení kontrol tvoria dlhé kolóny.

Nemecko očividne stratilo trpezlivosť s neschopnosťou vlády Igora Matoviča efektívne manažovať pandemickú krízu. Týždne plynú, situácia sa nezlepšuje a racionálny plán je v nedohľadne. Keďže neprišiel efektívny lockdown zvnútra, dostali sme ho zvonka. Výsledkom je však paralyzovaná výmena s najväčším obchodným partnerom, ohrozená je prevádzka kľúčových priemyselných podnikov a hrozia rozsiahle hospodárske škody.

MHD hlási konečnú. Vodičom hrozí prepúšťanie

Po uliciach slovenských miest už takmer rok premávajú poloprázdne a nezriedka aj úplne prázdne linky hromadnej dopravy. V mestských dopravných podnikoch sa vlani tržby prepadli aj o viac ako polovicu a v súčasnosti im hrozí prepúšťanie. V Bratislave zabezpečuje hromadnú dopravu 2 700 zamestnancov, v Košiciach tisíc, takmer päťsto v Prešove či v Žiline. O pomoc preto žiadajú ministrov.

Výpadok tržieb Dopravného podniku Bratislava sa od začiatku koronakrízy vyšplhal na 21 miliónov eur.
Zdroj: Martin Baumann
Výpadok tržieb Dopravného podniku Bratislava sa od začiatku koronakrízy vyšplhal na 21 miliónov eur.

Podniky zodpovedné za prevádzku hromadnej dopravy v Bratislave a v Košiciach dlhodobo generujú prevažne stratu a mestá tak musia túto službu dotovať zo svojich rozpočtov. Pandémia im náklady na údržbu a prevádzku vozidiel ešte zdvihla, kým príjmy spadli na minimum. V podobnej situácii sú aj medzimestskí osobní dopravcovia. Bez efektívneho riešenia hrozí kolaps s rozsiahlymi následkami. Nie len že stovky ľudí stratia prácu, ale ani tí, ktorým ostane, sa do nej bez verejnej dopravy nebudú mať ako dostať.

Diaľnicu brzdí úradnícka hádka

Na okraji Bratislavy prebehla v sobotu večer jedinečná stavebná operácia. Most s váhou približne tritisíc ton, ktorý je súčasťou budúcej diaľničnej križovatky, bol za pomoci hydrauliky posunutý na svoje miesto. Celá operácia trvala tri hodiny, kým na diaľnici D1 premávka pokračovala len s miernymi obmedzeniami. Pôsobivé stavebné predstavenie, ktoré mohli ľudia sledovať naživo prostredníctvom online prenosu, prebehlo síce úspešne, rozhodne však nie načas. Štát mal pôvodne diaľnicu D1 pripraviť na križovanie s obchvatom D4 do roku 2019.

Čítajte ďalej s predplatným TRENDU

Odomknite článok cez SMS za 1,90 € týždenne s automatickou obnovou.

Poslať SMS

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa