Spolkové združenie na ochranu spotrebiteľov zažalovalo Teekanne v roku 2011 kvôli obalu detského čaju Felix malinovo-vanilkové dobrodružstvo, na ktorom výrobca zobrazoval maliny a kvety vanilky aj napriek tomu, že sa v čaji nenachádzali dokonca ani vo forme aromatickej prísady.

Okrem toho na obale tvrdil, že čaj obsahuje prírodné zložky. V skutočnosti však nešlo o prírodné zložky z vanilky alebo maliny, ale len o prírodné arómy s malinovou a vanilkovou príchuťou, ktoré sa získavajú napríklad z triesok dreva. To sa však spotrebiteľ mohol dočítať iba v zozname zložiek.

Teekanne zavádzal spotrebiteľov obrázkami na ovocnom čaji

Zdroj: KWG Rechtsanwälte

Európsky súdny dvor dal v lete tohto roka za pravdu spotrebiteľskému združeniu. Obal potraviny podľa neho nesmie v spotrebiteľovi vzbudzovať dojem, že obsahuje zložky, ktoré v produkte v skutočnosti nie sú prítomné. Ani zoznam zložiek nie je dostatočným argumentom pre to, aby ho výrobca mohol takto propagovať.

Teekanne, ktorý sporný čaj ešte v roku 2012 stiahol z trhu, sa s rozsudkom európskych sudcov nestotožnil. Z obrázkov malín a vanilky podľa neho priemerný spotrebiteľ nevyčíta, že sú obsiahnuté v produkte. Obalom chcel podčiarknuť chuť čaju. Produkt podľa neho spĺňal požiadavky nemeckého potravinového kódexu.

Definitívny verdikt vyniesol tento týždeň Najvyšší nemecký spolkový súd, ktorý označil obal za zavádzajúci. Súd rozhodol, že obrázky malín a kvetov vanilky sú na obale neprípustné, ak z nich v čaji nie sú obsiahnuté žiadne prírodné zložky.

Výrobca Teekanne v reakcii na verdikt súdu uviedol, že aj bez ohľadu na tento výsledok už dlhšiu dobu prispôsobuje vzhľad obalov zvýšeným požiadavkám spotrebiteľov na transparentné označovanie. Na použité arómy odkazuje označením ako „ochutený ovocný čaj s malinovou a vanilkovou príchuťou“.

Podľa spotrebiteľskej organizácie Foodwatch takéto zavádzanie spotrebiteľov obalmi žiaľ nie je výnimkou, ale pravidlom. Organizácia dlhodobo lobuje za prísnejšie pravidlá označovania potravín. Požaduje, aby výrobcovia na obaloch produktov jasne deklarovali arómy, používali reálne obrázky a informovali o nutričných hodnotách, pôvode produktu a o tom, či bola potravina geneticky modifikovaná.