Stavba dôležitého železničného spojenia pod Alpami, ktorá má skrátiť aj zlacniť najmä nákladnú dopravu medzi severom a juhom Európy, trvala 17 rokov. V stredu základným tubusom prejde prvý vlak s 1000 švajčiarskymi pasažiermi vybranými žrebom, ale pravidelnú prevádzku začne až 11. decembra. Predchádzať mu totiž musí rad testovacích jázd.

Podľa médií by za niekoľko rokov malo tunelom jazdiť okolo 300 vlakov denne rýchlosťou až 270 kilometrov za hodinu. Ekológovia si od nového železničného spojenia, ktoré skráti cestu z Zürichu do Milána o hodinu, sľubujú zníženie počtu 1,2 milióna nákladných áut, ktoré každoročne používajú alpské cesty.

Experti podľa agentúry DPA si ale nie sú istí, či dvojtubusový Gotthardský tunel bude skutočne významným prelomom v európskej železničnej doprave, ako sa od neho všeobecne očakáva. Nemecké dráhy (DB) síce túto stavbu označujú za „míľnik", ale upozorňujú, že ide „len o prvý krok".

Odborníci poukazujú okrem iného na zatiaľ nedobudované potrebné napojenie z Nemecka. K tomu napríklad patria aj zodpovedajúce stanice nákladnej dopravy, v ktorých by mohli byť na prejazd pod Alpami zostavované súpravy dlhé až 740 metrov. Mnohé je nutné dostavať aj vo Švajčiarsku a v Taliansku, kam Gotthardská trať mieri.