Nemocnice si už roky privyrábajú poplatkami za nadštandardné služby. Peniaze idú na rekonštrukciu alebo nákup novej techniky. Zlepšiť imidž a znásobiť tieto príjmy by im pomohol marketing. Niektoré zdravotnícke zariadenia ho však odmietajú. 

„Dokonca sú presvedčené, že využívanie marketingu je neprofesionálne a neetické. Stáva sa tiež, že predpokladajú, že dopyt po ich službách je taký vysoký, že marketing v podstate nepotrebujú,“ tvrdí profesorka Eva Habuláková. Jej štúdiu Marketing v zdravotníctve publikoval think tank HPI na konci decembra.

Nedostatky v tejto oblasti pripustil na TREND konferencii Zdravotnícky manažment 2013 aj prezident Asociácie nemocníc Slovenska Marián Petko. V Bardejove, kde riadi neštátnu nemocnicu, sa mu podarilo zvýšiť dopyt po nadštandardných službách práve vďaka marketingu. 

Podľa profesorky E. Habulákovej sa marketing v zdravotníctve riadi vlastnými princípmi. Základ je pochopiť, že hlavným produktom sú v tejto oblasti ľudské hodnoty ako zdravie, úľava či dobrý pocit. Popri pacientoch netreba zabúdať ani na poisťovne a štát, tiež sú zákazníkmi zdravotníckych zariadení. Spolu rozhodujú, ako a koľko dostane to-ktoré zariadenie za svoje služby zaplatené. 

Propagovať nemocnicu? To sa nepatrí

Zdroj: SITA / Diana Černáková

Prvé lastovičky

„Ľudia väčšinou počujú od chorých pacientov, že ten a ten lekár je dobrý, ale to už v dnešnej dobe nestačí,“ priznal na TREND konferencii Zdravotnícky manažment 2013 Juraj Vančík dlhoročný riaditeľ súkromnej nemocnice Košice-Šaca. 

Ako príklad uviedol stroj SlimLipo na odstraňovanie tukov. Keď ho nemocnica zaobstarala, zverejnila informáciu na svojej facebookovej stránke s tým, že pri zakúpení procedúry do istého času dostane zákazník zľavu.

J. Vančík ďalej spresnil, že nemocnica Košice-Šaca má približne 30 percent zo zdrojov mimo zdravotných poisťovní aj vďaka propagácii svojich nadštandardných služieb. 

Azda najjednoduchšou propagáciou je práve správa na internete. Súkromná nemocnica v Malackách informuje o procedúrach nad rámec hneď na úvodnej stránke svojho webu. Podobne to robí aj zariadenie Medissimo v bratislavskej Petržalke, kde môžu pacienti podstúpiť liečbu pohybových ochorení kmeňovými bunkami. Záujemcovia sa pomerne rýchlo vedia dopracovať aj k informácii o liečbe ozónom, ktorú ponúka nemocnica v Dunajskej Strede. Bardejovská nemocnica na webe propaguje antinikotínový program, ktorý pripravili fajčiarom. 

Nebáť sa kreativity

Iným spôsobom, ako na seba upozorniť, je zorganizovať divadelný a hudobný festival, ako to robia v susednom Česku. Psychiatrická liečebňa v Bohniciach od roku 1992 usporadúva festival Mezi ploty, ktorý má verejnosti priblížiť problematiku duševných chorôb.  

Okrem toho festival za celý čas svojej existencie priniesol liečebni desiatky miliónov českých korún. Tie šli zo vstupného a taktiež z honorárov vystupujúcich, ktorí sa ich v prospech zariadenia vzdali, povedal zakladateľ festivalu Robert Kozler pre portál idnes.cz.   

Ďalším príkladom, ako môže trefná kampaň pomôcť, je detská nemocnica vo Švédsku. Listy, kde riaditeľ žiadal darcov o peniaze, z ktorých by vedeli hospitalizovaným nakúpiť hračky, prenechali detským pacientom na „dotvorenie“. Nemocnici sa podarilo zvýšiť celkový objem darov o 320 percent.

Reklama v zdravotníctve má často za cieľ aj osvetu. Aj takéto kampane ľuďom okrem medicínskeho odkazu ukazujú organizáciu, ktorá „sa o nich stará“. Čiže stále je tu aj potenciál vlastnej propagácie.