„Bol som hladný, ale neodhadol som to. Nabral som si z bufetu viac, ako som dokázal zjesť. Poprosil som o zabalenie, ale čašníčka mi povedala, že jedlo zabaliť nemôžu, pretože je to zlé a že mám zaplatiť pokutu,“ opisuje skúsenosť zákazníka spravodajský portál Aktualne.cz.

Personál reštaurácie mu po niekoľkominútovom dohadovaní pokutu síce odpustil, odprevadil ho však s upozornením, že mu nabudúce už prirážku zaúčtuje.

Za nedojedené zvyšky vyberá ázijská reštaurácia Haikky od každého hosťa 100 českých korún. Upozorňuje ich na to na bufetovom boxe výstražnou ceduľkou, ktorá hosťom plytvanie doslova zakazuje.

Reštaurácia na to nemá právo

Nad trestom za nedojedené jedlo sa pohoršujú nielen zákazníci, ale aj odborníci na spotrebiteľské právo. „Vlastníctvo pokrmu prechádza na spotrebiteľa vo chvíli, keď ho prevezme. Od tejto chvíle môže s pokrmom nakladať podľa svojho uváženia,“ cituje Lukáša Zeleného, vedúceho právneho oddelenia organizácie dTest, portál Aktualne.cz.

Neskonzumované jedlo môže zákazník vyhodiť alebo si ho dať zabaliť, nie však za neho platiť pokutu, podotýka. L. Zelený pripúšťa, že reštaurácia môže odmietnuť zabalenie, zákazníka však musí na to vopred upozorniť.

Prirážku, ktorú si vyberá Haikky, považuje za neprimerané ujednanie, proti ktorému sa môžu spotrebitelia brániť.

Aj generálny riaditeľ Spotrebiteľského centra Miroslav Antoňak je presvedčený, že reštaurácia nie je oprávnená sankcionovať hostí za nedojedené zvyšky. „Akákoľvek pokuta voči spotrebiteľovi nesmie byť uplatňovaná paušálne a musí byť primeraná. Teda musela by ju prepočítavať nejakým koeficientom, napríklad podľa gramov neskonzumovaného jedla, čo by mohlo byť celkom úsmevné,“ zamýšľa sa.

Inšpirovali sa Nemeckom?

Pokutovanie hostí za neskonzumované jedlo nie je napríklad v Nemecku ničím ojedinelým, poukazuje na to portál Thelocal.de.

Zákazníkov takto „prevychováva“ reštaurácia „all you can eat“ Yuoki v Stuttgarte. Za jedlo, ktoré im ostane na tanieri, musia zaplatiť symbolickú pokutu 1 euro. Výťažok putuje na charitatívne účely.

Proti plytvaniu bojuje aj čínsko-mongolská reštaurácia Himalaya v nemeckom meste Menden. Pokutu vo výške 2 eur vyberá od tých hostí, ktorí nechajú na tanieri viac ako 100 gramov jedla.

Od naberania príliš veľkých porcií odrádza aj japonská reštaurácia Okinii v Düsseldorfe. Za každé nedojedené studené jedlo účtuje 1 euro. Teplé jedlá pokutuje ešte väčšou prirážkou vo výške 2 eur.