Vidina úspešného kariérneho života vháňa mnohých ambicióznych ľudí do pracovného kolotoča, z ktorého nakoniec vychádzajú sklamaní, vyhorení či rovno zničení. Na každý úspech pripadajú tisícky neúspechov. Tieto smutné príbehy pritom čoraz viac vznikajú aj v čínskom Silicon Valley – časti Pekingu, kde majú svoje sídla internetové giganty ako Baidu, Meituan či ByteDance.

Oportunistický technologický svet typický skôr pre Západ sa dostal aj do Ázie, kde firmy a zamestnanci bojujú s neúnosným pracovným tempom a prostredím, kde osobný život nemá prakticky žiadne miesto. Portál Business Insider sa porozprával s niekoľkými anonymnými zamestnancami, ktorí opísali svoju pracovnú rutinu.

Čínske technologické firmy očakávajú, že ich pracovníci budú pracovať dlhé hodiny, aby dokázali svoju oddanosť. Vznikol tak pracovný časový rozvrh 996 – práca od 9.00 am do 9.00 pm (21.00), 6 dní v týždni. Niektoré firmy sú benevolentnejšie a stanovili šesťdňový pracovný týždeň iba na každý druhý týždeň.

Ak sa dlhý pracovný čas spojí s dlhým dochádzaním, ktorému sa v Pekingu obvykle nevyhnú a vyše dvojhodinové dochádzky sú tam bežné, zamestnanci prichádzajú z práce domov aj okolo polnoci. Doma potom nezostáva energia ani len na sex, sťažuje sa jeden respondent s tým, že už dlhšie sa mu nedarí kvôli práci splodiť s manželkou dieťa.

Priemerný technologický pracovník vydrží vo firme v Silicon Valley pracovať 3,65 roka, priemerný čínsky zamestnanec v rovnakom odbore to zvládne len 2,6 roka. Prípady, keď tridsiatnici dostávajú infarkty z nadmerného pracovného zaťaženia, tamojšie médiá uverejňujú relatívne často.

Umenie trpezlivosti

Sledovať skupinovú dynamiku v japonskom metre počas najväčšej špičky, ktorým denne prejde okolo 20 miliónov cestujúcich, je pozoruhodný zážitok.

Čítajte ďalej s predplatným TRENDU

Odomknite článok cez SMS za 1,90 € týždenne s automatickou obnovou.

Poslať SMS

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa