Kolóny na cestách sa stali bežným javom. V minulosti zrejme nikto nepočítal s tým, že takmer každý člen domácnosti bude mať vlastné auto. Aj keby sa mohlo zdať, že problém s viac autami vyrieši napríklad viac ciest, ekonómovia si to vôbec nemyslia.

V Bratislave sa za posledné desaťročie počet áut zdvojnásobil, v roku 2019 bolo v hlavnom meste registrovaných viac ako 300-tisíc áut, vyhlásil primátor Matúš Vallo. Oficiálne čísla pritom nezahŕňajú vozidlá, na ktorých prichádzajú obyvatelia mimo Bratislavy za prácou. Tie si nikto netrúfa odhadnúť.

Spomalená doprava a dopravné zápchy vznikajú na pravidelnej báze nielen v hlavnom meste. V závislosti od počasia a okolností si musia šoféri pripočítať k dojazdovému času 10 minút, niekedy hodiny.

Zbytočné hodiny, prepálené peniaze

Podobný nárast sa za posledné roky udial vo väčšine európskych, amerických aj ázijských miest. Od roku 2017 sa celosvetový predaj súkromných automobilov pohybuje na úrovni okolo 80 miliónov kusov ročne, pripomína portál The Conversation.

Istý zahraničný prieskum ukázal, že strácanie času v dopravných zápchach a dochádzanie patrí v rámci rebríčka najmenej obľúbených vecí na prvé miesto, až potom nasleduje starostlivosť o deti a domáce práce.

Portál Inrix pripravuje správy, v ktorých sumarizuje priemerný čas strávený v dopravnej zápche. Bratislava sa medzi analyzovanými mestami nenachádza, no napríklad vodiči vo Viedni pretrpeli v roku 2018 na cestách 109 hodín, v Budapešti to bolo 162 hodín, Prahe 143 hodín a Varšave 173 hodín.

Hodnotenie slovenských ciest ponúka napríklad TomTom Traffic Index, ktorý tiež analyzuje zjazdnosť metropol. Podľa ich webu si musí šofér v Bratislave v aute pre zápchy v ranných špičkách pripočítať k dojazdovému času ďalších 19 minút. Vo večerných špičkách premrhá vymieňaním jednotky s neutrálom extra 20 minút svojho času. Ak musí šofér tieto jazdy absolvovať pravidelne, ročne to vychádza na vyše sto zbytočných hodín.

Dôležité je tiež pripomenúť, že krajiny strácajú ročne milióny až miliardy eur hodnoty strateného pracovného času a pohonných látok, ktoré sa zbytočne spália počas prestojov na cestách, a znižujú tak celkový hospodársky výkon.

Pozoruhodný je aj stále vysoký podiel motoristov, ktorí sa vezú v aute sami, bez ďalších spolucestujúcich.

Paradoxná výstavba

Keď si šofér sadá za volant, dochádza k jednému zásadnému vedľajšiemu efektu – spravidla každý vodič berie

Čítajte ďalej s predplatným TRENDU

Odomknite článok cez SMS za 1,90 € týždenne s automatickou obnovou.

Poslať SMS

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa