Učitelia protestujú proti vyšším platom. Podobný dojem mohol nadobudnúť človek, ktorý zachytil správu o petícii učiteľov z východného Slovenska proti novému systému odmeňovania. Tú podľa organizátorov do dnešného dňa podpísalo viac než 10-tisíc zamestnancov škôl z celej republiky.

Fackovací panáci

O čo ide? Sľub, ktorý vláda vo svojom programovom vyhlásení označila ako „motivujúci platový systém“, získal v minulom roku podobu zákona o pedagogických a odborných zamestnancoch. Podľa neho učiteľ získava k pevne určenému tarifnému platu príplatok podľa počtu odpracovaných rokov a osobný príplatok, o ktorom rozhoduje riaditeľ. Nový prvok je príplatok za vzdelávacie aktivity či napísanie učebnice, ktorý zamestnancovi školy patrí zo zákona a jeho výška závisí od počtu kreditov, získaných úspešným absolvovaním vzdelávacieho programu.

Výhrady učiteľov sa netýkajú samotnej myšlienky získavať príplatok k platu zbieraním kreditov, ale nastavením systému. Doteraz učiteľ, ktorý si spravil prvú kvalifikačnú skúšku (1. atestácia), takmer okamžite postúpil do vyššej platovej triedy. Po novom podľa Ivana Dudáša, jedného z organizátorov petície, bude učiteľovi trvať minimálne tri roky, pokým nazbiera 30 kreditov, potrebných na zvýšenie platu o šesť percent. Pri pedagógovi s päťročnou praxou je to necelých 35 eur.

reakcii ministerstva, ktorú rezort zverejnil na svojej internetovej stránke, sa uvádza, že aj doteraz bolo vykonanie I. alebo II. kvalifikačnej skúšky podmienené vzdelávaním v rozsahu sto hodín. „Opýtal som sa na to piatich učiteľov. Ani jeden z nich nemusel absolvovať žiadne vzdelávanie,“ tvrdí Ivan Dudáš, jeden z organizátorov petície. „Spôsob získania 1. kvalifikačnej skúšky mi popísali všetci rovnako: metodické centrum vypísalo témy prác, ktoré museli uchádzači vypracovať a obhájiť. Rovnakú odpoveď som dostal aj na Metodickom centre v Košiciach,“ dodáva košický učiteľ.

Pedagógom sa tiež nepáči časová obmedzenosť platnosti kreditov ani adaptačné vzdelávanie v trvaní troch až dvanástich mesiacov, ktorým budú musieť prejsť všetci začínajúci pedagógovia. Na jeho konci by mali absolvovať záverečný pohovor pred svojimi staršími kolegami. „Absolventov vysokých škôl pedagogického zamerania staviate do pozície, že ich päťročné štúdium, ktoré zavŕšili štátnymi skúškami a obhajobou diplomových prác, bolo prinajlepšom nedostatočné, ak nie zbytočné,“ myslia si organizátori petície.

Minister Ján Mikolaj hovoril v súvislosti s petíciou o politikárčení. S tým I. Dudáš rázne nesúhlasí. „Odmietam byť naďalej fackovacím panákom v rukách pánov reformátorov,“ zhrnul dôvody vzniku petície I. Dudáš na svojom blogu.

Ak by sa požiadavky nespokojných zamestnancov škôl zaviedli do praxe, podľa ministerstva by to okrem iného znamenalo zrušenie systému kreditných príplatkov. I. Dudáš hovorí, že nič také nepožadujú. „Nebojujeme proti zákonu ako celku, ale proti tým bodom, ktoré priniesli zhoršenie,“ vysvetlil TRENDU.

Vzhľadom k nastaveniu národného projektu „Profesijný a kariérny rast pedagogických zamestnancov“, ktorý tvorí súčasť nového systému odmeňovania učiteľov, sa dá povedať, že by zmena zákona by nebolo zlé rozhodnutie.

Megaprojekt

Na trojročný projekt schválilo ministerstvo školstva svojej podriadenej organizácii – Metodicko-pedagogickému centru – závratnú sumu: 48,7 milióna eur. „Suma vyšla z výzvy,“ odpovedá Anikó Töröková, vedúca oddelenia komunikačných technológií MPC, na otázku, ako sa kalkuloval rozpočet projektu. V starej mene 1,46 miliardy korún má ísť na vytvorenie „efektívneho systému ďalšieho vzdelávania pedagogických a odborných zamestnancov škôl a školských zariadení s dôrazom na rozvoj kľúčových kompetencií.“ V preklade to znamená zabezpečiť dostatočne širokú sieť inštitúcií, ktoré budú učiteľom a odborným zamestnancom ponúkať užitočné školenia. Po ich úspešnom absolvovaní získajú učitelia kredity a za ne pár eur navyše k výplate.

Podľa projektu, ktorí riadia len dvaja manažéri s dvadsiatkou koordinátorov, by malo byť do roku 2013 vytvorených 625 nových vzdelávacích programov. Tie absolvuje približne 18-tisíc zamestnancov škôl. No najprv musí programy akreditovať ministerstvo školstva. Ako vedeli autori projektu, že ministerským sitom prejde uvedený počet kurzov? „Na základe dlhých úvah, porovnaní, analýz a na základe našich skúseností,“ reaguje A. Töröková.

Viac ako naprojektované čísla však vzbudzuje pochybnosti o nastavení projektu jeho časový harmonogram. Vzdelávacie programy by totiž mali vzniknúť na základe prieskumov vzdelávacích potrieb. Tie budú realizovať aj dodávatelia vybraní cez verejné obstarávanie a po dobu štyroch rokov. Lenže zákon zavádzajúci kredity za školenia už platí a hoci ešte nie je zanalyzované, v čom treba učiteľov doučiť, kurzy sa akreditujú už teraz. K dátumu 3. máj ministerstvo schválilo 123 vzdelávacích programov. Drvivá väčšina z nich je z dielne MPC.

Podľa jedného z projektových manažérov MPC Vladimíra Laššáka je časový harmonogram v poriadku. Profesijný a kariérny rast pedagogických zamestnancov podľa neho nie je obyčajný projekt a aj kvôli ustanoveniam v zákone je nutné niektoré činnosti realizovať súbežne.

MPC už stihlo uzavrieť súťaž na propagáciu systému kariérneho rastu. Propagačná kampaň bude prebiehať najmä na rozhlasových vlnách a je súčasťou bude aj 160-stranová publikácia s príhovorom ministra, celým textom zákona odpoveďami na najdôležitejšie otázky o kreditnom systéme. To všetko za 244-tisíc eur.

Práca pre každého

Centrum vypísalo aj ďalší tender súvisiaci s projektom. Za 12-tisíc notebookov, vyše dvesto dataprojektorov, USB-kľúčov, fotoaparátov, tlačiarní a ďalších druhov výpočtovej techniky môže víťazná firma zinkasovať až 9,1 milióna eur. Zvláštnosťou je, že MPC spolu s hardvérom obstaráva aj softvér. Vybraný dodávateľ by mal centru dodať tiež interaktívny edukačný portál a zabezpečiť prenájom videokonferečného systému v 24 uzloch Slovenska.

Národný projekt neprinesie biznis len pre dnes ešte neznámu IT firmu. Dvesto titulov učebníc v priemernom náklade 500 kusov, ktoré sa budú na školeniach používať, vytlačí tlačiareň vybraná vo verejnom obstarávaní. Tá by mala byť schopná vytlačiť brožúru s približne stovkou normostrán za 6 eur, respektíve 8 eur za učebnice vydávané v náklade 200 kusov. Časť edukačných materiálov si však bude vyrábať aj samotné MPC a celkové výdavky na tlač sa majú vyšplhať na 1,15 milióna eur. Autori učebných materiálov môžu podľa rozpočtu projektu zinkasovať za dvadsať normostrán textu 200 eur a za celú stostranovú učebnicu tým pádom celú tisícku. Pri realizácii projektu sa počíta aj s pedagógmi vysokých škôl a rozpočet na ich priame výdavky súvisiace s prácou na projekte predstavujú takmer 20 percent z celkových nákladov, t.j. 9,7 milióna eur.

Berúc do úvahy recenzentov učebných materiálov, oponentov, školiteľov, metodológov či externých členov skúšobných komisií, má projekt blízko k veľkej verejnej investícii zameranej viac na zabezpečenie práce zamestnancom vzdelávacích organizácií a vysokých škôl, ako na zvýšenie profesionálnych zručností učiteľov. V projekte sa totiž počíta len s dvomi zahraničnými cestami pre ôsmich ľudí. Dá sa preto predpokladať, že akreditované kurzy neprinesú do vzdelávania učiteľov základných škôl žiadne nóvum. V. Laššák nesúhlasí a tvrdí, že všetky programy budú nové. Nadväzovať by mali najmä na zmeny vyplývajúce z reformy školstva. „Budeme pružne reagovať na požiadavky škôl, ktoré teraz možno ešte ani nevieme pomenovať,“ vysvetľuje V. Laššák.

Naháňanie kreditov sa učiteľom nepáči

Foto na titulke - Ivan Fleischer