Približne o mesiac začnú medzi Bratislavou a Komárnom pravidelne premávať žlté vlaky českej firmy RegioJet. Tá nemusí zostať jediným súkromným operátorom, ktorý bude voziť ľudí po slovenských tratiach. Na koľajnice sa tisnú ďalší záujemcovia, prezradil minister dopravy Ján Figeľ (KDH). 

Nebývalým spôsobom ste vstúpili do schémy, podľa ktorej fungovali štátne železničné podniky. Aké ovocie priniesol revitalizačný plán?

Veľmi viditeľné. Ten rok a pol bol veľmi ťažký, vrátane štrajku na železnici a potreby znižovať zamestnanosť. Súčasné manažmenty by si zaslúžili odmeny, ale keď budú končiť, nedostanú nijaké odstupné. Šéf Carga pán Augustín pri odchode dostal 154-tisíc eur za neuveriteľne červené čísla, za množstvo pijavíc v systéme. Tri slovenské firmy sú na nohách. Ešte potrebujú zosilnieť.

Na železnice príde onedlho nový súkromný osobný prepravca. Črtá sa aj príchod ďalších?

Rokujeme aj s ďalšími. Na železniciach vznikol nový model, zlacnili sme prepravnú cestu o dve tretiny. Ak by som to povedal tak obrazne, Slovensko bolo najdrahšie v rámci európskeho hospodárskeho priestoru. Dnes sme zhruba na úrovni švajčiarskych cien.

J. Figeľ: Na koľajnice chcú ďalší súkromníci

S ktorými záujemcami rokujete?

Rokovalo sa v týchto týždňoch asi s piatimi alebo šiestimi operátormi, ktorí majú záujem o Slovensko. Sú vytypované niektoré skôr regionálne trate, kde rokovania budú prebiehať ďalej tak, aby sa slovenský trh otváral, pretože to prináša konkurenciu, nové služby a vyhráva zákazník.

Kedy by mohol prísť nový operátor?

Predpokladám, že v ďalšom roku by po tejto prvej lastovičke, ktorou je RegioJet od marca, mohol prísť ďalší.

Plánovali ste privatizovať majoritu v Cargu. Privatizácia bude zrejme zrušená. Aké má Cargo šance uspieť v konkurenčnom boji, ak zostane v rukách štátu?

Cargu sa dnes oveľa lepšie dýcha. Bola to v podstate firma takmer v kóme. A takú nevestu neviem, kto by si zobral. Jedine, že by išlo o výpredaj vo forme zhodnotenia majetku aj podielu na trhu. Dnes po ozdravných krokoch tých signálov o vážnom, serióznom záujme zo západu aj z východu je niekoľko a to je dobre. Rozhodnutia sú na budúcej vláde. My sme iba spustili proces súťaže na poradcu.

Beží stále ďalej?

Ukončený bude rozhodnutím budúceho ministra. Ale verím, že strategické partnerstvo bude chápané  aj budúcou vládou ako téma, ktorá k železniciam patrí.

Odpovede Jána Figeľa na ďalšie otázky, najmä o diaľničnej výstavbe, si prečítajte v aktuálnom vydaní TRENDU 4/2012.

Foto - Maňo Štrauch