Ak ste sa niekedy zúčastnili poctivého letného hudobného festivalu, možno ste sa na okamih pozastavili nad preplnenými kontajnermi, smetnými nádobami, „toi-toikami“ a množstvom odpadu, ktorý sa počas takýchto akcií vyprodukuje.

Najmä skorá ranná prechádzka po areále, keď značná časť návštevníkov naberá energiu alebo vyspáva prípadnú opicu, odhalí nelichotivú stranu festivalov – na zemi ležia porozhadzované plastové poháre, pokrčené plechovky, servítky, zvyšky jedla a pitia, či iné všakovaké známky búrlivého večerného života.

Je zrejmé, že koncerty, festivaly a záležitosti podobného hromadného charakteru, ktoré zahŕňajú dlhodobejší pobyt a konzumáciu, nie sú práve najekologickejšími udalosťami. Zatiaľ čo kedysi organizátorov zahanbovali kvôli tomu, že do programu nezakomponovali primerane korektný počet ženských hudobníčok, v súčasnosti sú stredobodom negatívnej pozornosti v okamihu, ak nevyvíjajú dostatočné snahy na ekologizáciu akcie.

Ak sa festivaly analyzujú z hľadiska uhlíkovej stopy, najväčším problémom je doprava, ktorá tvorí 80 percent všetkých emisií. Organizátori čoraz viac skúšajú vytvárať systém kyvadlovej MHD, aby nemusel každý účastník festivalu chodiť autom. Environmentálnou záťažou sú aj jednorazové stany, ktoré si so sebou ľudia nosia a potom ich tam nechávajú, aby sa nemuseli s nimi trápiť cestou domov.

Portál The Guardian k tejto téme pripravil inšpiratívny článok a poukázal napríklad na štvordňový festival Shambala, ktorý navštevuje približne 15-tisíc ľudí. Shambala využíva na prevádzku sto percent energie z obnoviteľných zdrojov, zakázal používanie jednorazových plastov a na festivale od roku 2015 nekúpite nič z mäsa ani rýb. Pripomína, že aj najznámejšie akcie (Glastonbury) si uvedomujú svoj vplyv na životné prostredie a niečo s tým robia.

Krehké moderné kosti

Kosti nie

Čítajte ďalej s predplatným TRENDU

Odomknite článok cez SMS za 1,90 € týždenne s automatickou obnovou.

Poslať SMS

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa