Odpoveď EÚ na čínsku sieť projektov v oblasti obchodu a infraštruktúry konečne naberá reálne obrysy, píše POLITICO.

Vlajková stratégia EÚ s názvom Global Gateway zahŕňa projekty, ktoré krajinám poskytujú alternatívu k čínskej iniciatíve Jedno pásmo, jedno cesta – známej aj ako Nová hodvábna cesta. Peking sa ňou snaží uplatniť svoju moc pozdĺž strategických obchodných trás rozvíjaním prístavov, energetických schém či telekomunikačných sietí.

Medzi prvé projekty stratégie Global Gateway patrí digitálny kábel na dne Čierneho mora, podmorský optický kábel na prepojenie stredomorských a severoafrických krajín, ako aj vybudovanie priehrady a vodnej elektrárne v Kamerune.

Ide iba o niekoľko zo 70 projektov, ktoré EÚ tento rok v rámci stratégie uprednostní.

„Global Gateway začína naberať konkrétne obrysy. Teraz to myslíme vážne,“ tvrdí jeden z únijných diplomatov na margo zoznamu projektov.

Cieľom stratégie je uvoľniť do roku 2027 až 300 miliárd eur vo forme verejných či súkromných fondov, ktorými má v pláne financovať zahraničné projekty EÚ v oblasti infraštruktúry.

Čína do svojich zámorských investičných a staviteľských projektov od roku 2005 naliala už takmer 2,1 bilióna eur. V tomto smere má jednoznačne navrch, keďže EÚ na rozšírení svojho ekonomického vplyvu len začína pracovať.

Projekty v rámci iniciatívy Jedno pásmo, jedna cesta si z tohto rozpočtu ukrojili zhruba 339 miliárd eur. Tempo čínskych výdavkov sa však spomaľuje následkom ekonomického vplyvu politiky, ktorou sa Peking snažil potlačiť pandémiu koronavírusu, keďže k jej uvoľneniu došlo iba koncom roka 2022.

Ďalšie dôležité správy

JH 18 Frankfurt -
Neprehliadnite

Európa naháňa Čínu a Indiu v digitálnej mene. O pár mesiacov padne finálny verdikt Bruselu