Plány nemeckej vlády na predĺženie poskytovania šrotovného narazili v krajine na kritiku. Ako informoval nemecký server Sueddeutsche.de, k navýšeniu štátnej dotácie zaujali negatívnu pozíciu členovia opozície, analytici aj rôzne združenia.

Nemecko sa, podobne ako Slovensko, nachádza vo fáze rozhodovania o navýšení finančného balíka na likvidáciu starých áut. Na rozdiel od Slovenska, kde 162905>sa prvá dotácia už minula, sa v Nemecku z 159641>poskytnutých 1,5 miliardy eur zatiaľ vyčerpala viac ako polovica. Objem chystanej novej dotácie zatiaľ nie je známy.

Člen Strany zelených Fritz Kuhn označil ďalšie príspevky od štátu za ekologický a ekonomický nezmysel. Štát podľa neho navyšovaním šrotovného iba umelo zvyšuje dopyt po autách v súčasnosti, čo spôsobi v nasledujúcich rokoch pokles záujmu o vozidlá. „Je to ako keď sa proti chladu počas zimnej noci pije pálenka,“ povedal podľa Sueddeutsche.de. "Najprv je človeku teplejšie, potom však ešte viac zima. Preto potom niektorí pijú stále viac,“ dodal.

Na možný prepad automobilového predaja po minutí štátnych dotácií upozornil aj prezident inštitútu pre ekonomický výskum RWI Christoph Schmidt.

Otto Fricke, člen opozičnej FDP a predseda finančného výboru vyzval vládu, aby urobila zmeny v rozpočte, pri ktorých okrem dodatočných výdavkov na šrotovné zaráta aj výpadky vyplývajúce z poklesu hospodárskeho rastu. „Štát príde v tomto roku pravdepodobne o 75 miliárd eur, vrátane výdavkov na zriadenie fondu na stabilizáciu finančných trhov Soffin,“ odhaduje O. Fricke.

Proti šrotovnému sa vyslovil aj šéf nemeckého Inštitútu pre výskum práce (IZA) Klaus Zimmerman. Poukázal na to, že peniazmi na šrotovné prispeje štát, čo znamená, že v konečnom dôsledku ich budú musieť „zaplatiť“ nemeckí občania – „buď prostredníctvom daní, redukciou štátnych dávok, alebo infláciou.“

Federálny úrad pre životné prostredie (UBA) zas vyzval vládu, aby šrotovné vylepšila po ekologickej stránke. Vedúci odboru životného prostredia a dopravy Christoph Erdmenger povedal pre Saarlandský rozhlas, že príspevok by sa mohol poskytovať iba na autá, šetriace benzín.

Asociácia medzinárodných výrobcov automobilov (VDIK) navýšenie šrotovného naopak uvítala a označila ju ako „správne politické rozhodnutie v správny čas“. Ako informoval nemecký server Spiegel.de, podľa šéfa združenia Volkera Langeho šrotovné „pripravilo cestu pre oživenie automobilového trhu, pre udržanie pracovných miest, pre väčšiu ochranu životného prostredia a väčšiu bezpečnosť v premávke.“

Príspevok na kúpu nového auta vo výške 2 500 eur sa v Nemecku poskytuje pri zlikvidovaní najmenej deväť rokov starého auta. Šrotovné vo výške 1,5 miliardy eur je určene na nákup 600-tisíc nových áut. Podľa Sueddeutsche.de o štátnu dotáciu zatiaľ požiadalo 346 741 záujemcov. Rozhodnutie o navýšení šrotovného podľa servera pravdepodobne nepadne pred Veľkou Nocou.

Ilustračné foto na titulke - Flickr.com