Predpokladaná hodnota zákazky vo výške 5,23 milióna eur bez dane z pridanej hodnoty (6,28 milóna eur vrátane dane) bola podľa novej odbornej analýzy chybne stanovená. Bola totiž dopredu určená na najvyššej možnej cenovej hranici, ktorú povoľuje usmernenie ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja.

„Ak by predpokladaná hodnota zákazky bola určená správne, výsledná predpokladaná cena by sa znížila približne o 40 pe

Diaľničiari chybovali, musia zrušiť tender
rcent,“ informovala hovorkyňa NDS Michaela Michalová. Na základe prepočtov analytického odboru by predpokladaná hodnota zákazky mala dosahovať 2,96 milióna eur. Víťazný uchádzač, Združenie SD - Budimír, ponúkol cenu 4,61 milióna eur.

„Nový analytický odbor posudzuje zmluvy a verejné obstarávania na základe princípu hodnota za peniaze (value for money). Prioritne sa sústredíme na to, aby NDS nakladala s peniazmi hospodárne, efektívne a transparentne,“ povedal zastupujúci generálny riaditeľ NDS Róbert Auxt.

„Či už ide o investičné alebo prevádzkové náklady, všetky väčšie investície posúdia najprv analytici a ich záverom prispôsobíme konečné rozhodnutia,“ dodal. Novú súťaž na zabezpečenie stavebnotechnického dozoru na úseku D1 Budimír Bidovce chce NDS vyhlásiť v najbližšom čase. Pôvodný tender vyhlásila v júli minulého roka.

Nezaradený poslanec Miroslav Beblavý v polovici apríla interpeloval ministra dopravy Romana Brecelyho (Sieť) pre podozrenia z prípravy predražených zákaziek v NDS. Ide o súťaže na stavebnotechnický dozor k stavbám diaľnic vyhlásených počas druhej vlády Roberta Fica (Smer - SD).

Poslanec tiež vyslovil podozrenie, že firmy vytvorili kartel. Spomenul aj ďalšie tendre na stavebnotechnický dozor pre stavbu úsekov D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka, Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala a Prešov, západ - Prešov, juh.

Minister dopravy odvolal predošlého generálneho riaditeľa NDS Milana Gajdoša 8. apríla. Dôvodom bolo to, že podpísal zmluvu o výstavbe diaľničnej križovatky Blatné na úseku D1 Senec - Blatné za 23,3 milióna eur bez dane deň po vymenovaní nového ministra, ale neinformoval ho o tom.

Brecely poveril dočasným riadením spoločnosti ekonomického odborníka Siete R. Auxta. Vo vedení NDS najnovšie skončil aj podpredseda predstavenstva a investičný riaditeľ Pavol Kováčik, ktorý tieto posty zastával od mája 2014. Nahradil ho Vladimír Drienovský, vyplýva z informácie na portáli diaľničiarov.