Dodatky k zmluvám medzi štátom a stavebnými firmami naďalej navyšujú pôvodne vysúťažené ceny pri štátnych zákazkách na výstavbu diaľnic. Za posledné dva roky sa týmto spôsobom predražila väčšina z celkovo jedenástich diaľničných stavieb, ktoré štát zazmluvnil. Zdvihnutie ceny však s výnimkou obchvatu oravského mesta Trstená nepresiahlo desať percent. Vyplýva to zo správy o plnení programu výstavby diaľnic za roky 2007 až 2010, ktorú pripravilo ministerstvo dopravy pod novým vedením Jána Figeľa (KDH).

Hranicu desiatich percent si ako prípustný nárast ceny stanovila ešte v roku 2008 bývalá vláda Roberta Fica (Smer-SD). Predsavzatie sa tak s jednou výnimkou podarilo naplniť, niektoré úseky však ešte nie sú dokončené a preto nie je jasné, či nepribudnú ešte ďalšie dodatky.

Účet za známu takmer päťkilometrovú diaľničnú estakádu ponad Považskú Bystricu, ktorú otváral Fico tesne pred vlaňajšími parlamentnými voľbami, narástol o štyri percentá, teda o vyše päť miliónov eur. Prvý úsek rýchlostnej cesty zo Žarnovice po Šášovské Podhradie v dĺžke desať kilometrov, ktorý vodiči využívajú už rok, ale skolaudovaný ešte nebol, sa siedmimi dodatkami predražil takmer o deväť percent.

V prípade päť kilometrov dlhého obchvatu Trstenej, jedinom, keď dodatočné úpravy po prijatí dodatkov k zmluve prekročili limit, navýšenie predstavovalo 15 percent. Dôvodom bola podľa ministerstva zmena vyhlášky o prípustných hodnotách hluku a bytová výstavba v blízkosti rýchlostnej cesty. Merania ukázali, že cesta zaťažuje životné prostredie väčším hlukom ako pripúšťajú normy. Preto sa dopracoval projekt viac ako kilometrovej protihlukovej steny, ktorá chránila novovybudované sídlisko. ,,Cena steny dosiahla 2,4 milióna euro,“ dopĺňa správa.

V minulosti niektoré diaľničné úseky pod vplyvom dodatkov zvýšili náklady aj niekoľkonásobne. Napríklad stavba úseku D1 Ladce - Sverepec mala 150 dodatkov a cena narástla o 229 percent. Podobne na obchvate Čadce bolo 157 dodatkov a cena bola zvýšená až na 265 percent pôvodne vysúťaženej ceny. Na decembrovej schôdzi parlamentu venovanej výstavbe diaľnic to tvrdil exminister dopravy Ľubomír Vážny (Smer- SD).

Súčasné vedenie ministerstva zatiaľ svoje ciele ohľadom zlacnenia či limitov pri dodatkoch, ktoré cenu navršujú, nespresnilo. O zlacňovaní výstavby však tiež hovorí a chce to dosiahnuť najmä dôslednejšou prípravou verejného obstarávania. ,,Pre zlacnenie výstavby diaľnic je najdôležitejšia efektívna prvotná súťaž. To aby najnižšiu možnú cenu vygenerovala skutočná súťaž firiem,“ spresnil J. Figeľ. V desatore verejného obstarávania vlády Ivety Radičovej  je napríklad aj sľub nevyhodnocovať súťaže s menej ako troma záujemcami. Súčasne by sa mali zmluvy so stavebnými firmami zverejňovať.

Národná diaľničná spoločnosť prednedávnom spustila súťaž na výstavbu 18-kilometrovej časti diaľnice na Spiši. Je to jedna z piatich častí skrachovaného prvého balíka PPP projektov. Čoskoro by sa malo začať súťažiť aj o dve ďalšie stavby na D1.

Figeľovo ministerstvo správu pripravilo na základe úloh rozdaných ešte predošlou vládou. Materiál tiež tvrdí, že Ficov kabinet splnil sľub o výstavbe diaľnic na 49 percent. Do užívania odovzdal za štyri roky necelých 130 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest, schválený diaľničný vládny program však počítal s dvojnásobkom. Príčinou nesplnenia programu je nedotiahnutie prvého a tretieho balíka PPP projektov na diaľnici D1 od Žiliny po Prešov.

Úpravy cien diaľničných úsekov bez DPH

stavba

vysúťažená cena (v mil. €)

dodatky (v mil. €)

% navýšenia

dĺžka v km

D1 Jablonov - Studenec

48,9

0*

0

5,2

D1 Studenec - Beharovce

20,2

0**

0

3,5

D1 Sverepec - Vrtižer I.

147,5

5,7

3,9%

4,9

D1 Sverepec - Vrtižer I., 2. etapa

18,2

0

0%

5

D1 Sverepec - Vrtižer II.

125,7

12,3

9,75%

4,5

D2 Križovatka Stupava Juh

20,4

1,8

8,61%

5

R1 Žarnovica - Šášovské Podhr. I. 

51,8

3,9

7,5%

9,4

R1 Žarnovica - Šášovské Podhr. II.

103,6

3,6

3,5%

8,4

R3 Horná Štubňa - obchvat

19,4

0,7

3,7%

4,3

R3 Trstená - obchvat

39,1

5,7

14,5%

4,8

R4 Košice - Milhosť**

77,7

0

0

15,8

* dodatky zatiaľ nie sú uzavreté, navýšenie nákladov pre technické nedokonalosti v kvalite musí znášať firma a štát ich nepreplatí

** len nedávno začatá stavba, dodatky sa môžu objaviť neskôr, počas a na sklonku výstavby

Ilustračné foto na titulke - SITA