Ak sa pozorný čitateľ chce dozvedieť na základe čoho autori týchto textov došli k takto závažným tvrdeniam, nepochodí. Ani jeden text neargumentuje faktami. Také, čo by ich tvrdenia podporovali, totiž neexistujú.
Skutočné lži pri obchvate Prešova
Začnime textom Lži pri obchvate. Analýza, ktorú vo forme listu dostal na požiadanie od ministra financií Petra Kažimíra prezident Andrej Kiska, nebola zmanipulovaná. List ponúkal viaceré varianty trasovania prešovského obchvatu so sumou, koľko by ktorá trasa stála a s percentuálnym údajom, ktorý hovoril o znížení dopravného zaťaženia. Teda, ktorá trasa ako veľmi pomôže mestu Prešov s jeho zúfalou dopravnou situáciou. Všetky čísla sú priamo z ministerstva dopravy, Národnej diaľničnej spoločnosti a Výskumného ústavu dopravného. Analytici tímu Hodnota za peniaze ich len dali do jednej prehľadnej tabuľky.
Ak denníku Pravda nesedí niečo na predložených výpočtoch, treba sa na ne pýtať ľudí na rezorte dopravy. No nič aktuálnejšie zatiaľ nie je na stole.
Denník tiež napísal, že možná úspora pri výstavbe obchvatu na úrovni 450 miliónov eur je omyl. Spojil to s výstavbou juhozápadného obchvatu D1 v polovičnom profile, východným obchvatom R4 v polovičnom profile a miestnou komunikáciou I/68. Je pravda, že tento úsek označil šéf Útvaru Hodnoty za peniaze Štefan Kišš za úsek, ktorý by sa staval v ideálnom svete. Úspora je v tomto prípade 300 miliónov eur, nie 450. Pričom dopravné zaťaženie by kleslo o viac ako tridsať percent, zatiaľ čo dnes platný variant mestu pomôže „len“ o 17 percent.
Pravda - 28. 2. 2017
Lenže podľa poslednej dohody k žiadnej revolúcii nedôjde. Platí de facto prvý scenár so zmenami. A teda, že juhovýchodná D1 sa postaví v plnom profile tak, ako bola aj vysúťažená. Rýchlostná cesta R4 sa potiahne severom, ale v polprofile. To je ten kompromis, na ktorom sa dohodli P. Kažimír s ministrom dopravy Árpádom Érsekom. Úspora sa tak má vyšplhať maximálne na 250 miliónov eur z plánovaných 900 miliónov eur (to je pôvodná odhadovaná suma celého obchvatu Prešova). Reč o miestnej komunikácii I/68, ktorá by mestu významne pomohla, je zatiaľ len v rovine teoretických úvah. O východnom obchvate už nehovorí nikto.
To však nebráni denníku Pravda písať o soľných baniach, ktoré majú bez jasného vysvetlenia prekážať výstavbe východného obchvatu Prešova. Nehovoriac o tom, že ak by sa denník popýtal rezortu dopravy, zistil by, že soľné bane nie sú pre výstavbu dnes nerelevantného východného obchvatu žiadny problém. Podľa informácií TRENDU to vyplýva z technickej štúdie z druhej polovici roka 2016, ktorá sa venovala práve tejto téme.
Denník Pravda v tom istom texte píše, že trasa východného obchvatu „vôbec nie je pripravená a štát by s jej prípravou musel začínať od nuly". S cestou I/68 aj východnou rýchlostnou cestou pritom počíta územný plán mesta aj VÚC.