Tak, ako je to naozaj, väčšine ľudí elektrina dražie a len zopár ľudom lacnie, alebo je to naopak. Aké boli dôvody na tieto zmeny. Naozaj je to len snaha distribučných spoločností zarobiť, alebo tieto zmeny majú objektívne dôvody a návrat do stavu z roku 2016 to len o rok odsunul, ale tieto zmeny nás tak či tak, možno s malými kozmetickými úpravami, neminú na budúci rok. Komu vlastne a prečo elektrina dražie, a komu naopak lacnie? Tak tieto otázky by mohli ľudí zaujímať viac.
Krikľúni, či už z opozície, alebo koalície, nám to zrejme nevysvetlia, lebo to nie je ich štýl práce. Žiaľ, ani novinári ani odborníci z danej oblasti sa akosi tejto témy nechytajú. Asi je to tým, že objektívne informácie sú v dnešnej dobe najmenej čitateľsky zaujímavé a majú najmenej pozretí, kliknutí, lajkov a v konečnom dôsledku sú najmenej platené.
Ako som na tom ja? Mne by elektrina zdražela alebo zlacnela?
Tak toto by mohlo zaujímať každého z nás. Ja som si to skúsil zistiť. Najprv si pozriem faktúry za rok 2016 a potom to skúsim porovnať s informáciou na webe. Som obyvateľ východného Slovenska, preto budem hľadať na webe Východoslovenskej energetiky. Pre úplnosť dodám, že bývam v 3-izbovom byte na sídlisku a vlastním aj garáž na sídlisku, takže budem mať možnosť porovnať hneď dve faktúry.
Zdroj: Ján Harajda
Zdroj: Ján Harajda
Zdroj: Ján Harajda
Zdroj: Ján Harajda
Neviem, či ste si to všimli, ale som jeden z tých majiteľov garáže, ktorý síce elektrinu v garáži má, ale za rok 2016 som jej minul 0 kWh. Teda moja ročná platba 10,71 eura bola zrejme len fixná zložka ceny. Niežeby som vôbec nesvietil, ale zapnutie svetla na 1 minútu pri vyberaní auta z garáže asi naozaj veľa nezožerie.
Ceny na rok 2017 sa dajú ľahko vypočítať na kalkulačke VSE pri predpokladanej rovnakej spotrebe ako v roku 2016
Zdroj: Ján Harajda
Zdroj: Ján Harajda
Porovnanie cien za rok 2016 a 2017 | ||||
2016 | 2017 | Zdraženie | Zdraženie v % | |
3-izbový byt | 215.42 | 168.02 | -47.4 | -22% |
Garáž | 10.71 | 64.85 | 54.14 | 506% |
Spolu | 226.13 | 232.87 | 6.74 | 3% |
„Ľudia boží,“ kričím v štýle Matoviča, „veď mne vzrastie elektrina o viac ako 500 %, a to mám v garáži len jednofázový istič.“ Všetci v krčme svorne nadávame na vládu, ÚRSO, tí viac unavení aj na svokru, hoci tá tentoraz naozaj za nič nemôže.
Objektívne vzaté, jednofázový istič mám aj v byte, ale tam mi cena ide dole, hoci len o -22 %. Že celkový výsledok je pre mňa takmer nulový, to som v krčme zabudol povedať.
Na sídlisku máme asi 2 000 bytov a približne 120 garáží. Ak by mali všetci na našom sídlisku spotrebu elektriny ako moja rodina, tak asi 1 880 rodín by pri platnosti zmien pre rok 2017 na elektrine ušetrili asi po 50 eur a tých 120 rodín s garážami by na tom ostalo asi rovnako ako v roku 2016. Vďaka veľkému kriku Matoviča a unáhlenému konaniu Fica sa však všetko vráti do roku 2016, pre naše sídlisko bohužiaľ. Ako by to bolo v rodinných domoch? Tak to si povieme trochu neskôr. Najskôr úvaha, prečo a aké sú to vlastne zmeny.
Prečo sa vlastne menia ceny poplatkov, ak sa cena elektriny vo svete nemení
V súčasnosti si všetci, dokonca aj my v bytoch a domoch, môžeme elektrinu kúpiť, kde chceme a od koho chceme (v Čechách, v Nemecku,...). Preto máme toľko podomových predajcov elektriny. Problém je, že niekto nám ju musí aj dopraviť až do bytu. Mne na východe to vie napr. urobiť len Východoslovenská distribučná a.s. Preto celková cena elektriny pozostáva z ceny elektriny samotnej a ceny za distribúciu elektriny, teda za jej dopravu.
Aby to nebolo také jednoduché, tak cena za distribúciu elektriny je ešte rozdelená na fixnú (pevnú) zložku a variabilnú (premenlivú) zložku. Proste, časť nákladov na distribúciu závisí od množstva elektriny a časť nie. To máte podobné, ako keď na kamióne prepravíte 10 t materiálu z Bratislavy do Košíc, cena bude napr. 500 eur. Ak však chcete na tom istom kamióne odviesť len 1 t materiálu, tak cena nebude 50 eur, ale viac, napr. 200 eur.
Prečo? Lebo cena je tvorená napr. spotrebou nafty, čo závisí aj od hmotnosti materiálu, ale napr. aj cenou auta, na ktorom sa náklad vezie, platom šoféra,... a tie už nezávisia od váhy materiálu. Teda, ak by sme použili menšie auto – do 3 t, tak cena by bola nižšia, lebo fixná zložka ceny – cena auta, by bola nižšia.
V prípade distribúcie elektriny môžeme napr. hovoriť o cene distribučného transformátora, ktorý podobne ako auto sa podieľa svojou fixnou zložkou na cene distribúcie elektriny. Tu sa blížime k jadru problému. Dnes je moderné nahrádzať klasické žiarovky s vysokou spotrebou za LED žiarovky so spotrebou 10-krát nižšou. Podobne meníme chladničky, práčky, televízory,... Celkove spotreba elektriny klesá, ale distribučným spoločnostiam náklady na distribúciu neklesajú úmerne s množstvom elektriny.
Distribučné spoločnosti žiadajú prehodnotiť vzorce na výpočet ceny a požadujú zvýšiť fixnú časť ceny a znížiť variabilnú časť ceny a tak sa prispôsobiť klesajúcej spotrebe. Úlohou ÚRSO je stanoviť pravidlá tak, aby vyhovovali oprávneným požiadavkám distribútorov, ale zároveň, aby celkové ceny za distribúciu nenarástli. Výsledkom toho je, že ak znížim svoju spotrebu elektriny na polovicu, tak mi výsledná cena neklesne na polovicu, podobne ako keď na aute veziem len polovičný náklad, tak prepravné náklady nebudú polovičné.
Výsledkom toho všetkého je, že zvýšením fixnej časti ceny a znížením variabilnej časti ceny elektriny niektorým celková cena elektriny vzrastie a iným klesne. Úlohou ÚRSO je stanoviť nové pravidlá tak, aby sa prispôsobili novým podmienkam a boli spravodlivejšie aj pre koncových odberateľov. Samozrejme, nemajú zvýšiť zisky distribučných spoločností, ale tiež im nemajú spôsobiť straty.