Inflácia, respektíve rast spotrebiteľských cien, je pre väčšinu centrálnych bánk ukazovateľom, na základe ktorého vytvárajú opatrenia v rámci menovej politiky. V eurozóne je tento cieľ stanovený na úroveň „tesne pod dvomi percentami“, podobne tak aj v Spojených štátoch.

Hlavne v posledných rokoch sa inflačné ciele nedarí dodržiavať. Podľa viacerých ekonómov môže byť jedným z vysvetlení aj takzvaný Amazon efekt. Tým, že (nielen tento) internetový gigant dlhodobo udržiava nízke ceny, môže ovplyvniť aj samotnú mieru inflácie.

Podľa záverov výskumu Kevina Kliesena, ekonóma americkej Federal Reserve Bank v St. Luis, ktoré cituje portál Quartz, sa to môže diať dvomi cestami. Vďaka automatizácii, efektívnym skladom a logistike sa internetovým obchodom darí znižovať náklady, čo vedie k nižším cenám. To na druhej strane vedie aj k znižovaniu cien v klasických kamenných obchodoch, aby e-shopom dokázali konkurovať.

Podľa K. Kliesena jeho závery podporujú aj dáta – dlhodobo nízka miera inflácie koreluje jednak s postupne sa zvyšujúcim podielom e-commerce firiem na trhu, a zároveň pokračuje znižovanie cien produktov, ktoré predávajú.

Ako je možné vidieť na grafe, ešte v roku 1997 mali online predaje 2,8-percentný podiel, zatiaľ čo v minulom roku to v Spojených štátoch bolo 10,4 percenta. Modrá čiara je potom indexom ukazujúcim cenovú hladinu produktov predávaných na internete – s hodnotou v roku 2009 ako 100 percent. To znamená, že od roku 2000 do 2009 rástli ceny približne o jeden percentuálny bod ročne, avšak od roku 2009 približne o jeden percentuálny bod ročne klesajú.

Amazon efekt: nízke ceny gigantu nútia ekonómov, aby premysleli teórie o inflácii

Amazon efekt Zdroj: Conversable Exonomist

„Samozrejme, jednopercentné ročné zníženie cien z desaťpercentného podielu maloobchodných predajov samo osebe nedokáže vysvetliť, prečo inflácia v celej ekonomike ostáva taká nízka. Keď však počítame s možnosťou, že ceny e-commerce môžu vytvárať tlak na maloobchodných predajcov, aby limitovali vlastné zvyšovanie cien, Amazon efekt môže byť rozumnou časťou z celkového vysvetlenia,“ píše vo svojom blogu ekonóm Timothy Taylor, hlavný editor Journal of Economic Perspectives a autor niekoľkých kníh.

Podobný názor zastáva aj Bilal Hafeez, analytik z investičnej a finančnej spoločnosti Nomura, ktorý jav nazval ako „Amazonizácia inflácie“. Podľa neho bolo znižovanie miery inflácie ešte v minulom desaťročí spôsobené globalizáciou znižujúcou náklady výroby aj služieb. Len Čína pridala na svetový pracovný trh stovky miliónov pracovníkov, čím sa znížila celosvetová inflácia miezd.

V tomto desaťročí sa viac prejavuje sila internetových obchodov na čele s Amazonom. „Zatiaľ čo globalizácia bola témou v minulom desaťročí, v tomto desaťročí je to „Amazonizácia“ obchodu. Vzhľadom na veľký podiel distribúcie na celkových nákladoch, jedinečný distribučný model Amazonu a rozširujúci sa sortiment výrobkov môžu prinášať nový dezinflačný impulz na ceny tovarov,“ cituje B. Hafeeza portál Business Insider.

Spotify problém

Portál pritom spomína aj ďalší efekt na znižovanie cien súvisiaci s nástupom technológií – Spotify problém od 

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa