Mal to byť hit desaťročia. Ambície boli veľké, nabrali svetových ľudí a s marketingom im pomáhal prakticky celý Hollywood. Aj napriek finančným prostriedkom od investorov a vysoko kvalifikovaným ľuďom narazili na veľký problém – realitu biznisu.

Príbeh startupu Quibi nám dáva hlbší pohľad do myslenia podnikateľov, ktorí sa snažili ohúriť svet peniazmi a veľkými menami, no zabudli na zákazníkov, trh a analýzu. Po pol roku bol koniec a bublina spľasla. Ak niekto tvrdí, že kapitál je skutočne to hlavné, čo potrebujete na rozbehnutie úspešnej firmy, Quibi je skvelý príklad, prečo to tak nie je.  

Spoluzakladateľ spoločnosti BBG Dominik Brichta.
Neprehliadnite

Za štyri mesiace kúpili 15 e-shopov a získali 200 miliónov. Slováci valcujú nemecký trh

Čo bolo Quibi

Startup založili skutočne svetové mená. Spoluzakladateľ produkčnej spoločnosti DreamWorks Jeffrey Katzenberg a bývalá šéfka gigantu Ebay a Hewlllet Packard Meg Whitman. Prvý z menovaných patrí k výrazným postavám americkej filmovej scény.

Veľmi dobre ho poznajú vo filmovej spoločnosti Paramount či Disney. Je známy z tvorby rozprávok ako Aladin, Kráska a netvor či Leví kráľ. Okrem iného stojí za filmami ako Shrek, Madagaskar či Kung Fu Panda.

Ich skúsenosti a stratégie rozvoja patrili k tým najlepším na svete a nemôžeme povedať, že by nemali dobrý základ k úspechu. Quibi bola platforma pre streamovanie krátkych videí do desať minút. Mal vzniknúť priestor pre mladých ľudí, ktorí si krátia čas cestou autobusom či nechcú stráviť hodiny pri sledovaní iných videoplatforiem.

Obsah na Quibi tvorili hviezdy svetového rangu. Do projektu sa zapojili hollywoodske stálice ako Jennifer Lopez, Kristen Bell, Yara Shahid či Tracy Morgan alebo Karlie Kloss. Nielenže platforme robili marketing, sami v epizódach často vystupovali.

Jeffrey Katzenberg a Meg Whitman.
Zdroj: Shutterstock
Jeffrey Katzenberg a Meg Whitman.

Získali stovky miliónov

Quibi presvedčilo aj investorov. A nie hocijakých. Do začínajúceho startupu investovali firmy ako Google, Amazon, Alibaba, JP Morgan či veľké filmové štúdiá ako NBC Entertainment alebo SONY Pictures. Spolu získali od investorov takmer dve miliardy dolárov.

Spojenie kapitálu, hviezdneho marketingu a naoko dobrého nápadu malo spoločnosti zabezpečiť nemalé výnosy. Finančné prostriedky vložili do firmy aj jej zakladatelia. Sumy sa pohybovali rádovo v desiatkach miliónov eur.

Investori dôverovali Quibi najmä pre skúseností ich zakladateľov. Projekt predsa nemôže skončiť neúspechom, keď za ním stoja skúsení filmári a manažéri svetového rangu.

Kde sa stala chyba

Hypotéza, že dobrý marketing spolu s kapitálom dokážu predať čokoľvek, značne kríva. Quibi malo všetko, no aj tak jeho tvorcovia zlyhali. Prečo? Pretože nepočúvali svojho zákazníka. Oni ho totiž ani nepoznali.

Celý projekt naplánovali na základe svojich skúseností, svojich myšlienok, ale ich valídnosť v praxi nikdy neanalyzovali. Chcú vôbec mladí ľudia pozerať krátke videá do desať minút? Zakladatelia si mysleli, že áno.

Čítajte ďalej s predplatným TRENDU

Odomknite článok cez SMS za 1,90 € týždenne s automatickou obnovou.

Poslať SMS

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa