Niektorí zákazníci nakupujú zľavové kupóny príležitostne, iní nimi opovrhujú alebo ich v extrémnych prípadoch zbierajú masovo. Astronomické zľavy vo výške 50 až 80 percent nás lákajú nakupovať vo väčších množstvách a siahať po produktoch, o ktoré by sme vedome nikdy neprejavili záujem. Psychológ Martin Jakubek z Katedry psychológie Filozofickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave prirovnáva extrémne prípady k takzvanému kompulzívnemu alebo nekontrolovateľnému nakupovaniu: „Ide o poruchu silne súvisiacu s neurotizmom, porovnateľnou s gamblerstvom či inými nelátkovými závislosťami.“

Fenomén fiktívnych zliav

 

Veľký úspech zľavových kupónov u Slovákov bol podnetom k vzniku nových zľavových portálov a firiem obchodujúcich výlučne cez vouchery. Tie často nemajú registrovanú prevádzku ani pôvodný cenník, čo im dovoľuje ponúkať kupóny s astronomickými zľavami. Podľa zdrojov z prostredia zľavových portálov sú takých firiem desiatky, možno aj vyše sto.

Rast popularity zľavových portálov je spojený s rizikom deformovaného vnímania bežnej ceny a kvality poskytovaných služieb. Hromadné návaly zákazníkov so zľavovými kupónmi, napríklad do reštauračných zariadení sa niekedy logicky podpíšu aj pod kvalitu obsluhy a jedla. Riziko je o to väčšie pri službách, ktoré zákazníci využívajú prvýkrát alebo o nich majú minimálnu predstavu.

 

Na krátkozrakú vidinu veľkých ziskov doplatili desiatky českých i slovenských zľavových portálov. Podľa vyhľadávača zliav Skrz.cz sa od roku 2011 zredukoval počet prevádzkovateľov v Česku z 200 na 55. Zánik portálu Hypersleva.cz, matky slovenskej Hyperzľavy v roku 2013, sa finančne dotkol množstva spotrebiteľov, ktorí prišli o peniaze za objednané služby. V roku 2013 priviedli do konkurzu systémové chyby, privysoké investície do marketingu a nezvládnuté riadenie slovenský zľavový portál Shopcity.

 

Za prevádzkovateľa českého zľavového portálu Zapakatel.cz, ktorý na Slovensku pôsobil ako Zabagatel, zaplatila tento rok spoločnosť Elephant Orchestra 12,5 milióna českých korún (približne 450-tisíc eur) a premenila ho na agregátor zliav. Zapakatel mal však spreneveriť kapitál v hodnote viac ako 20 miliónov českých korún (asi 720-tisíc eur) a teraz hľadá prostriedky na vyplatenie veriteľov.

Pred tým, ako si voucher zakúpite, overte si pôvodný cenník firmy a bežnú cenu tovaru alebo služby u jeho konkurentov. Ceny pred zľavou, ktoré sú podnikatelia na zľavových portáloch povinní uvádzať, nemusia súhlasiť so skutočnými pôvodnými cenami a niektoré zľavy môžu byť nereálne vysoké.

Podľa Jozefa Vikarského, prezidenta Slovenskej asociácie portálov kolektívneho nakupovania (SAPKN) a konateľa tretieho najväčšieho slovenského zľavového portálu Zamenej.sk, je overenie výšky zľavy náročné najmä u nových firiem s produktom, ktorý je pre slovenských zákazníkov neznámy. „Cenu takýchto tovarov si firmy stanovujú väčšinou orientačne podľa konkurencie v zahraničí. Pre zľavový portál je preto niekedy náročné posúdiť, či sú nadsadené.“

Ak sa po mesiaci od ukončenia platnosti kupónov vrátite do reštaurácie, v ktorej ste využili 60-percentnú zľavu na sushi a v jedálnom lístku vás zaskočí rovnaká cena, akú ste zaplatili za voucher, ide o trik, ktorým vás prevádzkovateľ ulovil na bežnú cenu.

Informácie o poskytovateľoch kupónov si zľavové portály overujú pomocou vlastného mystery shoppingu, vzoriek produktov alebo zo spätných reakcií zákazníkov. Nespoľahlivých klientov si pripisujú na „čiernu listinu“. Takzvaný „blacklist“ medzi sebou zdieľajú členovia SAPKN.

Sprístupnenie zoznamu nepoctivých podnikateľov verejnosti by podľa J. Vikarského stálo prevádzkovateľov zľavových portálov množstvo právnych komplikácií, preto si „blacklist“ posúvajú iba interne.

Štyri rady ako neprerobiť na zľavových kupónoch

1. Preverte si, či sľuby firiem nie sú zavádzajúce

Platí to najmä v prípade jednorazového použitia produktov alebo služieb. Príkladom je laserová epilácia, ktorá vás má natrvalo zbaviť chĺpkov, avšak poskytovateľ zľavy v texte ponuky neuvedie, že na dosiahnutie trvalého efektu je zákrok potrebné podstúpiť niekoľkokrát.

Podľa J. Vikarského má zákazník v takomto prípade nárok na vrátenie peňazí: „Pochybnosti o informáciách alebo zavádzaní údajmi v ponukách je potrebné smerovať na prevádzkovateľov portálov. Ak sa zistí, že bol zákazník s uhradeným kupónom takto podvedený, má nárok na vrátenie peňazí.“

2. Skontrolujte si skutočné parametre produktov

Ak nechcete kupovať mačku vo vreci, preverujte si parametre uvedené v popise produktov na zľavových portáloch. Za podozrivo lacným 32 gigabajtovým USB flash diskom sa môže skrývať zariadenie s kapacitou 4 gigabajty.

 
 

3. Nenechajte sa oklamať ilustračnými fotografiami

Zvýhodnené ubytovania a zájazdy vás môžu zmiasť ilustračnými fotografiami alebo obrázkami s prikrášlenou panorámou. Prejdite si všetky informácie uverejnené v ponuke. Ku skutočným fotografiám zariadení, ktoré môžu byť na míle vzdialené od atraktívnych, sa často treba preskrolovať až na koniec ponuky.

4. Vyhľadajte si cenu ponúkaných produktov aj na iných portáloch

Ponuky založené na zľave niekedy vyvolávajú mylný dojem, že tovary a služby, na ktoré sa vouchery vzťahujú, nikde lacnejšie nenájdete. Uvedenie vysokého percenta zľavy nie vždy znamená naozaj výhodnú kúpu. 

Kde sa sťažovať?

S reklamáciou tovaru alebo služieb, na ktoré sa vzťahujú kupóny, sa spotrebitelia v prvom rade obracajú na zľavové portály. Tie však za vady nezodpovedajú. V prípade, že s tovarom alebo službou nie ste spokojní, obráťte sa na poskytovateľa zľavy, u ktorého ste si uplatnili kupón. Bez uvedenia dôvodu môžete od zmluvy odstúpiť do 14 dní a s písomným odstúpením doporučene vrátiť aj zľavový kupón.

Slovenská obchodná inšpekcia evidovala ku koncu júna tohto roka 20 podnetov spotrebiteľov na porušenie obchodných podmienok zľavových portálov. Počet sťažností od roku 2012, v ktorom zaregistrovala 58 podnetov, pritom klesol. Sťažnosti sa týkajú najmä neúplných informácií o podmienkach zakúpenia a dodania kupónov, ignorovania zákonnej lehoty na vrátenie voucherov či nedodania kupónu v dohodnutej lehote.

 

Ak nakupujete obozretne, so zľavovými kupónmi môžete ušetriť nemalé peniaze. Pozreli sme sa na aktuálnu ponuku zľavových portálov a vybrali z nej jeden príklad.

 

Laserové centrum ponúka cez zľavový portál operáciu očí metódou Femto Lasik za zvýhodnenú cenu 645,00 € za operáciu jedného oka a 1 290,00 € za zákrok na oboch očiach. Pôvodné ceny v tabuľke sme získali z cenníka uvedeného na stránke laserového centra. Podmienkou podstúpenia zákroku je absolvovanie vstupného vyšetrenia, za ktoré si musí zákazník priplatiť k voucheru 45,00 €. V prípade, že vyšetrenie preukáže nevhodnosť operácie pre klienta, celú sumu zľavového kupónu mu centrum vráti. So zľavovým kupónom možno na operácii ušetriť 100 až 230 eur.

Laserová operácia očí metódou Femto Lasik
  Pôvodná cena Cena po zľave
Operácia jedného oka: 875,00 € 645,00 €
Operácia dvoch očí: 1 390,00 € 1 290,00 €
Vstupné vyšetrenie: 45,00 € 45,00 €*
Zadarmo: slnečné okuliare, 4 pooperačné kontroly slnečné okuliare, mesačná pooperačná starostlivosť, lieky, kvapky
*vstupné vyšetrenie nie je v cene kupónu

Upratovanie trhu so zľavovými portálmi

 Popularita zľavových portálov kráča ruka v ruke s mentalitou a životným štandardom obyvateľstva. Kým v Českej republike sa podľa prezidenta SAPKN predá vďaka voucherom dvoj- až trojnásobné množstvo tovaru aké pripadá na hlavu jedného Slováka, v Rakúsku sú pri nakupovaní kupónov spotrebitelia zdržanlivejší a radšej si priplatia za kvalitné domáce produkty.

 

Po vyhlásení konkurzu na zľavový portál sa odškodnenia, a to iba čiastočného, dočká pár šťastlivcov s nevyužitými kupónmi. Podľa internetovej stránky českej Asociace portálů hromadného nakupování je poistenie členov nutnosťou a štandardom. V skutočnosti majú vouchery poistené v spoločnosti AXA Assistance iba dva zľavové portály - Berslevu.cz a Slever.cz, ktorí napríklad garantujú zákazníkom vrátenie peňazí v prípade krachu poskytovateľa zľavy.

 

Podľa vyjadrenia J. Vikarského ide o jedinú poisťovňu, ktorá je ochotná poisťovať kupóny aj slovenským zľavovým portálom, avšak za nevýhodných podmienok a s nedostatočným krytím potrieb portálov.

 

Na Slovensku funguje v súčasnosti podľa Daniely Holej z najväčšieho slovenského agregátora zliav zlavy.sme.sk asi 60 zľavových portálov, cez ktoré stihli zákazníci v tomto roku nakúpiť už milión zľavových kupónov. Medzi najpredávanejšie položky patria pobyty na Slovensku, v Prahe, Paríži a iných európskych metropolách, letné dovolenky, wellness pobyty a zvýhodnené vstupy do aquaparkov.

Groupon: bublina nafúknutá drahým marketingom

Groupon, praotec zľavových portálov, vznikol v roku 2008 ako vedľajší produkt projektu The Point, ktorého cieľom bolo združovať ľudí s rovnakými problémami a posilniť ich vyjednávaciu pozíciu. Biznis model start-upu zameraného na kolektívne online nakupovanie sa ujal natoľko, že v roku 2010 dostali jeho zakladatelia ponuku na odkúpenie väčšej časti vlastníckych práv od Google v hodnote 6 miliárd dolárov. Groupon túto ponuku nakoniec odmietol.

 

O jeho skutočnej hodnote a hospodárení sa dlhodobo špekuluje v súvislosti s účtovným ukazovateľom, ktorý si firma vytvorila sama. Tento ukazovateľ nezohľadňuje výdavky na marketing a akvizície iných firiem, vďaka čomu Groupon umelo vykazuje miliónové zisky. Práve marketingové výdavky sú časovanou bombou, ktorú Groupon dopuje každoročne miliónmi dolárov.

 

Po mimoriadne úspešnom vstupe na burzu NASDAQ v roku 2011 sa o spoločnosti začalo hovoriť aj ako o novej internetovej bubline. Sumu 700 miliónov dolárov, ktorými investori ohodnotili prvú emisiu akcií Grouponu, považovali analytici už v tom období za prehnanú. Dnes sa cena akcií Grouponu pohybuje okolo desatiny jej pôvodnej hodnoty. Spoločnosť v súčasnosti pôsobí v 48 krajinách a celosvetovo zamestnáva viac ako 10 000 ľudí.