Spotrebiteľský magazín Stiftung Warentest zodpovedal s pomocou právnikov na najdôležitejšie otázky od majiteľov dotknutých vozidiel. My sme ich doplnili o údaje, ktoré by mohli zaujímať slovenských vodičov.

1. Ktorých vozidiel sa škandál týka?

Volkswagen potvrdil, že problémový softvér sa môže nachádzať v turbodieslových motoroch s priamym vstrekovaným typu EA189, zdvihovým objemom 1,6 a 2,0 litra, emisnou normou Euro5. Motory sa montovali do áut vyrobených od roku 2009 do roku 2014. Podľa koncernu nie sú dotknuté autá s inými motormi a emisnou normou Euro6.

Modely značiek so spornými motormi
AudiSeatŠkodaVolkswagen
A1AlhambraFabiaAmarok
A3AlteaOctaviaBeetle
A4Altea XLRapidCaddy
A5ExeoRoomsterGolf VI
A6IbizaSuperbJetta
Q3LeonYetiPassat VII
Q5ToledoPolo
TTScirocco
Sharan
Tiguan I
Touran
Transporter
Poznámka: Niektoré z uvedených modelov sa predávali len na mimoeurópskych trhoch
Prameň: údaje publikované VW
Verzie sporných motorov
1.6 TDI CR2.0 TDI CR
55 kW81 kW
66 kW88 kW
75 kW103 kW
77 kW105 kW
81 kW110 kW
85 kW125 kW
88 kW130 kW
132 kW
135 kW
140 kW
176 kW
Prameň: údaje publikované VW

V súčasnosti je predmetom vyšetrovania, či sa podvodný softvér nachádza vo všetkých spomenutých modeloch. Zoznam ešte nemusí byť konečný.

Na webstránkach Volkswagenu a Audi si majitelia môžu svoj motor  „preklepnúť“ po zadaní identifikačného VIN čísla vozidla:

2. Ako zistím, že v mojom aute je namontovaný sporný motor?

Možno to odčítať z jeho čísla, ktoré je zvyčajne uvedené na viditeľnom mieste motorovej skrine alebo v kúpnej zmluve. Koncern pripravuje zverejnenie presného zoznamu dotknutých modelov. Majitelia vozidiel s problémovým softvérom, ktorých adresy má automobilka k dispozícii, by mali byť písomne informovaní. Kedy, to ešte nikto nevie.

3. Treba ísť s autom do servisu?

Nemá to význam. Špekuluje sa, že podvodný softvér budú autorizované servisy Volkswagenu vymieňať za nový, aj keď ešte nie je jasné ako - či to bude možné spraviť cez dátový kábel alebo bude potrebné vymeniť aj niektoré diely. V súčasnosti však ešte žiadny nový softvér nie je k dispozícii. Technické riešenia plánuje Volkswagen a ďalšie dotknuté značky koncernu predstaviť v októbri.

4. Môžem jazdiť s autom, ktoré má sporný motor?

Áno, ak je auto prihlásené do evidencie vozidiel a má platnú emisnú a technickú kontrolu. 

5. Môžu úrady takéto vozidlo vyradiť z evidencie?

Nie. Orgán Policajného zboru môže z evidencie vyradiť vozidlo v prípade, že má pozmenený identifikátor alebo sa nedá identifikovať podľa skrytých identifikátorov.

6. Zodpovedám ako majiteľ za vysoké emisie svojho vozidla?

Teoreticky je to možné. V praxi asi ťažko realizovateľné. Síce platí, že ako spotrebiteľ musíte dodržiavať pravidlá ochrany pred znečisťovaním emisiami. Ak jazdíte autom, o ktorom viete, že nespĺňa predpísané limity, mohli by ste porušovať zákon.

Ťažko vám však niekto môže dokázať, že práve vaše auto podstatne zvýšilo riziko znečistenia vzduchu. Veď legálne sú v prevádzke milióny motorov bez akéhokoľvek čistenia výfukových plynov, ktoré toto riziko zvyšujú oveľa výraznejšie ako dieselové autá s problémovým softvérom od Volkswagenu.

7. Kúpil som si auto, v ktorom je pravdepodobne namontovaný sporný motor. Predajca mi ho však ešte nedodal. Môžem odstúpiť od zmluvy?

Je možné, že úrady medzičasom odoberú koncernu typové schválenie pre vozidlá s podvodným softvérom. Také autá sa potom nebudú môcť dostať do cestnej premávky. Ak vám ho predajca dodá tesne po tom, máte smolu. Počkajte so zaplatením za auto dovtedy, kým dostane evidenčné číslo a bude prihlásené do evidencie.

Od kúpnej zmluvy môžete odstúpiť iba v prípade, ak ste auto objednávali cez internet alebo telefón a to počas dvojtýždňovej lehoty, ktorá začína plynúť po dodaní vozidla. Ak ste si auto objednali v kamennej predajni, nemôžete odstúpiť od zmluvy.

8. Kúpil som si dieselový automobil od Volkswagenu. Nebudem si môcť nárokovať na neskoršiu opravu softvéru, ak si ho teraz bez reklamácie prevezmem od obchodníka?

Zákazníci, ktorí si vyzdvihnú podozrievaný model, neprichádzajú o právo na opravu vady. Inak by to bolo, ak by ste už pri uzatváraní kúpnej zmluvy vedeli, že auto, ktoré si kupujete, má namontovaný problémový softvér. Presne toto však v súčasnosti ešte spotrebitelia nemôžu vedieť.

Nemecký autoklub ADAC odporúča objednané vozidlo prevziať len s výhradou a uzatvoriť pri kúpe prehlásenie, ktorého vzorový formulár nájdete na jeho internetovej stránke.

9. Môžem požadovať náhradné plnenie alebo odstúpiť od zmluvy, ak som dostal auto s problémovým softvérom?

To nie je isté. Dodržiavanie emisných limitov neobmedzuje prevádzku vozidla, kým je pripustené do cestnej premávky. Otázka by mala byť skôr postavená na tom, či dodržiavanie emisných limitov je takzvanou dohodnutou vlastnosťou v kúpnej zmluve.

V prípade, že ide o vadu, predajca môže škodu napraviť. Ak napríklad vybaví auto novým softvérom motora, ktorý dodržiava emisné limity, autorizovaný predajca si tým pádom splní všetky povinnosti.

10. Môžem ako majiteľ vozidla s podvodným softvérom požadovať náhradu škody?

Je potrebné rozlišovať dve situácie. V tej prvej sa posudzuje, či ste v právnom slova zmysle utrpeli škodu. Teoreticky by bolo možné hovoriť o nemajetkovej ujme: vaše vozidlo vypúšťalo počas prevádzky viac emisií ako je prípustné. Bolestné sa však za škody na životnom prostredí nevypláca. Vypúšťané emisie navyše zvyšujú zdravotné riziko v príliš malej miere na to, aby ste si mohli nárokovať na náhradu škody.

Ako majiteľ dotknutého vozidla môžete požadovať náhradu škody na majetku, ak hodnota vozidla bude z dôvodu odhalenia problémového softvéru nižšia ako pred ním. Za to by mal výrobca alebo zodpovedné osoby zaplatiť. Dôkazné bremeno však leží na vás. Určitú náhradu možno teoreticky žiadať aj za vynaložený čas a peniaze potrebné na dovezenie vozidla do servisu kvôli spornému motoru.

11. Aké dopady môže mať emisný škandál na majiteľov áut vyrobených Volkswagenom?

Je možné, že v čase, keď dochádza k zvolávaniu miliónov áut, bude ťažké dostať termín v servise. Nepravdepodobné, ale nie úplne vylúčené, je aj to, že ak by sa mal stať Volkswagen kvôli očakávaným miliardovým pokutám insolventný, ohrozilo by to dodávky náhradných dielov.