V rebríčku najpostihnutejších odvetví v dôsledku pandémie jednoznačne kraľuje cestovný ruch. Tvrdý dopad a pretrvávajúce slabé čísla (aj napriek občasným pokusom o návrat do normálu v lete) stále ťažia tento sektor.

Medzi najviac utlmené patria bezpochyby luxusné okružné plavby. Zvlášť preto, lebo tento segment sa ešte pred pandémiou nestihol kompletne „pozbierať“ zo straty dôvery po spektakulárnom stroskotaní luxusnej výletnej lode Costa Concordia v roku 2012. Avšak podľa odborníkov je segment veľmi perspektívny a trhy veria v jeho rast už tento a predovšetkým na budúci rok.

Výsledky sú katastrofálne, ale akcie rastú

Jedna z top spoločností tohto segmentu – Norwegian Cruise Line (NCLH) – nedávno predstavila svoju novú vlajkovú loď Norwegian Viva novej triedy Prima. Ekonomická realita tejto spoločnosť nevyzerá vôbec ružovo. V roku 2020 zaznamenala veľký prepad vo výsledkoch a aj keď výkonnosť išla v minulom roku o niečo nahor, o návrate k predpandemickým číslam zatiaľ nemôže byť reč.

Napriek tomu analytici očakávajú, že Norwegian Cruise Line sa pomerne rýchlo zotaví, a to napriek aktuálnym výzvam v podobe vyššej úrovni dlhov a pretrvávajúcich problémoch s covidom-19 na výletných lodiach.

Výraznú dôveru zrkadlí vývoj ceny akcií: od pádu v počiatočnej fáze pandémie len do konca roka 2020 dokázali strojnásobiť svoju hodnotu. A napriek tomu, že výsledky uplynulého roka 2021 výrazne zaostali za očakávaniami, pri akciách sa to prejavilo poklesom len o miernych 13 percent. A to pritom príjmy spoločnosti za posledných dvanásť mesiacov klesli o dramatických 90 percent.

Výrazný prepad v hospodárení spôsobili osobitne zlé výsledky na konci roka 2020 a začiatkom minulého roka, avšak trochu nečakane bol veľmi zlý aj 3. štvrťrok 2021. Od júla do septembra 2021, čiže v top sezóne, mala spoločnosť v prevádzke len 40 percent flotily. To znamená, že väčšina, čiže 60 percent aktív bolo nečinných a negenerovalo pre firmu žiadne príjmy ani peňažné toky.

Norwegian Cruise Line síce predikovala vyššie využitie svojich lodí v 4. kvartáli 2021 a začiatkom tohto roka, avšak to bolo pred rozšírením nového variantu omikron, ktorý sa extra rýchlo šíri. A to je osobitne rizikové pre výletné lode, kde sú ľudia „zavretí“ v spoločných priestoroch po dlhý čas. Je viac ako nepravdepodobné, že by sa v tomto čase Norwegian Cruise Line podarilo zvýšiť výnosy z lodí.

Nóri veria novým lodiam ako lákadlu

Analytici očakávajú od NCLH, že už v tomto roku dosiahne tržby 6,2 miliardy dolárov. Samotní lodiari najviac nádejí vkladajú do nových lodí Norwegian Viva od budúceho roku. Tie by mali od júna 2023 obsluhovať najatraktívnejšie stredomorské trasy s domovskými prístavmi Lisabon, Benátky (Terst), Rím a Atény (Pireus).

Nové lode majú prilákať turistov na pohodlnejšie plavby vďaka priestrannejšiemu interiéru, premyslenému dizajnu a výnimočným službám. Ďalším krokom je nasadenie týchto lodí na trasy v južnom Karibiku v zimnej sezóne 2023 – 2024. Domovským prístavom bude portorický San Juan.

Harry Sommer, prezident a výkonný riaditeľ spoločnosti Norwegian Cruise Line, k novým lodiam povedal: „Norwegian Viva určuje štandard v prémiovom segmente a ilustruje náš záväzok posúvať hranice v štyroch hlavných oblastiach: široký otvorený priestor, služby, ktoré kladú hostí na prvé miesto, premyslený dizajn a zážitky, ktoré prekonávajú očakávania. Vďaka tejto úplne novej triede lodí navrhnutých s ohľadom na našich hostí sme všetko, čo majú radi, posunuli na vyššiu úroveň.“

Analytici nešetria optimizmom

A ako to vidia analytici? Jednoznačne veria zotavovaniu segmentu výletných lodí a tiež atraktivite nových plavidiel. Konsenzuálna cieľová cena skupiny 17 analytikov sa pri 12-mesačnej predpovedi dostala na 30,78 dolárov. Najvyššia odhadovaná cena akcie predstavovala 39 dolárov a najnižšia 22 dolárov.

Ak to porovnáme s predchádzajúcou predikovanou cenou 21,03 dolárov, tak mediánová prognóza hovorí o možnom náraste o razantných +46,4 percenta.

Inak povedané, medzi finančnými odborníkmi panuje silná dôvera v to, že cestovný ruch sa z pandemického stavu tento rok rýchlo zotaví a osobitné miesto v ňom budú hrať prémiové výletné lode pre bonitných klientov.

Jozo Perić

Chorvát Jozo Perić je skúsený obchodník s certifikátom Advanced CySEC. Od roku 2019 pôsobí ako hlavný analytik brokera CapitalPanda. Venuje sa príprave analýz pre klientov so zameraním na finančné trhy, komodity a obchodovanie menových párov. J. Perič vyštudoval Univerzitu v Záhrebe a po magisterskom štúdiu zostal na univerzite pôsobiť ako dátový analytik. V roku 2015 sa začal profesionálne zaoberať obchodmi na kapitálových trhoch.

Upozornenie

Upozornenie: Redakcia sa nemusí stotožňovať s názorom autora

 
Thyssenkrupp
Neprehliadnite

Thyssenkrupp sa chce presadiť v novom vodíkovom segmente