Po tom, ako investičný guru Warren Buffett predal s hlbokou stratou svoje portfólio v aerolinkách, sa zdalo, že ľudia už nikdy nebudú lietať a tento trh postihne obrovský krach. V posledných dňoch sa však vyrojili špekulanti, ktorí skupujú pohľadávky v nádeji, že štáty aerolinkám pomôžu prežiť. Ako teda dnes vyzerá budúcnosť lietania?

Prečo zrazu špekulanti skupujú ich dlhopisy?

Na ilustráciu toho, čo sa stalo, stačí pár čísiel. Väčšina aeroliniek prišla kvôli pandémii Covid-19 o 90 percent letov v porovnaní s rovnakým obdobím 2019. Napríklad najväčšia európska nízkonákladovka Ryanair dnes robí menej ako 20 denných letov, čo predstavuje 99-percentný pokles oproti letovému plánu spred Covidu-19 (2 500 denných letov). Takýto prepad by v akomkoľvek sektore znamenal katastrofu. Aerolinky však ešte nie sú na dne.

Paradoxne sa doteraz zamrznuté úverové trhy zázračne v posledných dňoch „rozžiarili“ a špekulanti začali naháňať všetko vrátane nevyžiadaných dlhopisov predávaných výletnými spoločnosťami a leteckými spoločnosťami. A to napriek tomu, že ich výnosy klesli o 80 či 90 percent.

Hlavným dôvodom sú nové peniaze Fedu, ktoré pritiekli do finančných trhov a začali zvyšovať ceny akcií. Tento stimul je síce silný, avšak budúcnosť leteckého priemyslu nerozhodne.

Rozhodujúce bude, kto zaplatí za stredné sedadlo

Nedajme sa zmiasť optimizmom na akciových trhoch. Do budúcnosti stále existuje kľúčový problém, ktorý môže brániť európskym leteckým spoločnostiam rýchlo sa zotaviť z následkov Covidu-19. Ich obchodný model s veľmi nízkymi nákladmi sa spolieha na to, že lietadlá sú v prevádzke pri takmer 100-percentnej vyťaženosti.

Odstránenie prostredného sedadla v usporiadaní sedadiel 3x3 (v ktorom sú nakonfigurované všetky flotily leteckých spoločností) by spôsobilo, že faktor vyťaženia by klesol na maximálne 66 percent. Tento krok by obchodný model nízkonákladových leteckých urobil definitívne nerentabilným pri súčasných cenách lístkov.

Generálny riaditeľ Ryanairu Michael O'Leary minulý týždeň uviedol, že „buď vláda zaplatí za prostredné kreslo, alebo nebudeme lietať.“ Vzhľadom na to, že anglické letecké spoločnosti dostali jasný signál, aby neočakávali konkrétnu pomoc, to pre tieto firmy nevyzerá ružovo.

Ak by sa v lietadlách do budúcna presadili opatrenia na sociálny odstup, bude napríklad Ryanair musieť zvážiť náklady na prevádzku pri zníženej kapacite voči nákladom na zrušenie letov na niektorých linkách. Tento faktor rozhodne o tom, či sa Ryanair bude vedieť zotaviť a vrátiť na predchádzajúcu úroveň počtu cestujúcich. Je to absolútne kľúčový fakt, ktorý investori úzkostlivo monitorujú.

Významná časť ľudí sa stále bojí lietať?

Najnovší prieskum vo Veľkej Británii ukázal, že viac ako 30 percent ľudí plánuje v budúcnosti výrazne obmedziť cestovanie do Európy, ako aj po celom svete. Výsledky vyvolávajú oprávnené obavy, ako dlho bude trvať, kým sa opäť vráti dôvera ľudí v letecký sektor. A či sa tak vôbec niekedy stane v plnej miere.

Počet ľudí, ktorí budú lietať viac a menej
Zdroj: Financial Times
Počet ľudí, ktorí budú lietať viac a menej

Prvý by sa mohol z krízy zotaviť Ryanair

Aj keď existuje vysoká pravdepodobnosť, že tento rok niekoľko leteckých spoločností zbankrotuje, nízkonákladové spoločnosti ako Ryanair a v Amerike Southwest Airlines sa tomuto osudu pravdepodobne vyhnú a stanú sa prvými leteckými spoločnosťami, ktoré sa zotavia z krízy.

Spoločnosť Ryanair má totiž niekoľko funkcií, ktoré odlišujú jej súčasnú pozíciu od ostatných leteckých spoločností, čo jej môže pomôcť zotaviť sa po Covide-19.

Celý sektor napriek tomu nemá ani zďaleka dôvod na optimizmus. Cestovanie sa nemusí tak skoro (prípadne už nikdy) vrátiť do starých koľají. Môže sa tiež stať, že domáce lety budú na tom omnoho horšie ako predtým, čo zasa odradí ďalších ľudí cestovať.

Každopádne, na zotavenie aeroliniek čakajú ďalšie segmenty ako letiská, hotely, reštaurácie a kongresové centrá. Ak nepríde, z akútneho problému sa stane dlhotrvajúca kríza s veľkými ekonomickými škodami.

Lukáš Baloga

Popri štúdiu na Národohospodárskej fakulte Ekonomickej univerzity v Bratislave zbieral prvé skúsenosti ako junior analytik v brokerských spoločnostiach. Ako hlavný analytik ProfitLevel sa v súčasnosti venuje predovšetkým makroekonomickému dianiu a jeho aplikovaniu na finančné trhy. Jeho prácou je zároveň príprava podkladov pre investovanie do rôznych finančných nástrojov. V súčasnosti absolvuje postgraduálne štúdium na NTU v Nottinghame.

Upozornenie

Upozornenie: Redakcia sa nemusí stotožňovať s názorom autora