Regulácia parkovania patrí k citlivým témam mestských samospráv. Najväčším výzvam spojeným s jej implementáciou sa venovala TREND konferencia Parkovacia politika 2025. Podujatie otvoril bývalý technologický riaditeľ SAP a odborník na riadenie zmien Mark Raben. Poukázal na to, že parkovacia politika prináša do života obyvateľov a návštevníkov miest zmeny, pričom ich núti učiť sa novým zvykom. Zdôraznil, že akákoľvek zmena, vrátane digitalizácie a umelej inteligencie, môže dobre poslúžiť, ak je riadená a kontrolovaná. Akákoľvek zmena, ktorú majú obyvatelia prijať, musí spĺňať tri základné podmienky – bezpečnosť, intuitívnosť a logickosť. Dobré riadenie zmien musí podľa M. Rabena reflektovať poznatky neurovied a psychológie.

Prvý blok konferencie sa venoval aj politickým súvislostiam parkovacej politiky. Splnomocnenec primátora Bratislavy pre parkovaciu politiku Peter Herceg analyzoval na príklade metropoly vplyv parkovacej politiky na postoje obyvateľov k vedeniu mesta. Panelová diskusia sa zamerala na komunikačnú stratégiu miest, ktoré chcú svoju parkovaciu politiku a jej význam vysvetliť obyvateľom. „Nie je nič ťažšie, ako meniť myslenie ľudí,“ uviedol v tomto kontexte primátor Trenčína a prezident Únie miest Slovenska Richard Rybníček.

Účastníci panelu sa venovali aj otázke, či je regulácia parkovania v meste politickým rizikom pre jeho vedenie. Pripustili, že do istej miery áno, no zástupca primátora Banskej Bystrice Jakub Gajdošík zároveň zdôraznil, že nezavedenie parkovacej politiky je zasa rizikom pre udržateľnosť funk-čnej dopravy. Zástupcovia miest sa zároveň zhodli, že výnimky z parkovacej regulácie sú kontraproduktívne. „Takéto výnimky sú cesta do pekla,“ upozornil P. Fiabáne.

Bratislavský parkovací asistent (PAAS), kde platí mestská parkovacia politika, sa od stredy (25. 5.) rozšírilo o zónu Hlavná stanica – Blumentál v Starom Meste. Ide o rozsiahlu zónu, ktorú ohraničujú ulice Štefánikova, Jaskov rad, Legionárska, Karadžičova a Ulica 29. augusta. Po novom rezidenti zaparkujú len s parkovaciu kartou, nerezidenti v čase regulácie, teda od 8.00 h do polnoci len po zaplatení hodinového parkovného. Hlavné mesto ubezpečuje, že vodičov nebude v prvých dňoch automaticky pok
Neprehliadnite

Mestá zápasia s parkovaním. Budúcnosť prinesie jeho prechod mimo ulice

Ako maximalizovať efektívnosť

Druhý blok otvorili zástupcovia spoločnosti EasyPark Group Michal Malečka a Tibor Ferenczi. Hovorili o možnostiach znižovania nákladov, ktoré mesto vynakladá na parkovací systém. Na technologickú stránku funkčnej regulácie parkovania sa vo svojej prezentácii zameral generálny riaditeľ ParkDots Martin Budaj a na niektoré úskalia verejných súťaží a výzvy súvisiace s monitoringom parkovania upozornil CEO spoločnosti Iterait Adam Blažek.

V paneli diskutovali zástupcovia spoločností ParkDots a Iterait so zástupcami miest o stratégiách, ako maximalizovať efektívnosť parkovacej politiky. M. Budaj poukázal na to, že poplatky za parkovanie je potrebné nastaviť na primeranú výšku, aby sa zabezpečila ekonomická efektivita regulácie pri súčasnom zachovaní spokojnosti obyvateľov. Zástupkyňa mesta Pezinok Zuzana Kiczegová spolu so zástupcom Žiliny Radoslavom Vozárikom zároveň potvrdili, že do roka by chceli parkovaciu politiku implementovať v celom meste, respektíve na väčšine jeho územia.

Mark Raben: Hovorte ľuďom o tom, čo získajú, nie čo stratia
Neprehliadnite

Mark Raben: Hovorte ľuďom o tom, čo získajú, nie čo stratia

Parkovanie a elektromobily

Bývalý riaditeľ pre e-mobilitu ČEZ Tomáš Dzurilla a vedúci Business Development E-mobility Rastislav Žembery otvorili diskusiu o rastúcej potrebe prepojiť ekosystémy parkovania s nabíjaním elektromobilov. Odborníci hľadali odpovede na to, ako zladiť parkovaciu politiku s rastúcim trendom používania elektromobilov. T. Dzurilla zdôraznil, že približne o desaťročie sa elektromobily stanú zákazníckou prioritou, čo si bude vyžadovať príslušnú infraštruktúru, ktorá bude musieť byť pre rezidentov dostupná. „Infraštruktúra nabíjačiek na rezidentských parkoviskách však nie je pre komerčné firmy zaujímavá, ak sa má budovať bez dotácií či podpory,“ podotkol CEO spoločnosti SEAK Heliodor Macko. Primátor Dubnice nad Váhom Peter Wolf ho doplnil, že podpora zo strany štátu takmer neexistuje.

Posledný blok konferencie sa zameral na právne výzvy v parkovacej politike. Právnik košického magistrátu Stanislav Takáč upozornil na niektoré teoreticko-praktické otázky súvisiace s legislatívnym rámcom parkovacej politiky. Hlavným nástrojom regulácie parkovania v mestách sú všeobecne záväzné nariadenia. Prokurátor Generálnej prokuratúry SR Peter Mihál v tejto súvislosti uviedol, že prokuratúra sa kontrolnými previerkami snaží eliminovať prípadné žaloby, ktorým môžu čeliť samosprávy pre potenciálnu nezákonnosť nariadení. 

Parkovacia politika 2025

TREND konferencia Parkovacia politika 2025 sa konala 9. apríla 2025 v hoteli Radisson Blu Carlton v Bratislave. Vystúpilo na nej 17 spíkrov a cestu do auditória si našlo viac než 160 účastníkov.

Ďalšie dôležité správy