Hongkonský miliardár Li Ka-shing čelí ďalšej komplikácii pri predaji svojich prístavov v Panamskom prieplave konzorciu vedenému americkou spoločnosťou BlackRock. Podpis kontroverznej dohody, ktorý bol naplánovaný na 2. apríla, sa pravdepodobne oneskorí, uviedli zdroje oboznámené s problematikou. Dôvodom je potreba dokončiť formality vrátane hĺbkovej kontroly, ktorá sa ukázala byť zložitejšia, než sa pôvodne očakávalo. Hoci je konečný termín flexibilný, prieťahy môžu znížiť hodnotu transakcie alebo dokonca ohroziť jej uskutočnenie.
Panamské prístavy Balboa a Cristobal, ktoré sa nachádzajú na opačných stranách strategického 82-kilometrového Panamského prieplavu, sú kľúčovým bodom transakcie.
Táto dohoda zahŕňa 43 prístavov CK Hutchison, nadnárodného konglomerátu so sídlom v Hongkongu, ktorý pôsobí v oblasti prístavných operácií, energetiky, telekomunikácií a maloobchodu vo viac než 50 krajinách. Transakcia by mohla hongkonskému konglomerátu priniesť viac ako 19 miliárd dolárov v hotovosti. Prieplav, ktorý spája Atlantický a Tichý oceán, je kľúčovým bodom svetového námorného obchodu a jeho kontrola má pre globálne mocnosti strategický význam.
Kľúčový bod kontroly
Obchod čelí geopolitickým komplikáciám. Transakcia sa ukazuje ako jedna z geopoliticky najzložitejších pre Li Ka-shinga, 96-ročného magnáta známeho ako „Superman“. Panama je strategicky významná pre Spojené štáty aj Čínu, ktoré sú hlavnými užívateľmi prieplavu. Spojené štáty, ktoré prieplav postavili a prevádzkovali do roku 1999, ho považujú za kľúčový bod kontroly nad obchodnými trasami v západnej pologuli. Prezident Donald Trump dohodu prezentoval ako „návrat kontroly nad prieplavom do amerických rúk,“ zatiaľ čo Čína vyjadrila obavy, že predaj by mohol ohroziť jej záujmy.
Hong Kong conglomerate CK Hutchison is under mounting pressure to drop its planned sale of ports on the Panama Canal to a BlackRock-led group. A pro-Beijing Hong Kong newspaper has criticized the deal depicting it as a betrayal of China. More here https://t.co/1ZPFavLb6q pic.twitter.com/YhMQZoLsMa
— Reuters Asia (@ReutersAsia) March 31, 2025
Situácia okolo vlastníctva siete prístavov vyvolávala spory medzi mocnosťami aj pred dekádami. V roku 1997 získala hongkonská spoločnosť Hutchison Whampoa kontrolu nad prístavmi Balboa a Cristobal, čo sa stalo predmetom dlhoročných bezpečnostných obáv USA. Keď v roku 2021 došlo k predĺženiu koncesie do roku 2047, Spojené štáty začali považovať prítomnosť čínskej firmy za bezpečnostnú hrozbu, ktorá by mohla ohroziť strategické záujmy USA v regióne. Obavy z čínskej špionáže a potenciálneho využitia prístavov na vojenské účely vyvolali silnú reakciu americkej administratívy, ktorá vyzvala Panamu na zrušenie koncesie.
Štedrá ponuka je Číňanom proti srsti
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 2 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?