O najbližších plánoch spoločnosti ELEKTROSPED, ktorá na Slovensku zastrešuje značky DATART a Hej.sk, ale aj o absencii kvalitnej pracovnej sily sme hovorili s jej obchodným riaditeľom, Vladimírom Sušilom.

Vlani ste v rozhovore pre TREND avizovali, že veríte, že v závere roka 2020 nebudete vykazovať mínusový hospodársky výsledok. Ako sa spätne pozeráte na uplynulé obdobie?

Cieľ sa nám podarilo naplniť a rok 2020 sme ukončili s kladným hospodárskym výsledkom 1,5 milióna €. Po úspešnom období sme rok 2021 odštartovali s jasným zámerom, a to zastabilizovať našu pozíciu na Slovenskom trhu, pričom bolo kľúčové vybudovať väčšie logistické centrum, ktoré je základom pre ďalší rast DATARTu na Slovensku.

Čo z toho sa vám podarilo naplniť?

Jednoznačne sa nám podarilo získať stabilnú pozíciu na trhu a dnes môžeme pokojne vyhlásiť, že patríme medzi top lídrov v predaji elektroniky, čo potvrdili aj výsledky nášho nedávneho výskumu. V logistickom parku v Senci nám medzičasom vyrástol nový centrálny sklad s rozlohou až 12 000 m2 a vďaka nemu môžeme navýšiť naše skladové zásoby, rozšíriť ponuku a zrýchliť proces dodania objednávok. A tak sme, samozrejme, lepšie pripravení na blížiacu sa vianočnú sezónu.

Znamená to vznik nových pracovných miest?

Kým donedávna pracovalo v centrálnom sklade dokopy približne 40 zamestnancov, tento počet sa po novom rozrástol o viac ako polovicu. Aktuálne je však veľmi náročné nájsť kvalitnú pracovnú silu.

Čím si to vysvetľujete?

Keďže pre pandémiu prišlo o zamestnanie mnoho ľudí, predpokladali sme, že nebude náročné doplniť stav zamestnancov. Ukázalo sa však, že nájsť ľudí, ktorí sú ochotní pracovať v sklade, je dnes veľkou výzvou. Okrem nadštandardného platu ponúkame uchádzačom mnohé zaujímavé benefity, ako je ošatné, nadpriemerný príspevok na stravu, náborový príspevok po 6 odpracovaných mesiacoch vo výške 1200 € a motivujeme aj existujúcich zamestnancov. Najlepšie nám však funguje hľadanie nových uchádzačov prostredníctvom našich súčasných pracovníkov. Ale, žiaľ, stále je nedostatok kvalifikovaných ľudí.

Pandémia prispela k vzniku tzv. polovodičovej krízy. Zasiahla aj vašu spoločnosť?

Situácia s obmedzenými dodávkami bola kritická v prvej polovici roka, neskôr sa mierne zastabilizovala a aktuálne nás čakajú mesiace, kedy sa budeme musieť vysporiadať s krátením dodávok od našich dodávateľov, nakoľko výrobcovia stále bojujú s nedostatkom komponentov, kontajnerov a s vysokou cenou za logistiku. Obávam sa, že to bude mať dopad na Vianoce a zákazníci si nebudú môcť vyberať z takej širokej ponuky, ako boli zvyknutí počas uplynulých rokov.

Vladimír Sušil, obchodný riaditeľ spoločnosti ELEKTROSPED
Zdroj: ELEKTROSPED
Vladimír Sušil, obchodný riaditeľ spoločnosti ELEKTROSPED

Ktorých kategórií sa situácia dotkla najviac?

Predovšetkým časti bielej techniky. Stav je kritický najmä s dostupnosťou umývačiek riadu a vstavaných spotrebičov, predovšetkým vstavaných rúr a varných dosiek. Naopak, problém s dostupnosťou sa zatiaľ nijako netýka práčok a chladničiek.

Je to cítiť aj na cene produktov? Môžeme očakávať zdražovanie?

Sledujeme dva trendy. Buď výrobcovia pozastavujú výrobu lacnejších modelov, alebo vyššie náklady za výrobu a dopravu postupne pretavia do ceny. Určite sa nevyhneme zvyšovaniu cien, už teraz máme indície, že niektorí výrobcovia budú navyšovať hodnotu produktov, ale nepredpokladáme, že pôjde o celoplošné zdražovanie.

Mali by Slováci uvažovať o kúpe vianočných darčekov už teraz?

Osobne nie som fanúšikom vianočných reklám v septembri, ale rozhodne by sa mali zamyslieť nad kúpou darčeka včas, kým majú z čoho vyberať.

Keď už spomínate reklamu, v úvode septembra priniesla značka DATART na Slovensko novú kreatívnu kampaň. Je to začiatok novej marketingovej stratégie?

Značku DATART sme kúpili v roku 2018, celý nasledujúci rok sme ju konsolidovali a stabilizovali, čo za bežných okolností trvá aj niekoľko rokov. Naším dlhodobým cieľom bolo urobiť z DATARTu modernú značku s dôrazom na multichannel a tomu prispôsobiť aj komunikačnú stratégiu. Korona však všetko urýchlila a my sme museli zareagovať na zmenu požiadaviek trhu. V prvej polovici roka sme si nechali vypracovať výskum, ktorý nám potvrdil, že DATART patrí medzi lídrov na trhu s elektronikou a má potenciál na ďalší rast práve vďaka jedinečným službám, ktoré ponúka svojim zákazníkom.

Aké požiadavky trhu máte na mysli?

Dnešný zákazník si okrem ceny potrpí na doplnkových službách. Počas koronakrízy sa ukázalo, aké dôležité je mať vlastnú dopravu s posádkou, ktorá ho okrem doručenia dokáže aj nainštalovať. Pre týchto zákazníkov tu máme službu DOPRAVART. Rovnako sa mnohí zákazníci naučili kombinovať nákup na internete s vyzdvihnutím objednávky v kamenných predajniach. Tento proces sa nám podarilo urýchliťa dnes sme schopní pripraviť online objednávku na vyzdvihnutie v predajni do 30 minút od objednania. Tejto službe hovoríme RÝCHLART.

Priniesol rok 2020, ktorý sa niesol v duchu koronakrízy, aj niečo pozitívne?

Minulý rok nám ukázal, že sa dokážeme zomknúť a ustáť toto náročné obdobie, a to najmä na logistike a v predajniach. V období, kedy predajne DATART fungovali v obmedzenom režime, sme urobili kus práce a venovali sme sa vzdelávaniu našich elektrošpecialistov a ich motivácii. Dovolím si povedať, že dnes máme najlepších odborníkov na elektroniku a domáce spotrebiče.

Plánujete ďalšiu expanziu značky DATART na Slovensku?

Rozhodne áno. Väčší centrálny sklad bol prvým krokom, na ktorý chceme ďalej nadväzovať a momentálne stojíme na prahu masívnej expanzie. Cieľom je otvoriť predajne v ďalších 15 mestách na Slovensku, z toho prvých šesť v budúcom roku.

Prezradíte, do ktorých miest máte namierené?

Určite plánujeme ďalej posilňovať Bratislavu, Zvolen, juh a východné Slovensko, kde máme stabilnú bázu zákazníkov.