V súčasnom období rekordne nízkej nezamestnanosti je pre vedenie a manažment kľúčové vedieť, čo motivuje ľudí, aby zostávali vo firmách a aké sú konkrétne dôvody, prečo odchádzajú. Firmy nemusia vymýšľať rafinované spôsoby, ako tieto odpovede získať, môžu ísť na to jednoducho a priamočiaro.

Stay a exit interview

Prakticky všetky firmy už kladú dostatočný dôraz na kvalitu náborového procesu a čoraz viac ich má aj precízne onboardingové programy, teda zaškoľovanie nováčikov, ale pri inštancii „stay interview“ sú v rámci slovenského prostredia ešte rezervy.

„Najaktívnejšie sú v tomto smere firmy, ktoré majú dobre prepracovaný systém vyhodnocovania výkonnosti aj strategického plánovania a aplikovaný talent management proces,“ dodáva Miroslav Garaj z personálnej spoločnosti Grafton Slovakia.

Priebežné pohovory by podľa neho mali byť výbavou každej firmy, ktorá chce fungovať na princípe stanovovania cieľov. Hlavným zámerom je identifikovať a riešiť problémy pred tým, než povedú k definitívnemu rozhodnutiu zamestnanca zmeniť pôsobisko. Ak tak nerobia, hrozí, že vedenie spoločností bude častejšie riešiť skôr exit interview.

Výsledkom je, že firma môže získať inšpirácie a reálne využiteľné poznatky na zlepšenie chodu oddelenia či celej firmy. „Ak zdatný manažér pripravuje plán ďalšieho rozvoja pre zamestnancov na základe diskusií s nimi, dokáže vyhodnotiť mieru zaangažovanosti. Práve nižšia úroveň engagementu je spúšťačom vyššej fluktuácie,“ vysvetľuje M. Garaj.

Strata času aj peňazí

Mnohým sa táto metóda získavania informácií môže javiť ako nadbytočná, zaťažujúca a nahraditeľná bežnými spätnými väzbami na občasnej báze. Práve týmto spôsobom sa však dá účinne predchádzať veľkým stratám energie, času aj financií.

Podľa Gallupovho inštitútu stojí plnohodnotné nahradenie odchádzajúceho zamestnanca v niektorých prípadoch až päťnásobok jeho mesačnej mzdy. Udržanie zamestnanca je na základe viacerých štúdií a prieskumov finančne výhodnejšie, ako

Čítajte ďalej s predplatným TRENDU

Odomknite článok cez SMS za 1,90 € týždenne s automatickou obnovou.

Poslať SMS

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa