Alkoholický cider i jablkové nealko nápoje zo zmodernizovanej sajderovne v Kravanoch nad Dunajom sa vracajú na trh. O ich úspechu ale rozhodne hlavne to, či mu prevádzkovatelia reštaurácii či pohostinstiev dajú znova šancu.

Už aj s vlastnými sadmi

„Po dlhšom hľadaní sa nám podarilo zložiť nový tím, ktorý má nielen teoretickú znalosť, ale aj praktické skúsenosti s talianskou technológiou, do ktorej sme investovali,“ hovorí jeden z nových investorov Jablčnô Marek Haverla, ktorý pôvodne podnikal v stavebníctve.

Jablčnô sa znovu rozbieha aj s novou kapitálovou injekciou vo výške 450-tisíc eur, ktorú noví investori poskytli pôvodným zakladateľom na presun výroby zo Svätého Jura do Kravian nad Dunajom, nachádzajúcich sa neďaleko Komárna.

Firma tak už teraz disponuje modernejšími výrobnými priestormi. V Kravanoch má navyše k dispozícii vlastné jablčné sady, čím aj naďalej zostáva producentom z výhradne lokálnych surovín od domácich pestovateľov.

Znovuobnovené Jablčnô prichádza aj s jednou novinkou. „Popri už existujúcich produktoch prichádzame s novinkou Špric,“ hovorí nový šef výroby Matúš Fürek s tým, že ide o nealkoholický nápoj z jablčnej šťavy a sódy.

S pivovarníckym výtlakom

Firmu Jablčnô zakladali Michael Thomas Jurkovič, Michal Slovák, Anton Šulka a Peter Beljak. Postupne ale firmu opustili po tom, ako v roku 2015 do firmy vstúpili noví investori, ktorých si zakladatelia pozvali na kapitálové posilnenie pre dynamickejší rozvoj podniku. K rozchodu prišlo po nezhodách okolo ďalšieho napredovania firmy.

Už skôr sa dalo iba špekulovať, že za spormi mohol byť aj trošku pomalší rozbeh firmy, s ktorým nemuseli byť noví investori úplne spokojní. Ešte aj predvlani sa totiž celoročné tržby firmy Jablčnô dostali na nie práve závratných 40-tisíc eur. Straty z investičného rozvoja pri Kravanoch nad Dunajom mala firma oveľa vyššie. V roku 2015 prerobila 160-tisíc a predvlani ďalších 48-tisíc eur.

Dnes Jablčnô spoluvlastní okrem M. Haverlu iba jeho menší dvojpätinový vlastník Miroslav Privrel. Obaja už dlhšie podnikajú v stavebnej firme Stav-Trade.

Plusom pre biznis so ciderom je, že ho u nás v ostatných rokoch výrazne spropagovali aj veľké pivovary. V roku 2013, kedy vstúpilo na trh Jablčnô, poznalo tento anglosaský napoj len veľmi málo Slovákov. Od roku 2015, keď ho u nás začali šíriť aj pivovarnícke giganty Heineken a SABMiller sa stal oveľa známejším.