Nominácie Manažér roka 2008: Pavol Krúpa

Pavol Krúpa sa medzi kandidátov na Manažéra roka dostal vďaka dvom podnetom. Tým silnejším boli ukazovatele vypovedajúce o jeho biznise.

Finančná skupina Arca Capital, v ktorej drží majoritný podiel, patrí medzi najrýchlejšie rastúce spoločnosti v brandži. Nasadila vysoké tempo a rýchlo preniká do celého radu odvetví. Medziročné nárasty hodnoty aktív sa rátajú na desiatky percent.

Druhým, podporným ukazovateľom, bola nečakane vysoká predajnosť májového čísla TRENDU na obálke s jeho fotografiou a citátom: 134309>Veľkosť Penty? Možno raz.

O klondajku

Hoci o šéfoch známych finančných skupín hovorí ako o rovesníkoch, patrí medzi mladších. Aj preto zdôrazňuje, že s niekdajším spolužiakom a dnešným partnerom Petrom Krištofovičom prišli o klondajk deväťdesiatych rokov. Ak by sa podobná šanca naskytla dnes, určite by som do toho šiel, hovorí P. Krúpa bez váhania. Napriek tomu možnosti deväťdesiatych rokov úplne nepremeškal. Jedna z firiem, v ktorej bol spoluvlastníkom, EUPRO, v tom čase figurovala ako nákupca VÚB Invest Holdingu od Všeobecnej úverovej banky.

Označenie finančný žralok mu neznie zle. No aby ho úplne akceptoval, muselo by to byť spojené s veľkosťou Penty či J&T. Netají sa tým, že najmä s ľuďmi z Penty si dobre rozumie. A že „Slavo“ Haščák je jeden z jeho najväčších inšpirátorov.

Reči, že za jeho prvými veľkými projektmi stáli aj peniaze a záujmy týchto skupín, odmieta. Vložili sme do toho vlastný kapitál a peniaze z bánk, hovorí. Pod vlastným kapitálom myslí najmä zdroje, ktoré získali z finančného poradenstva a špekuláciami s akciami. Poradenstvu sa začali s partnerom venovať ako študenti v prvej polovici deväťdesiatych rokov. Provízie z predaja poistiek investovali do obchodov s akciami. „Iba sme sa zviezli na dopyte tých, čo fondy naozaj ovládli,“ opisuje ich úlohu vo vtedajšom biznise s investičnými fondmi.

Keď sa pred niekoľkými rokmi rozhodli vstupovať do existujúcich podnikov v rozličných sektoroch, podelili si sféry vplyvu. P. Krištofovič má majoritu v All Finance Services a P. Krúpa vo firme Arca Capital.

Ak by niekto pri stretnutí s P. Krúpom nevedel, že sa rozpráva so šéfom finančnej skupiny, nik by mu nemohol vyčítať, že by ho tipoval na manažérskeho kouča. Počas rozhovoru veľa kreslí na papier, používa čínske príslovia, no hlavne často cituje viac či menej známe postrehy z kníh. Napríklad o tom, ako mal Walt Disney tri miestnosti, v ktorých rozmýšľal nad svojimi nápadmi. V prvej naplno popustil uzdu fantázii, v druhej zvažoval ich reálnosť a v tretej ich sám spochybňoval, ako sa len dalo. A hovorí, že sa mu to vidí ako užitočný prístup.

Nominácie Manažér roka 2008: Pavol Krúpa

    Pavol Krúpa (36) je absolvent Fakulty podnikového manažmentu bratislavskej Ekonomickej univerzity. Podnikať začínal ako drobný obchodník s akciami a cez poradenskú firmu All Finance Services ponúkal poistky a podielové fondy. Neskôr založil finančnú skupinu Arca Capital. Tá investuje najmä do menších a stredne veľkých podnikov v oblasti realít, potravinárstva, informačných technológií, biotechnológií, strojárstva. Majetok Arcy je zhruba 150 miliónov eur. Už pripravené nové projekty ho majú v priebehu najbližšieho roku zdvihnúť na zhruba štvrť miliardy eur. Podniká najmä v Česku, na Slovensku a Ukrajine

Procesy a psychológia

Niektorí manažéri najradšej rozprávajú o svojich ľuďoch. O tom, ako ich motivujú a riadia. Iní o technológiách či obchodných partneroch, konkurencii. Najväčšie nadšenie z P. Krúpu cítiť, keď hovorí o procesoch.

Ľudia vás klamú, vedome či nevedome. Do istej miery je to prirodzené a akceptovateľné. Preto je dôležité nastaviť procesy tak, aby sa informácie kontrolovali viacnásobne, hovorí. Čo však neznamená, že by podceňoval úlohu ľudí. Práve naopak. Počas rozhovoru možno vycítiť, ako sleduje reakcie diskutéra. Pri náznakoch nepochopenia či strnulého pohľadu dáva kontrolné otázky, ktorými testuje pozornosť a chápavosť. Neskôr už priamo spomenie, že nejde len o vrodený talent, ale že absolvoval školenia z oblasti psychológie. Aby vedel prečítať ľudí.

Namiesto tvrdého vyjednávača používa skôr pojem dobrý vyjednávač. „Ak chcem vedieť, kam až môžem pri vyjednávaní zájsť, musím poznať situáciu predávajúceho. Z finančného i psychologického hľadiska,“ vysvetľuje. Koľkokrát mal po uzavretí dohody pocit, že mohol zjednať aj lepšiu cenu? Odhaduje to na štyridsať percent.

Dôkazom tvrdého postupu je jeho snaha o ovládnutie Baliarní obchodu Poprad. Chce ich zaradiť do portfólia podobných firiem, ktoré získal v Česku. No významní vlastníci sú proti. Cestu vidí v nepriateľskom prevzatí a v spojení s menšími akcionármi. Rozvoju firmy zmena podľa neho prospeje.

Ukrajinský sen

Ešte viac poukazuje na prednosti psychológie, keď sa rozhovorí o svojom biznise na Ukrajine. Veľký trh, ktorého ekonomika sa ešte len začína transformovať, a teda prináša neopakovateľné možnosti. Veľa príležitostí však neznamená, že skúsení a na slovenské pomery významní hráči sa dokážu rýchlo dostať do tamojšieho prostredia.

Peniaze sa na Ukrajine nájdu aj bez jeho firiem. Zahraniční finančníci si tam podávajú kľučky. Pre úspech je dôležité dosiahnuť, aby vás prijali mentálne, začína rozprávanie o podmienkach fungovania na Ukrajine. Dnes ju považuje za svoj profesionálny domov. Na Slovensku je dôležité rýchlo sa učiť z chýb. Na Ukrajine je dôležité nerobiť chyby. Ak tam spravíte chybu, dôsledky sa dostavia hneď. Ak ju spravíte tu, dôsledky sa môžu dostaviť až o rok. Ak tam raz stratíte pozíciu, už je oveľa ťažšie sa dostať naspäť. Na Ukrajinu dôjde, aj keď je reč o životných cieľoch. Tie pravidelne prehodnocuje, aby sa nestalo, že ich prestrelí či podstrelí. Ten jeho je byť rešpektovaným hráčom na tamojšom trhu, ktorého domáci nebudú brať ako cudzinca. Väčšou a vzdialenejšou ambíciou je už len pôsobenie v Číne. A vlastná banka? Najbližších päť rokov do takého projektu nepôjde. Potom sa uvidí.

Neohroziť biznis

Cieľ – vnímavosť – pružnosť. To sú piliere jeho prístupu k biznisu i životu. Téza, že je dôležité vytýčiť si ciele, neprekvapí. Viac hovorí o ďalších dvoch slovách. Vnímavosť chápe ako schopnosť chápať podnety z okolia, správne vyberať, kontrolovať a vyhodnocovať informácie. Pred pár mesiacmi sa rozhodol vycúvať z veľkého bytového projektu v Prahe. Hoci jeho vlastní ľudia ho dlho presviedčali, že ide o dobrý biznis. Dnes, keď na realitné projekty vplýva finančná kríza, je so svojím rozhodnutím spokojný. Lákali ho aj do kúpy známej českej siete X-SPORT. Napriek zdanlivo presvedčivým číslam do toho nešiel. Firma napokon skončila v konkurze. Na druhej strane, investuje aj do odvetví, ktorým veľkí hráči zatiaľ na chuť neprišli. Stojí za českými firmami na vývoj umelej kože či počítačových hier.

„Ak by som sa mal riadiť postojom nerob to, čo nechceš, aby iní robili tebe, tak by som v niektorých podnikoch nemohol fungovať,“ začína rozprávanie na tému biznis etika. Jeho definícia morálnych princípov hovorí, že je to postoj k životu, aby ste dokázali prežiť v prostredí tak, aby vás bralo. A dodáva, že aj v morálno-etickej rovine sa nájde viacero vecí, na ktorých by chcel popracovať. Neohrozilo by to jeho biznis? Budem vždy konať tak, aby to môj biznis podporovalo, odpovedá.

Foto - Maňo Štrauch