Americké akcie minulý týždeň zažili jeden z najhorších týždňov vo svojej histórii. Veľký podporný balík americkej vlády v objeme 50 miliárd amerických dolárov im však v piatok mohol k silnému odrazu, ktorým preskočili európske akcie. Tie spolu s ropou a zlatom zaznamenali najhorší týždeň od finančnej krízy.
Aj napriek odrazu, americké akcie merané indexom S&P 500 stratili od svojich maxím už štvrtinu hodnoty. Dôvodom je obava, že obmedzenia týkajúce sa koronavírusu sa prejavia nielen na ziskoch firiem, ale aj ich schopnosti prežiť obdobie s nízkymi tržbami, ktoré môže trvať mesiace.
Korporátne dlhopisy
Ešte horšie ako veľké globálne firmy skončili menšie americké spoločnosti merané indexom Russell 2000. Dôvodom je ich nadmerný dlh financovaný emisiou korporátnych dlhopisov. Dlh amerických spoločností prekročil objem dlhu domácností a presiahol úroveň 10 biliónov dolárov.
Americký korporátny dlh v posledných rokoch rástol oveľa rýchlejšie ako tržby či zisky firiem, a stal sa Achillovou pätou americkej ekonomiky. Až dve tretiny nefinančného amerického dlhu tvoria „junk“ dlhopisy, ktorých zhoršenie ratingu prinesie povinnosť výpredaja fondami, ktoré ich držia.
Americké korporátne dlhopisy sa v prípade ďalšieho zhoršenia situácie na finančnom trhu môžu stať spúšťačom vlny novej likvidácie finančných aktív.
Zlato
Výpredaj z minulého týždňa okrem korporátnych dlhopisov a akcií zasiahol tiež zlato, euro či bitcoin. Panika znamená jednu vec – stratu likvidity a následnú likvidáciu aktív postavených na úvere, riziku, či páke. Bitcoin je najlepším príkladom takejto špekulatívnej investície.
Ale zlato? U zlata je situácia iná, avšak s rovnakými následkami. Zlato je extrémne kvalitná zábezpeka – a to je jeho problém. Pri každej panike, tak ako v roku 2008, stráca na hodnote. V končiacom sa týždni prepadlo najviac od finančnej krízy.
Prečo? Investor v dobrých časoch nakúpi zlato a využije
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?