Sektor dopravy, či už nákladnej alebo osobnej, následky koronakrízy pocítil veľmi výrazne. Jarné zatvorenie hraníc zredukovalo najmä medzinárodnú dopravu len na nevyhnutné minimum, čo v tradične najsilnejších jarných mesiacoch trend výkonov úplne otočilo. Napriek tomu, že cestná nákladná autodoprava začala rok relatívne dobre, následný prudký prepad výkonov spôsobil podnikateľom bezprecedentné straty, z ktorých sa pri nízkej marži v tomto odvetví budú spamätávať ešte dlho.

Kríza odstavila kamióny
Neprehliadnite

Kríza odstavila kamióny, tretina dopravcov nemusí prežiť

Posledné dáta štatistického úradu prezrádzajú, že pre osobnú dopravu nebolo ani postupné otváranie hraníc záchranou. Mimoriadne preventívne opatrenia, cestovné obmedzenia a obava ľudí z nákazy pretrvávali aj v lete. Napriek tomu, že prepad bol v júli v porovnaní s aprílom už výrazne nižší, objem výkonov stále ani zďaleka nedosahuje štandard posledných sezón.

Tovar opäť na cestách

Vypuknutie koronakrízy vo viacerých výrobných podnikoch, vrátane pre slovensko kľúčového automotive, vyústilo do dočasného úplného odstavenia závodov a zastavenia produkcie. Cez hranice boli navyše púšťaní len dopravcovia vezúci základné tovary ako potraviny, pohonné látky, či lieky a zdravotnícky materiál. Mnohí, najmä medzinárodní dopravcovia tak boli nútení svoju flotilu uspať. S postupným oživovaním ekonomiky sa však na cesty v máji začali vracať.

MATO_vývoj výkonov v nákladnej doprave
Infogram

Z pohľadu výkonov bol v doprave a skladovaní najkritickejším mesiac apríl 2020, kedy sa výkon nákladnej dopravy meraný v miliónoch tonokilometrov (jednotka výkonu, rovná sa preprave jednej tony tovaru nákladu na vzdialenosť jedného kilometra) prepadol medziročne o 28 percent. Nákladné autá však jazdili o čosli plnšie, ako obvykle. V prepočte na tisícky ton prepraveného nákladu bol najhorší aprílový medziročný prepad približne o 22 percent. 

Prudký jarný prepad výkonov zaznamenaný na jar sa však autdopravcom v lete podarilo zvrátiť. V júli bol dokonca celkový výkon v miliónoch tonokilometrov o dve percentá vyšší, ako v rovnakom mesiaci minulého roku.  

Celkové výsledky náladnej dopravy nevylepšovala ani nákladná železničná doprava. Tá na rozdiel od cestnej vykazuje v medziročnom provnaní prepad výkonov už od začiatku roka. Vlakmi sa tento rok vozí približne o desať až pätnásť percent menej tovaru, ako v minulom roku.

Autobusári naďalej hlboko pod normou

Ešte viac ako nákladnú dopravu zasiahla koronakríza osobných dopravcov. Prakticky od jari platí odporúčanie do zahraničia s výnimkou nevyhnutných prípadov necestovať. Na mape Európy síce v lete pribudlo niekoľko destinácií, v ktorých je riziko nákazy nižšie. Na návrat cestujúcich do diaľkových autobusov to v plenej miere nestačilo a aj uprostred leta boli výkony v autobusovej doprave hlboko pod štandardom. 

Čítajte ďalej s predplatným TRENDU

Odomknite článok cez SMS za 1,90 € týždenne s automatickou obnovou.

Poslať SMS

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa