V čase, keď environmentálne regulácie naberajú na intenzite, je hľadanie efektívnych a cenovo dostupných riešení na zníženie emisií oxidu uhličitého (CO2) pre firmy čoraz dôležitejšie. Čelia totiž nielen čoraz prísnejším reguláciám, ale aj vyšším nákladom. Efektívne znižovanie CO2 sa preto stáva nevyhnutnou prioritou. Nízkoemisné palivá ako LNG a bioLNG poskytujú praktické riešenie, ktoré kombinuje ekologické výhody s ekonomickou efektivitou.

Rýchle kroky k cieľom

Nákladná doprava zodpovedá za viac než 30 percent emisií CO2 v doprave. S predpokladaným nárastom objemu nákladnej prepravy v Európskej únii (EÚ) o 25 percent do roku 2030 a o 50 percent do roku 2050 budú práve dopravné firmy čeliť vysokým nárokom na znižovanie uhlíkovej stopy.

Od roku 2024 sa povinnosť vykazovať ESG rozšíri na slovenské dcérske spoločnosti nadnárodných korporácií. Do roku 2027 až 2029 zasiahne všetky veľké podniky, pričom budú hodnotené na základe troch hlavných parametrov: obratu, aktív a počtu zamestnancov. Podľa riaditeľa spoločnosti HaboLNG Petra Haba je pre firmy nevyhnutné zohľadniť túto povinnosť v dlhodobom plánovaní. „Ignorovanie tejto povinnosti sa nemusí vyplatiť pri audite výročnej správy a finančnej uzávierke.“

Pre výrobné spoločnosti je prechod na ekologickejšie technológie často zdĺhavým procesom. Od zámeru cez projektovú dokumentáciu, získanie povolení až po dodávku a inštaláciu technológie môže celý proces trvať rok až tri roky. Pre firmy, ktoré potrebujú splniť emisné požiadavky rýchlejšie, sú však k dispozícii efektívnejšie riešenia. Nasadenie ekologických ťahačov na LNG umožňuje dosiahnuť významné zníženie emisií už v priebehu štyroch mesiacov od objednávky.

Dostupnosť infraštruktúry

Kľúčovým faktorom pri rozhodovaní o prechode na nízkoemisné palivá je dojazd vozidiel a dostupnosť čerpacích alebo nabíjacích staníc. Naftové ťahače, ktoré majú dojazd 2 800 až 3 500 kilometrov na jedno natankovanie, sú stále najvýhodnejšie. Ekologickejšie LNG ťahače dosahujú dojazd približne 2 000 až 2 500 kilometrov, zatiaľ čo vodíkové nákladné autá zvládnu iba okolo 850 kilometrov. Elektrické ťahače zaostávajú s dojazdom maximálne 350 až 450 kilometrov na jedno nabitie.

Rozhodovanie firiem ovplyvňuje aj dostupnosť infraštruktúry. Naftová infraštruktúra je najrozvinutejšia a poskytuje najvyššiu mieru flexibility. Na Slovensku je k dispozícii deväť LNG čerpacích staníc, zatiaľ čo vodíková infraštruktúra je obmedzená na jednu čerpaciu stanicu. Nabíjacích staníc pre elektrické nákladné autá je o niečo viac, ale ich pokrytie nedosahuje úroveň potrebnú pre spoľahlivú logistiku.

K dosahovaniu ESG cieľov treba podľa P. Haba pristupovať s triezvou hlavou. Preto považuje za dôležité, aby vozidlá minimalizovali čas strávený mimo prevádzky. „Státie na čerpacej stanici, nabíjačke alebo v servise znamená pre firmy dodatočné náklady,“ zdôrazňuje. Dodáva, že plánovanie zmien vo flotilách musí zohľadňovať nielen environmentálne benefity, ale aj prevádzkovú efektívnosť.

HaboLNG
Zdroj: HaboLNG

Význam ESG pre firmy

Výkazníctvo ESG zavádza firmy do režimu hodnotenia nefinančných rizík a vplyvov. Tento proces zahŕňa tri hlavné dimenzie: environmentálne dosahy, sociálne väzby a správu spoločnosti. Každý z týchto pilierov má špecifické ukazovatele, ktoré firmy musia transparentne vykazovať.

Environmentálna dimenzia hodnotí emisie CO2 a ďalších skleníkových plynov, správu odpadov, udržateľné využívanie prírodných zdrojov a opatrenia na ochranu biodiverzity. Sociálna dimenzia zahŕňa pracovné podmienky, bezpečnosť zamestnancov, angažovanosť v komunitách a podporu sociálneho rozvoja. Správa spoločnosti sa zameriava na transparentnosť v rozhodovacích procesoch, etiku podnikania a dodržiavanie legislatívnych predpisov.

Firmy, ktoré úspešne implementujú ESG princípy, sa stávajú odolnejšími proti ekonomickým výkyvom a atraktívnejšími pre investorov. Zodpovedné riadenie rizík zároveň prispieva k ich dlhodobej udržateľnosti a trhovej hodnote.

Zelená dohoda EÚ

Ekologizácia nákladnej dopravy je prioritou v rámci Zelenej dohody EÚ. Stratégia udržateľnej a inteligentnej mobility má za cieľ znížiť emisie z dopravy o 90 percent do roku 2050. Revidované emisné limity požadujú postupné znižovanie emisií: o 45 percent do roku 2030, 65 percent do roku 2035 a o 90 percent do roku 2040. Tieto ciele budú doplnené systémom obchodovania s emisiami (ETS), ktorý sa od roku 2027 rozšíri aj na cestnú dopravu. Firmy tak budú musieť platiť za znečisťovanie, čo urýchli prechod na čisté technológie a nízkoemisné palivá.

Podľa P. Haba sú náročné emisné normy splniteľné len pri využívaní ekologickejších alternatív, ako je LNG a následne bioLNG. „BioLNG je kľúčovým palivom na to, aby sa sektor diaľkovej dopravy stal udržateľnejším,“ zdôrazňuje s tým, že nízkoemisné palivá umožňujú dosiahnuť ekologické ciele bez dramatického zvýšenia nákladov na dopravu.

Výhody bioLNG

BioLNG, známy aj ako skvapalnený biometán, predstavuje riešenie v oblasti udržateľnej energie. Vyrába sa fermentáciou organického odpadu, teda hnoja, odpadu z domácností či poľnohospodárstva. Počas procesu výroby sa oddeľuje metán od oxidu uhličitého, pričom zachytávanie a opätovné využitie CO2 robí bioLNG uhlíkovo neutrálnym. Tento proces eliminuje emisie amoniaku (NH3), oxidu dusného (N2O) a metánu (CH4), ktoré vznikajú pri tradičnom rozmetávaní hnoja na poliach.

Pri spaľovaní bioLNG sa do atmosféry vracia len uhlík, ktorý bol predtým absorbovaný z prostredia, čo z neho robí súčasť biogénneho uhlíkového cyklu. „Prečo je bioLNG uhlíkovo neutrálny? Lebo je vytvorený z biometánu získaného na zemskom povrchu. Pri spaľovaní biometánu sa síce uvoľňuje uhlík vo forme CO2, ale ten je súčasťou zdravého prírodného cyklu,“ vysvetľuje P. Habo. Na rozdiel od fosílnych palív, ktoré do atmosféry pridávajú uhlík uzavretý milióny rokov v zemi a tak zvyšujú jeho koncentráciu, bioLNG iba recykluje už existujúci uhlík.

Výhody bioLNG presahujú klimatické benefity. V porovnaní s fosílnym LNG, ktorý znižuje emisie CO2 o 20 percent, bioLNG dosahuje zníženie o 80 až 170 percent. Navyše nevypúšťa oxidy síry, dusíka ani pevné častice, čo výrazne zlepšuje kvalitu ovzdušia v mestách a obciach pre ľudí. Podľa P. Haba predstavuje bio­LNG ekonomicky udržateľné riešenie, ktoré dokáže naplniť očakávania regulátorov, verejnosti i investorov. Pre firmy znamená možnosť rýchlo splniť ESG normy, znížiť emisné zaťaženie a zlepšiť imidž, pričom si zachovajú prevádzkovú flexibilitu.

Článok je súčasťou seriálu Alternatívne palivá, ktorého partnerom je spoločnosť HaboLNG.

Čerpacia stanica s biopalivami B30 a B100 v areáli Envien Group v Leopoldove.
Neprehliadnite

Dekarbonizácia dopravy sa bez rôznych druhov alternatívnych palív nezaobíde