Prechod od fosílnych palív smerom k elektromobilite je krok správnym smerom, to však neznamená, že tu bude do určitého dátumu. Príkaz dali politici, reálnu zodpovednosť však nesú rafinérie, hovorí v rozhovore pre TREND riaditeľ projektových investícií v Slovnafte, Klement Fekete.

Obavy z nedostatku palív a ďalšieho zdražovania pohonných látok sa nakoniec nepotvrdili, ale Slovnaft stále ostáva v centre pozornosti. Čakajú vás ťažké investičné rozhodnutia. Nová nádrž na ropu je len začiatok, čo bude ďalej?

Stratégia skupiny MOL do roku 2030 je znížiť percento výroby palív a posúvať sa viac na k petrochémii, teda výrobe plastov. Prechod bude postupný a popri tom sa musíme starať aj o bežnú prevádzku. Keď zoberieme smerovanie legislatívy Európskej únie pred konfliktom na Ukrajine, tak sme tvrdo smerovali k tomu, že eliminujeme spaľovacie motory po roku 2035.

Na snímke Investment Projects Director v spoločnosti SLOVNAFT a.s. Klement Fekete stojí pred novou nádržou na skladovanie ropy N-2804.
Neprehliadnite

Nová nádrž na ropu Slovnaftu rozviazala ruky, plánuje ďalšie investície

No teraz, aj samotné Nemecko hovorí, že to nie je reálne. Ani v Nórsku, ktoré je líder a ťaží z toho, že predáva ropu aj plyn a takto dotuje elektromobilitu, to nejde úplne podľa plánu a pritom majú ideálne podmienky.

Hrozí teda fiasko pri elektrifikácii dopravy?

Osobne si myslím, že elektrifikácia do určitej miery určite bude možná a má zmysel, ale len pre časť obyvateľstva. Zoberme si napríklad nákladnú dopravu. Nie som si istý, či sme budeme zrelí na zmenu, kým nepríde zásadný prelom v kapacite batérií. Ak mám byť úprimný, tak elektrické autá tu boli skôr ako spaľovacie motory a ich progres za posledných sto rokov nie je adekvátny času. Ťahúňom spotreby nafty v Európe sú ťažké stroje a mechanizmy a asi ťažko postavíme budúcnosť Európy na niekoľkých Tesla truckoch.

Aké sú reálne možnosti?

Je možné povedať, že akceptujeme full hybridy, v ktorých je časť energie recyklovaná a znížime tak spotrebu palív o 15 až 20 percent. Alebo riešme katalyzátory áut, ktoré už dnes najmodernejšie autá majú také, že z výfuku vychádzajú len emisie CO2 a ostatné častice je možné eliminovať.
Je zvláštne, že sme prestali tlačiť na ďalšie zlepšovanie zachytávania emisií.

Táto technológia je k dispozícii. Škodlivé emisie nevytvoríme ak ich zachytíme. Následne potrebujeme vyriešiť len recykláciu katalyzátorov. Prioritou prestalo byť ďalšie zefektívňovanie spaľovacích motorov, ale ich vyradenie a rýchly prechod k elektro pohonu.

O tom, či budú rafinérie produkovať palivá, alebo radšej iné produkty však v konečnom dôsledku rozhoduje majiteľ rafinérie a nie europarlament. Aj zodpovednosť nesie rafinéria a nie politici.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa