Na európskom trhu s elektrickými autami sa práve udiala významná zmena. Čínska automobilka BYD v apríli po prvý raz predala v Európe viac elektromobilov než Tesla.
Podľa dát analytickej firmy Jato Dynamics si BYD v Európe zaregistroval 7 231 batériových elektromobilov. Tesla o 66 menej – len 7 165 kusov. Pre Elona Muska a jeho európsku divíziu to znamená 49-percentný medziročný prepad. BYD naopak vyletel o 169 percent. Čínska automobilka zároveň predala v Európe medziročne o 360 percent viac plug-in hybridov.
„Toto je prelomový moment pre európsky automobilový trh,“ tvrdí analytik Felipe Munoz. „Tesla dominovala v segmente roky. BYD pritom začal oficiálne pôsobiť mimo Nórska a Holandska až koncom roka 2022.“
Za úspechom BYD stojí agresívna expanzia a široká ponuka. Na európskom trhu predstavil už osem modelov v tridsiatich krajinách. Od najmenšieho hatchbacku Seagull za 22 990 eur, po rodinné SUV a luxusné sedany. K tomu silné domáce zázemie v Číne a rastúci export plug-in hybridov, ktoré sa vyhýbajú clám až do výšky 45 percent.
Na európskom trhu s elektrickými vozidlami je k dispozícii len hŕstka modelov s cenou pod 30-tisíc eur – a BYD v tomto segmente prakticky nemá konkurenciu. Jeho mestský hatchback Seagull sa začína už na cene 22 990 eur, no od európskych výrobcov mu nič skutočne porovnateľné nestojí v ceste. Tesla svoj najlacnejší Model 3 predáva v základnej výbave za vyše 40-tisíc eur, a aj najdostupnejšie elektromobily od Volkswagenu či Renaultu (napr. ID.3 alebo Zoe) sú citeľne drahšie. BYD tak obsadzuje cenové pásmo, ktoré je pre väčšinu tradičných značiek buď neziskové, alebo technologicky nedosiahnuteľné.
Dobrou správou pre zákazníka je, že elektromobily zlacňujú, najmä vďaka výraznému poklesu nákladov na batérie a pokroku vo výrobných technológiách. V roku 2024 klesli ceny batérií o 20 percent na približne 115 dolárov za kWh, čo predstavuje rekordne nízku úroveň a približuje toto odvetvie k cenovej parite so spaľovacími vozidlami.
Tesla medzitým stále bojuje s klesajúcim záujmom. Model Y síce dostal facelift, no trh to nezobral. E. Musk sa musel rozhodnúť – po prepade kvartálneho zisku na najnižšiu úroveň od roku 2020 oznámil, že sa stiahne z politiky a opäť sa naplno sústredí na Teslu.
A konkurencia nezaháľa. Renault, Škoda, Volkswagen, Audi či BMW – všetci Teslu v apríli v predaji čistých elektromobilov prekonali. Navyše, do hry vstupujú nové emisné normy EÚ, ktoré tlačia ceny batériových áut nadol a ponuku nahor.
Na globálnej úrovni už BYD Teslu predbehol. Je najväčším výrobcom elektrických áut na svete. No v Európe je stále nováčikom – a práve preto jej úspech pôsobí ako siréna. Západné automobilky sú v strehu. Čínske značky spolu v apríli v Európe predali 15 300 čistých elektromobilov – o 59 percent viac než minulý rok. Plug-in hybridov osemnásobne viac: 9 649 kusov.
BYD plánuje výrobu priamo v Európe – vo svojich závodoch v Maďarsku a Turecku. Reaguje tým na clá aj logistické výzvy. No geopolitika im už stihla skrížiť cestu. Európska komisia vyšetruje možné neférové subvencie na výstavbu maďarského závodu. A v Mexiku, kde plánujú ďalšiu fabriku, narazili na čínsku byrokraciu – Peking sa obáva úniku smart technológií k Spojeným štátom.
„Chceme, aby sa naše najnovšie technológie dostali k čo najširšiemu záberu zákazníkov,“ povedala Jolin Zhangová z BYD Europe. Čínska firma si dáva za cieľ pokryť celé spektrum zákazníkov – od mestských áut po prémiový segment. A zatiaľ sa zdá, že má našliapnuté správne.
