„To sa nedá.“ Poznáte tú reakciu? Ja áno, v rôznych obmenách. Prvoplánovú, aj rozvitú s dovetkami „lebo“. Prečo „to nevýjde“.
Zo sociologického hľadiska ma fascinuje, ako isté typy ľudí mrhajú čas na hľadanie výhovoriek miesto východísk. Albert Einstein dával k dobru: „Všetci vedia, že niečo je nemožné. Potom príde nejaký blázon, ktorý nevie, že je to nemožné, a vymyslí vynález.“
Ľudia typu „nedása“ zákonite rozkladajú tím a brzdia výkony. A je jedno, či sú talentovaní alebo nie. Váhanie a vajatanie vníma verejnosť ako zmätok, ľahostajnosť, nekompetentnosť. Bez zanietenia niet efektu. Že sa najskôr preverujú možnosti, až potom sa vynášajú súdy, je prvouka.
U mňa preto platí, že: Všetko sa dá. Treba len zadefinovať reálny, dosiahnuteľný cieľ a k nemu hľadať riešenia.
Einstein to dal v 10 krokoch a s nadhľadom takto:
- Nasleduj svoju zvedavosť
- Buď vytrvalý
- Sústreď sa na súčasnosť
- Využívaj fantáziu
- Rob chyby
- Uži si moment
- Vytváraj hodnotu
- Neopakuj sa
- Vedomosti získaj zo skúseností
- Nauč sa pravidlá a potom hraj lepšie
Veľmi ma baví film Vlk z Wall Street. Jordan Belfort nie je žiadnym rozprávkovým hrdinom, je to zdatný maklér a manipulátor, zaslúžilý zhýralec a bezškrupulózny podrazák. Napriek tomu minimálne Ameriku inšpiruje. Jeho skalopevné presvedčenie, že treba najmä chcieť, je motivačné.
V USA je rozšírený tento slogan: Clean your mind of can't. Kto sa ním neriadi, býva pri letisku a kreditku vypláca inou kreditkou.
Ide o zavrhnutie výziev a v každej branži je trestuhodné. Ak s ním príde vaša PR agentúra, vy odíďte.
Albert Vidal, expert na startupy, radí: „Nebuď problémovým riešením. Staň sa riešením problému.“ Ten mesidž je všeplatný.