„To sa nedá.“ Poznáte tú reakciu? Ja áno, v rôznych obmenách. Prvoplánovú, aj rozvitú s dovetkami „lebo“. Prečo „to nevýjde“.

Zo sociologického hľadiska ma fascinuje, ako isté typy ľudí mrhajú čas na hľadanie výhovoriek miesto východísk. Albert Einstein dával k dobru: „Všetci vedia, že niečo je nemožné. Potom príde nejaký blázon, ktorý nevie, že je to nemožné, a vymyslí vynález.“

Ľudia typu „nedása“ zákonite rozkladajú tím a brzdia výkony. A je jedno, či sú talentovaní alebo nie. Váhanie a vajatanie vníma verejnosť ako zmätok, ľahostajnosť, nekompetentnosť. Bez zanietenia niet efektu. Že sa najskôr preverujú možnosti, až potom sa vynášajú súdy, je prvouka.

U mňa preto platí, že: Všetko sa dá. Treba len zadefinovať reálny, dosiahnuteľný cieľ a k nemu hľadať riešenia.

Einstein to dal v 10 krokoch a s nadhľadom takto:

- Nasleduj svoju zvedavosť

- Buď vytrvalý

- Sústreď sa na súčasnosť

- Využívaj fantáziu

- Rob chyby

- Uži si moment

- Vytváraj hodnotu

- Neopakuj sa

- Vedomosti získaj zo skúseností

- Nauč sa pravidlá a potom hraj lepšie

Veľmi ma baví film Vlk z Wall Street. Jordan Belfort nie je žiadnym rozprávkovým hrdinom, je to zdatný maklér a manipulátor, zaslúžilý zhýralec a bezškrupulózny podrazák. Napriek tomu minimálne Ameriku inšpiruje. Jeho skalopevné presvedčenie, že treba najmä chcieť, je motivačné.

V USA je rozšírený tento slogan: Clean your mind of can't. Kto sa ním neriadi, býva pri letisku a kreditku vypláca inou kreditkou.

Ide o zavrhnutie výziev a v každej branži je trestuhodné. Ak s ním príde vaša PR agentúra, vy odíďte.

Albert Vidal, expert na startupy, radí: „Nebuď problémovým riešením. Staň sa riešením problému.“ Ten mesidž je všeplatný.