Nehoda nie je náhoda. Tak sa zvykne hovoriť a nie vždy sa to týka len havárií na ceste. Televízne noviny na Markíze nedávno upozornili na „nehodu” diváka Milana s vysokým nedoplatkom na odvodoch v jednej zo zdravotných poisťovní.

Milan sa pred 18-timi rokmi s manželkou odsťahoval do Španielska a zdravotná poisťovňa od nich za tie roky vymáha 3000 eur. Nečakaná správa a ešte horšia pre rodinný rozpočet. Tiež to ale nie je náhoda. Manželia v roku 1996, keď odchádzali, totiž nemysleli na to, že ak sa sťahujú, musia to oznámiť svojej zdravotnej poisťovni. Pochopiteľne, keď sa človek chystá zapustiť korene v cudzej krajine, má plnú hlavu starostí. No ani zdravotná poisťovňa nemala odkiaľ vedieť, že manželia na Slovensku už zarábať nebudú. Pritom stačilo málo – dať vedieť, že zdravotné poistenie budú po novom platiť v Španielsku. Poisťovňa by si len poznačila, kam odchádzajú, aká je ich nová zdravotná poisťovňa, a odvody u nás by už od nich nik nechcel.

Dlhy na odvodoch vám ale môžu skomplikovať život aj keď sa práve nechystáte za hranice. Stačia tri neuhradené preddavky a ste na zozname dlžníkov. Na základe aj týchto informácií si napríklad úverové spoločnosti alebo banky aktualizujú informácie o svojich zákazníkoch. No a ešte viac sa môže dlžníkovi vypomstiť zábudlivosť stratou nároku na odkladnú zdravotnú starostlivosť. To v preklade znamená skomplikovanie hospitalizácie, kúpeľnej liečby, ale napríklad aj niektorých vyšetrení u lekárov.

Predísť nepríjemnostiam pritom nie je ťažké. Existujú možnosti, ako si môžete v dnešnej dobe v rámci elektronickej komunikácie skontrolovať, či vo vašej poisťovni vedia, kto za vás platí odvody. Rovnako sa viete informovať aj na presnú výšku preddavku, akú by ste mali posielať, ak ste napríklad živnostník. Potom sa vás už „nehody” s neočakávanými dlžobami ani náhodou týkať nebudú.