Dominantnou politickou témou posledných týždňov je povýšenie viacerých členov vládnej koalície do vysokých vojenských hodností. Z pohľadu komunikácie na sociálnych sieťach si to odniesol najmä predseda Národnej rady, Andrej Danko. Obrovský tlak vyústil dokonca do rozhodnutia zrušiť nielen svoju osobnú stránku (už je medzitým obnovená), ale aj oficiálnu stránku Slovenskej národnej strany (tá stále nefunguje). Nasledujúce grafy ilustrujú túto kauzu na príklade niekoľkých zaujímavých čísiel.

Recesisti sa vyrojili ako huby po daždi

Kauza povýšenia predsedu parlamentu vypukla 18. januára článkom v Denníku N a eskalovala najmä po tlačovke 19. januára, na ktorej Andrej Danko pobozkal kapitánske výložky. Na Facebooku to znamenalo enormný nárast negatívnych príspevkov na oficiálnych stránkach predsedu NR SR a SNS. Zároveň prudko narástol počet fanúšikov na recesistickej stránke „Andrej Danko Prezidentom“ a začali vznikať nové a nové recesistické stránky s kapitánom Dankom v názve. Tu je súčasný stav z pohľadu počtu fanúšikov, ktorý zahŕňa len tie najväčšie:

Kapitán Danko valcoval Facebook

Síce ani jedna z nových stránok nedosiahla viac ako niekoľko stoviek fanúšikov, ale z pohľadu oficiálnej komunikácie znamenala kauza pre stranu dvojitú pohromu. Nielen, že recesistická stránka „Andrej Danko Prezidentom“ je aktuálne najväčšou, ale zároveň národná strana po obnovení oficiálneho účtu (Andrej Danko – predseda NRSR) stratila profil s viac ako 9-tisíc fanúšikmi. Aktuálny profil má len niečo menej ako 400 fanúšikov (ak je to teda ten oficiálny).

Zároveň zloženie jeho fanúšikov napovedá, že veľká časť nie je skutočnými priaznivcami predsedu parlamentu. Na stránke je zatiaľ síce len profilová a cover photo, ale aj pod nimi je prevažujúce množstvo negatívnych reakcií. Navyše, Facebook prezrádza, čo iného okrem oficiálnej stránky najviac likeujú – sú to práve stránky, kde sa objavoval recesistický obsah.

Kapitán Danko valcoval Facebook

Kauza v číslach

Ak sa pozrieme na jednotlivé stránky z pohľadu ich výkonnosti, tak je viditeľný obrovský nárast počtu interakcií (likes, comments, shares) po vypuknutí kauzy na stránke „Andrej Danko Prezidentom“. Tá sa akoby stala hlavným komunikačným kanálom v kauze, keď z niekoľkých tisíc interakcií počas týždňa pred kauzou vyrástla až na takmer 70-tisíc.

Kapitán Danko valcoval Facebook

Z pohľadu engagementu fanúšikov stránok (percentuálny pomer interakcií k počtu fanúšikov) sú čísla podobné, najlepšie čísla dosahujú recesistické stránky. Doplnenie posledných dvoch dní na konci týždňa však ukazuje, že engagement na väčšine z nich pomaly klesá, čo môže byť znakom začiatku konca kauzy.

Kapitán Danko valcoval Facebook

Na záver len pár všeobecných poznámok z pohľadu komunikácie na sociálnych sieťach:

  • Každá kauza znamená pre oficiálne stranícke stránky obrovský tlak, s ktorým však strany musia rátať a pokúsiť sa ho zvládnuť (viď Most-Híd po rozhodnutí ísť so Smerom do koalície).
  • Reakcia SNS v podobe zablokovania oficiálnych stránok znamenala stratu cca 9-tisíc fans, nový profil po obnovení ich má len niekoľko stoviek (a ich zloženie je tiež otázne).
  • V čase kulminácie témy vzniklo niekoľko desiatok nových recesistických stránok, nie je jasné kto je ich autorom, ale žiadna z nich nezískala zatiaľ relevantný počet fanúšikov.
  • Najviac z kauzy benefitovala stránka „Andrej Danko Prezidentom“, ktorá získala niekoľko tisíc nových fanúšikov a zároveň dosahovala rekordné čísla výkonnosti.