ui42 oslávilo tento rok 25 rokov. Ako to začalo a kde je uičko dnes?

ui42 sme založili spolu s Daliborom Jakušom a Robom Mrázom v roku 1997 na Matematicko-fyzikálnej fakulte UK v Bratislave, kde sme pôsobili ako odborní asistenti informatiky a umelej inteligencie. Boli sme na Ústave informatiky (ÚI) v kancelárii číslo 42. Takže v podstate preto sa voláme ui42. Začali sme job portálom Profesia.sk (ktorý bol prvý svojho druhu na Slovensku), následne sme začali testovať použiteľnosť webov a spúšťať prvé výkonnostné kampane, až sme sa dostali k umelej inteligencii.

Martin Krupa, 1998
Zdroj: ui42
Martin Krupa, 1998

Čo presne si máme predstaviť pod vašim claimom "one-stop shop"?

Keď sme pred 10 rokmi rozbehli v ui42 výkonnostný online marketing a stali sa jedným z prvých Google Premier partnerov na Slovensku, tak sa ma vtedy Rasťo Kulich, šéf slovenského Google, pýtal, že akú firmu budujeme. Zhodli sme sa, že ui42 je vlastne "one-stop shop", keďže sme poskytovali všetko pre online biznis pod jednou strechou - web development, user experience a online marketing. Vtedy to bolo, a ešte aj stále je, na Slovensku unikátne.

Inovácie v ui42 - aktuálne umelá inteligencia

Ako ste sa teda dostali k nápadu experimentovať s umelou inteligenciou?

Inovácie sú súčasťou našej firemnej kultúry. Okrem Profesie sme v prvých rokoch po založení rozbehli zopár e-shopov a potom v roku 1999 prvé slovenské CMS - BUXUS, ktoré je v súčasnosti moderným e-commerce systémom. V roku 2008 sme ako prvý na Slovensku začali testovať použiteľnosť webov a aplikácií, pričom takto na jeseň minulého roka sme uskutočnili už 100. usability testovanie.

Od roku 2020 sa venujeme umelej inteligencii. Ako prvé sme naprogramovali chatbota, ktorý má v sebe know-how odborného predajcu, a ako druhé odporúčací nástroj, ktorý zvyšuje výkonnosť e-shopov vďaka odporúčaniu relevantných produktov.

Umelej inteligencii a strojovému učeniu sa venujeme preto, lebo vo svete je umelá inteligencia rozdielovým hráčom. Napríklad Amazon používa odporúčania od roku 2013 a 35% jeho tržieb pochádza z produktov odporučených rekomendačným algoritmom. Chceme, aby tomu tak bolo aj na Slovensku a bolo to dostupné nielen veľkým, ale aj malým či stredným e-shopom.

Ako vie niečo takéto reálne pomôcť e-shopom? V čom konkrétne je hlavný prínos a máte už nejaké prvé výsledky?

Jedným z hlavných prínosov je určite automatizácia, ktorej cieľom je odbremenenie manuálnej práce administrátora e-shopu. Výsledkom toho môže byť buď vyšší počet objednávok (vyšší konverzný pomer), viac videných produktov (vyššia preklikovosť) alebo dlhší čas strávený na stránke.

Čísla, ktoré tento náš nástroj dosahuje sú naozaj skvelé a sme pyšní na to, že vie viesť vyrovnaný súboj aj s uznávanými medzinárodnými riešeniami. Napríklad taký priemerný konverzný pomer v pop-up okne bez automatizovaných odporúčaní bol u jedného nášho klienta 4% a po nasadení odporúčacieho nástroja dosahoval krásnych 18%. Poprípade u ďalšieho klienta sme v rámci produktovej stránky zvýšili výnosy (revenue per visit) o takmer rovných 5%.

V neposlednom rade by som rád ešte spomenul jednoduchú implementáciu. Všimli sme si totižto, že veľa e-shopov odradí práve implementácia kódu do systému. Rozhodli sme sa preto robiť to na našej strane v rámci Google Tag Managera, čo vie celý proces urýchliť.

uičko bolo vždy známe aj svojimi vzdelávacími aktivitami. Venujete sa im naďalej aj dnes a v akom rozsahu?

Už vyše 12 rokov sa intenzívne venujeme vzdelávaniu v oblastiach vývoja webových aplikácií, UX, online marketingu a e-commerce. Prednášame, trénujeme, konzultujeme, vedieme bakalárske práce a pomáhame stážistom, pretože veríme, že naše know-how pomôže najmä mladým ľuďom.

Kde vás môžeme najbližšie vidieť/počuť?

V poslednej dobe toho bolo naozaj veľa, no najbližšie sa chystám 3. novembra na online e-commerce event Website Story, ktorý organizuje práve ui42 v spolupráci so Slovenskou sporiteľňou.