S informáciami o tajnom „diskontnom pláne“ Tesca prišli noviny Sunday Times, informuje agentúra Reuters. Najväčší britský obchodník ich označil za špekulácie, ktoré nebude komentovať.

Na domácom trhu si Tesco udržiava vedúce postavenie s trhovým podielom 28 percent. Za ním nasleduje trojica tradičných obchodníkov Asda, Morrisons a Sainsbury′s. Do biznisu vedúcej štvorky výdatne hryzú nemeckí diskontní obchodníci.

Podľa údajov prieskumnej agentúry Kantar Worldpanel sa trhový podiel Aldi na britskom trhu vyšplhal za dvanásť týždňov do 28. januára na 6,9 percenta, Lidlu stúpol na päť percent. Každému z nich narástli v tomto období tržby medziročne o viac ako šestnásť percent, Tescu sa zlepšili o 2,6 percenta.

Tesco má vyrukovať do boja s diskontmi ich vlastnými zbraňami – nízkymi cenami a užším výberom tovaru. Podľa denníka The Guardian by mohlo v novom formáte ponúkať tri tisícky tovarových položiek, čo je násobne menej v porovnaní s predajňami Tesco Extra, v ktorých sa bežne nachádza až 25-tisíc druhov výrobkov.

Britské diskontné fiasko

Britské reťazce nemali doposiaľ s rozvojom diskontných konceptov dobré skúsenosti. The Guardian pripomína, že Tesco ho v minulosti skúšalo zaviesť ešte pod vedením Terryho Leahyho, ktorý naštartoval masívnu zahraničnú expanziu firmy. Projekt diskontu bol však pozastavený pre obavy manažmentu z toho, že by mohol podkopávať hlavný brand Tesco.

V roku 2016 stroskotal aj pokus reťazca Sainsburys na poli diskontov. V spoločnom podniku s dánskym partnerom Dansk Supermarket Group sa prostredníctvom reťazca Netto snažili konkurovať sieťam Aldi a Lidl. Necelé dve desiatky obchodov však vydržali na trhu len dva roky, potom firmy priznali, že Netto potrebovalo rýchlejšiu expanziu a viac investícií.

Po výpredaji opäť nákup

O diskonte Tesca sa hovorí krátko po tom, ako firma dotiahla akvizíciu veľkoobchodu s potravinami Booker za 3,7 miliardy libier. V predchádzajúcom období sa Tesco skôr zbavovalo aktív v snahe vysekať sa z krízy a ustáť negatívne dosahy veľkého účtovného škandálu. Predalo napríklad divíziu v Južnej Kórei, aktivity v Turecku či reťazec reštaurácií Giraffe.

Na Slovensku je Tesco lídrom obchodu s tržbami 1,45 miliardy eur (za posledný finančný rok do konca februára 2017). Aj pod Tatrami mu zdatne konkuruje diskont Lidl so sesterským reťazcom Kaufland (oba patria do skupiny Schwarz). Tržby oboch nemeckých sietí sa už prehupli cez jednu miliardu eur.