Reťazec na to sám konkrétnejšie nereagoval. „Ani teraz, ani v budúcnosti nebudeme komentovať žiadne špekulácie," reagovala britská centrála Tesca na otázky TRENDU o príprave takéhoto plánu.

K predpokladanému predaju veľkého balíka aktivít Tesca vo štvorici stredoeurópskych krajín už ale mohli smerovať aj jeho posledné zásadné rozhodnutia z tohto regiónu. Pred letom Tesco zjednotilo pod nový užší manažment vedenia svojich stredoeurópskych aktivít.

Odpredaj celého stredoeurópskeho biznisu reťazca v jedinom balíku je preň prirodzene výhodnejší. Na prípadný predaj týchto aktív po častiach by malo podľa informácii TRENDU prísť až po prípadnom neúspechu uceleného odpredaja.

Do predaja celostredoeurópskeho balíka obchodov Tesca by sa prirodzene mohli zapojiť iba silnejší investori nadnárodného rangu. Podľa odhadov TRENDU celý V4 biznis reťazca dosahuje zisk, pred započítaním úrokov, daní a odpisov, zhruba na úrovni okolo 350 miliónov eur. Zároveň cena, ktorú za svoje stredoeurópske aktíva bude očakávať samotné Tesco, môže byť až niekoľkonásobkom tejto sumy. Na to domáci lokálni investori nebudú mať dostatok zdrojov.

Ak by do tohto tendra išli aj u nás známe mená, tak skôr iba v širších konzorciách s nadnárodnými investormi. Spomedzi lokálnych hráčov sa dá očakávať záujem skupiny J&T, ktorá už skôr získala na tuzemskom trhu siete Terno, Samoška i obchody Hypernova od holandského Aholdu. Získaním ďalších skoro 160 slovenských obchodov Tesca by už ale toto prepojené zoskupenia mohlo byť na domácom trhu až príliš silné, a tak by bolo pozorne preverené aj domácim protimonopolným úradom.

Záujem je možný aj od investičného fondu Hartenberg miliardára Andreja Babiša a investičného bankára Jozefa Janova. J. Janov počas svojej predchádzajúcej práce pre Pentu riadil úspešný projekt siete poľských obchodov Žabka.

A. Babiš by rozsiahlou sieťou obchodov zasa vhodne doplnil svoju veľkú agrochemickú skupinu Agrofert. Tá vo veľkom produkuje potraviny nielen v Česku a na Slovensku, ale má potravinárske fabriky už aj v Maďarsku. V poľskej výrobe potravín je zase Hartenberg etablovaný cez tamojšieho výrobcu kukuričných a ryžových chlebov Good Food.

Dá sa predpokladať, že o stredoeurópske obchody Tesca budú mať záujem skôr finanční investori. Stratégom z maloobchodu sa v posledných rokoch nie príliš darí, tak veľké expanzie nerealizujú.

V obchode s potravinami a spotrebným tovarom sú v tomto období úspešnejšie iba diskonty. Tie svoje expanzie ale realizujú skôr cez výstavbu nových predajní a do akvizícií iných sietí veľmi nejdú. Na Slovensku najznámejší diskont Lidl má tiež svoj ucelený koncept supermarketov a o celú pestrú zostavu Tesca - od hypermarketov až po malé predajne pre rýchle nákupy - nebude mať záujem.

Zásadne pestrejšia zostava investorov by sa mohla o obchody Tesca zaujímať iba vtedy, ak by sa jeho siete odpredávali oddelene - nielen podľa jednotlivých krajín, ale aj podľa rôznych veľkostí predajní. To ale záujem samotného Tesca nie je.

Téme sa bude obšírnejšie venovať TREND v najbližšom čísle 36/2015, ktoré vyjde vo štvrtok 10. septembra