Najväčšia domáca automobilka vyrobila vlani 361 776 vozidiel, čo predstavuje medziročný pokles o sedem percent. Hlavným dôvodom bola podľa predsedu predstavenstva Ralfa Sachta príprava a nábeh produkcie troch nových SUV modelov.

„Po prvý raz v histórii sme v roku 2017 pracovali na nábehoch troch SUV vozidiel pre tri rôzne značky súčasne. Nová generácia Porsche Cayenne sa od jesene vyrába kompletne u nás. Do portfólia sme získali aj úplne nový model Audi Q8 a úspešne sme spúšťali i výrobu tretej generácie Volkswagen Touareg,“ hovorí R. Sacht.

Splnili plán

Minuloročný šesťdňový štrajk podľa jeho slov nemal vplyv na počet vyrobených automobilov. „S celkovou produkciou sme spokojní, kedže sme splnili plán výroby na minulý rok. Štrajk nemal na celkové čísla vplyv, lebo sme výpadok v priebehu roka dobehli,“ dodáva predseda predstavenstva.

Približne 57 percent vlaňajšej produkcie tvorili SUV modely Volkswagen Touareg, Porsche Cayenne a Audi Q7. Zvyšných 43 percent boli malé mestské vozidla zo segmentu NSF – Volkswagen up!, elektrický e-up!, Škoda Citigo a Seat Mii.

Slovenský Volkswagen vyrobil menej áut, menej utŕžil, no zarobil viac

Volkswagen Slovakia výrobná linka Zdroj: Volkswagen Slovakia

Volkswagen Slovakia ku koncu minulého roka zamestnával 13 700 pracovníkov, keď ich počet medziročne stúpol o 1 400. Spoločnosť si tak aj naďalej drží pozíciu najväčšieho súkromného zamestnávateľa na Slovensku. V tomto roku plánuje automobilka prijať ďalších päťsto pracovníkov.

Zisk rástol

Spoločnosť Volkswagen Slovakia dosiahla vlani tržby 7,55 miliardy eur, ktoré v porovnaní s rekordným predvlaňajším rokom klesli o pol percenta. Zisk pred zdanením však stúpol o 2,5 percenta na 240 miliónov eur, pričom uplynulý rok ukončila firma s čistým ziskom 173 miliónov eur oproti predvlaňajším 145 miliónom eur.

V bratislavskom závode sa vyrábajú okrem automobilov aj prevodovky, ktorých z výrobných liniek zišlo takmer 282-tisíc. Medziročne ide o nárast o necelých sedem percent. Martinský závod vyprodukoval medziročne o poldruha percenta komponentov menej, keď vyrobil 32,8 milióna dielcov. V Stupave Volkswagen Slovakia vyrobil 5 600 nástrojov pre produkciu vozidiel, predvlani to bolo až 21-tisíc nástrojov.

Masívne investície pokračovali

Volkswagen Slovakia pokračoval aj vlani vo veľkých investíciách, ktoré smerovali do dokončenia výstavby novej karosárne a montážnej haly pre Porsche, ako aj do existujúcej montážnej haly pre Volkswagen a Audi. Celkovo investície dosiahli čiastku takmer 370 miliónov eur. Ide síce o medziročný pokles, no rok 2016 bol pre automobilku rekordný, keď preinvestovala až 550 miliónov eur.

Za ostatných päť rokov pritom Volkswagen investoval na Slovensku takmer dve miliardy eur. „Je to jasný záväzok k Slovensku ako miestu našej výroby. Pri rozhodovaní o nových produktoch chceme byť na tej najlepšej štartovacej pozícii, aby sme vedeli zabezpečiť stabilné pracovné miesta a boli konkurencieschopní,“ ozrejmil R. Sacht.

Elektromobilita ako výzva

Medzi hlavné výzvy bratislavského závodu do budúcnosti patrí aj nástup elektromobility. Tunajšia fabrika patrí medzi trojicu závodov koncernu Volkswagen, kde sa už dnes vyrábajú elektromobily. Elektrický Volkswagen e-up! bol pritom míľnikom celého koncernu, keďže išlo o prvý sériovo vyrábaný elektromobil Volkswagenu.

Na marcovej výročnej tlačovej konferencii celého koncernu firma oznámila, že do roku 2022 rozšíri produkciu elektrických vozidiel do celkovo 16 výrobných závodov. To znamená pre bratislavskú fabriku silnú konkurenciu v súboji o získanie výroby nových elektrických modelov.

Slovenský Volkswagen vyrobil menej áut, menej utŕžil, no zarobil viac

Karoséria Porsche Cayenne Zdroj: Volkswagen Slovakia

Volkswagen plánuje do roku 2022 preinvestovať v segmente e-mobility 34 miliárd eur, pričom len v tomto roku to bude 6,6 miliardy eur. To sa prejaví aj na objeme výroby elektrifikovaných modelov. Do roku 2025 chce koncern vyrábať ročne tri milióny elektrických vozidiel. V tomto roku uvedie Volkswagen na trh deväť nových elektrifikovaných modelov z toho tri budú čisto elektrické. Cieľom je do roku 2030 elektrifikovať kompletné portfólio koncernu zahŕňajúce tristo modelov.

Škoda Citigo nejasná

Jedným z elektrických modelov, ktorý by mohol prísť už v budúcom roku, je aj Škoda Citigo. Malo by isť o prvé plne elektrické auto českej automobilky. Jej variant so spaľovacím motorom sa vyrába práve v bratislavskej fabrike. Potvrdiť produkciu aj elektrickej verzie však R. Sacht nechcel, uviedol však, že Volkswagen Slovakia má v úmysle vyrábať Citigo aj naďalej v Bratislave.

„Na elektromobilitu sa pripravujeme a budeme sa uchádzať o výrobu elektrických modelov. Na to je však potrebné dosahovať ako závod aj naďalej dobré výsledky,“ dodáva R. Sacht.

Volkswagen Slovakia zatiaľ nezaznamenal prepad záujmu o vozidlá s dieselovými motormi, ktoré dominujú predovšetkm v portfóliu SUV modelov. Najmä v Európe pritom dieselové autá zažívajú ťažké časy. Kým v roku 2011 diesle tvorili takmer 56 percent z celkovo predaných áut v Európe, vlani bol ich podiel už len 45 percent, keď ich predaje medziročne klesli o osem percent. Dôvodom je najmä diskusia o ich možnom zákaze v nemeckých mestách, ako aj tlak na znižovanie emisií automobiliek.